سیطره ائتلاف بین‌المللی بر گذرگاه مرزی کویت نقض حاکمیت عراق است

«بدر الزیادی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که گذرگاه «جریشان» واقع در مرز بصره و کویت ویژه حمل‌ونقل تجهیزات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و انتقال کمک‌های لجستیک از کویت به عراق است.

اخبار بین الملل-الزیادی تصریح کرد که این گذرگاه تحت سیطره دولت فدرال عراق نیست و این نقض حاکمیت این کشور است.

وی افزود که کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق هفته جاری نشستی را به منظور بررسی سیطره دولت بر این گذرگاه که اقدامی مهم در سایه تحرکات دولت برای گسترش سیطره خود در تمامی گذرگاه‌های کشور است، برگزار خواهد کرد.

عراق علاوه بر گذرگاه‌هایی در اقلیم کردستان، ۱۰ گذرگاه مرزی زمینی با کشورهای همسایه دارد که عبارتند از: زرباطیه(مهران)، شلمچه، المنذریه، مندلی و الشیب در مرز ایران، سفوان در مرز کویت، طریبیل در مرز اردن، الولید در مرز سوریه و گذرگاه عرعر و جدیدة عرعر در مرز عربستان سعودی.

همچنین چند استان بصره واقع در جنوب عراق نیز چند گذرگاه دریایی دارد.

در سفر روز چهارشنبه گذشته «مصطفی الکاظمی» به بصره، وی دستور داد که کنترل دو گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی و کویت نیز به ارتش واگذار شود و پس از آن، اعلام شد که فرماندهی عملیات بصره مسئول کنترل کامل گذرگاه مرزی «شلمچه» با جمهوری اسلامی ایران و گذرگاه مرزی «سفوان» با دولت کویت است.

در پی اعلام اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی از سوی کابینه مصطفی الکاظمی، «غالب محمد» عضو فراکسیون جنبش تغییر و «سرکوت شمس الدین» عضو فراکسیون آینده – از فراکسیون‌های کُردی پارلمان عراق – ضمن اعلام حمایت از این سیاست نخست‌وزیر، از وی خواستندکه این سیاست منطقه کردستان را نیز شامل شود.امری که به اعتقاد کارشناسان بسیار دشوار می‌نماید.