پس از ۹۰ ساعت مذاکره، سران اروپا بالاخره به توافق رسیدند

سران اتحادیه اروپا پس از ۹۰ ساعت مذاکرات سخت و فشرده، سرانجام روز سه‌شنبه بر سر بسته مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای مقابله با تأثیرات بحران کرونا بر اقتصاد کشور‌های عضو، به توافق رسیدند.

اخبار بین الملل-بر اساس این گزارش، سران این اتحادیه با اختصاص بودجه یک تریلیون یورویی نیز برای هفت سال آینده، موافقت کردند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا ، دقایقی پس از آخرین جلسه سران این اتحادیه در توئیتی از توافق بر سر این بسته مالی خبر داد.

به نوشته رویترز، میشل در صفحه کاربری خود در شبکه ‌اجتماعی توئیتر عنوان «توافق» را تیتر کرد و نوشت این توافق بعد از آن به دست آمد که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ساعت سه و ۱۵ دقیقه به وقت گرینویچ مذاکرات و رایزنی‌های خود را از سرگرفتند و سرانجام به توافق رسیدند.

رئیس شورای اروپا بعد در کنفرانسی مطبوعاتی گفت امضای این توافقنامه پیامی ملموس فرستاد مبنی بر اینکه اروپا اقدام‌گر است. 

او افزود: توافق کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو صرفا پولی نیست بلکه فراتر از آن است. توافق کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو یک توافق خانوادگی برای بهبود سلامت و رفاه خودشان است. از همین رو نقطه عطفی برای اروپا خواهد بود و ما را به سوی آینده رهنمون خواهد کرد.

نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو اعلام کردند این توافق بعد از آن به دست آمد که شارل میشل راه کاری با در نظر گرفته شدن ملاحظات و دیدگاه‌های همه طرف‌ها درباره برنامه بازیابی اقتصادی و رونق تولید و خدمات که مبلغ آن ۷۵۰ میلیارد یورو است ارائه کرد و اینگونه همه شک و تردید‌هایی که در این خصوص وجود داشت،   برطرف شد.

رئیس شورای اروپا راه حل بینابینی ارائه کرد. بر اساس این راه حلی که رئیس شورای اروپا ارائه کرد میزان یارانه اختصاصی به کشور‌های برای کمک به رشد اقتصادی، ۳۹۰ میلیارد یورو تعیین شده است. این در حالی است که در پیش‌نویس‌های قبلی رقم یارانه‌ها ۵۰۰ میلیارد یورو تعیین بود. قرار است ۳۶۰ میلیارد یورو نیز در قالب وام در اختیار کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو قرار گیرد.  

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه توافق به دست آمده درباره برنامه بازیابی اقتصادی و رونق تولید و خدمات و بودجه پنج سال آینده اتحادیه اروپا مهم و تاریخی توصیف کرد.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، نیز در پایان این نشست گفت ۲۸ درصد از وجوه صندوق برنامه بازیابی اقتصادی و رونق تولید و خدمات به ایتالیا اختصاص خواهد یافت. با این توضیح و ویژگی که ایتالیا از حدود ۸۱ میلیارد یورو یارانه‌ها و ۱۲۷ میلیارد یورو وام برخوردار خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بعد از این توافق در کنفرانسی مطبوعاتی گفت امضای این توافقنامه پیامی مهم است که فراتر از مرز‌های اروپا می‌رود. این پیام نیز این است که اتحادیه اروپا حتی با وجود اختلاف نظر و وجود دیدگاه‌های متفاوت در خصوص مسائل اقتصادی و مالی قادر به عمل و اقدام است.

رویترز نوشت: اتحادیه اروپا با توجه به اینکه در پاسخ دهی به شیوع ویروس کرونای، خیلی دیر هنگام اقدام کرد و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، آن را تضعیف کرده بود این بار می‌بایست جبهه متحدی از خود در باره مسائل اروپا نشان می‌داد. اروپا باید این بار نشان می‌داد که توانایی فائق آمدن بر مشکلات را دارد. اما مذاکرات و رایزنی‌ها در برخی موارد آنقدر سخت و شکنجه‌آمیز می‌شود که انگار اروپا در مسیر شکست قرار گرفته است. علت این امر نیز به این واقعیت بر می‌گردد که اروپا امروز بین کشور‌های شمال موسوم به کشور‌های سختگیر و مقتصد اتریش‎‌، فنلاند‌، هلند، سوئد و دانمارک و کشور‌های با مشکل مالی مواجه شده جنوب تقسیم شده است.