امتیازدهی شبه‌نظامیان هم‌سو با امارات در جنوب یمن

منابع خبری دیپلماتیک در جنوب یمن می‌گویند شورشیان جدایی‌طلب یمن موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که مورد حمایت امارات عربی متحده هستند، مجبور به امتیازدهی در برابر دولت مستعفی شده‌اند.

اخبار بین الملل- وبگاه خبری «الخبر الیمنی»، به نقل از این منابع نوشت که شورای مذکور در مذاکرات روند ریاض که از دیروز سه‌شنبه بین این شورا و هیأت دولت مستعفی یمن آغاز شده، از خواسته خود مبنی بر تعلق هشت وزارت‌خانه در دولت جدید به خود کوتاه آمده‌ است.

حدود یک سال پیش بود که شورای انتقالی جنوب یمن، به بهانه اینکه از بطن تحولات سیاسی یمن به حاشیه رانده شده، به شهر عدن که پایتخت موقت دولت مستعفی به شمار می‌رود، حمله و مقامات این دولت را از ادارات و وزارت‌خانه‌های این شهر اخراج و بر این اماکن و ادارات سیطره پیدا کرد.

تنش بین این دو گروه یمنی که یکی وابسته به امارات (شورای انتقالی) و دیگری به عربستان سعودی )دولت مستعفی) است، به جنگ خونین تبدیل شد و شورای انتقالی با حمایت‌های ابوظبی چند استان جنوبی یمن را از دست دولت مستعفی خارج کرد که اخیر این استان‌ها، استان جزیره‌ای سُقطُری بود.

گروه‌های متخاصم در نهایت با وساطت و فشار حامیان سعودی و اماراتی خود در آبان سال گذشته به توافقی در پایتخت عربستان سعودی دست یافتند که به به توافق ریاض معروف شد. یکی از مفاد این توافق تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده است.