انتقاد تحلیلگر ارشد فاکس نیوز از پلیس مخفی‌های ترامپ

«اندرو ناپولیتانو» ستون نویس و تحلیلگر سیاسی-قضایی ارشد فاکس نیوز به شدت از اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای گماردن پلیس مخفی برای مقابله با معترضان در پورتلند، ایالت اورگن انتقاد کرد.

اخبار بین الملل- ناپولیتانو در صحبت‌های خود با اشاره به این اقدام دولت ترامپ آن را «نقض قانون اساسی» و «کاملا اشتباه» دانست.

این اظهارات ستون‌نویس ارشد فاکس نیوز در حالی مطرح می‌شود که مقامات پورتلند از وزارت کشور آمریکا (DHS) درخواست کرده‌اند تا پلیس‌های مخفی و گشت‌زن با ماشین شخصیِ دیده شده در ویدئو‌های منتشر شده را به سرعت جمع‌آوری کند.

ناپولیتانو در ادامه خطاب به دولت ترامپ گفت: «در یک سو آنارشیسم و هرج و مرج می‌بینیم و از سوی دیگر اگر پلیس‌های شما به خیابان بریزند پتانسیل خشونت بالاتر هم می‌رود.»

این ستون نویس که در گذشته قاضی ارشد دادگاه نیوجرسی نیز بوده است در ادامه با اشاره بر نقض قانون اساسی با این اقدام ترامپ گفت: «این کار مخالف قانون و به طور قاطع اشتباه است. فرستادن پلیس دوره دیده بدون لباس مخصوص و بدون اطلاع پلیسِ بخش، تنها بر خشونت دامن می‌زند.»

او همچنین بر گفته‌های دادستان کل اورگن مبنی بر «آدم‌ربایی» و «چشم‌بسته دزیدن افراد» و معترضان نیز تاکید داشت و افزود: «معترضانی داریم که در کمال صلح این کار را انجام می‌دهند. در شکایت دادستان کل علیه وزارت کشور داستان‌های ترسناکی از دزدیدن و چشم بسته ربودن افراد مطرح شده است و عنوان شده آن افراد را برای دو ساعت نگاه داشته و بعد رها می‌کنند. دلیلی برای اینچنین رفتار کردن با این افراد نیست، بلکه آن‌هایی که باید بازداشت شوند افراد چوب بیسبال به دست هستند.»

این کارشناس سیاسی ارشد در ادامه تاکید کرد پلیس فدرال کاری که از حوزه اختیاراتش خارج است را نمی‌تواند انجام دهد و «بدون همکاری مقامات محلی نباید کاری صورت گیرد.»

در پاسخ به این صحبت ناپولیتانو «چاد ولف» دبیر وزارت کشور آمریکا گفته است: «به اجازه و صدور اختیار از هیچ یک از مقامات محلی برای اجرای قوانین نیاز ندارم. ما کارمان را خواهیم کرد چه مطابق میل آنان باشد یا نباشد.»

چند روز گذشته اخباری مبنی بر وجود جنگی مخفی میان دونالد ترامپ و معترضان در پورتلند و گماشتن پلیس مخفی در این ایالت از سوی دولت او در رسانه‌ها منتشر شده است.

این مسئله کشمکش‌های زیادی میان مقامات دولتی و ترامپ بر سر این اقدام او در روز‌های اخیر بوجود آورده است. به طور مثال سناتور‌های دموکرات در آمریکا خواستار لغو این اقدام شدند یا نمایندگان کنگره درخواست رسیدگی فوری به خشونت پلیس را ارائه دادند.