امکان تروریستی بودن انفجار لبنان

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از مقام قضایی لبنان اعلام کرد که احتمال تروریستی بودن انفجار در بندر بیروت در حال بررسی است.

اخبار  بین الملل- به گفته این مقام قضایی، طی تحقیقات سه روز گذشته، ۲۱ نفر بازداشت و بازجویی شده‌اند و دایره بازداشت‌ها در حال افزایش است و به زودی مدیران رده بالا را نیز شامل خواهد شد. تمامی کسانی که بازداشت شده‌اند از وجود این میزان مواد خطرناک و منفجره در بندر بیروت آگاه بودند و می‌دانستند که انبار کردن طولانی مدت چنین موادی خطرناک است.

در این خصوص، یک منبع امنیتی لبنانی نیز به الشرق الاوسط گفت: فرضیه انفجار انبار با موشک بسیار بعید است و کارشناسان لبنانی و فرانسوی به تصاویری از طریق نیروی هوایی لبنان و یک پایگاه هوایی در نزدیکی بندر بیروت دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ویدئو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، ساختگی و جعلی است.

او افزود: این فرضیه که بر اثر جوشکاری در انبار، مواد نیترات آمونیوم منفجر شده باشد، دقیق نیست. چرا که ماده نیترات به راحتی آتش نمی‌گیرد و نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد.

این مقام امنیتی که از افشای نامش خودداری کرده است، افزود: تحقیقات بر دو فرضیه اصلی استوار است: یک اینکه یک ماده و شی با حرارت بالا وارد انبار شده و دوم احتمال اقدام امنیتی خرابکارانه وجود دارد که این مسئله در حال بررسی است.

این در حالی است که مارون عبود، استاندار بیروت در مصاحبه‌ای اعلام کرد بندر بیروت مرجعی مستقل است و در حوزه استانداری و صلاحیت‌های آن نیست، لذا از وجود مواد منفجره در انبار ۱۲ این بندر بی اطلاع بوده است.

عبود افزود: آنچه رخ داد، فاجعه‌ای بزرگ بود و بیروت به یک شهر مصیب‌زده تبدیل شده است و تلاش‌ها و کمک‌هایی که تا به این لحظه صورت گرفته همچون قطره‌ای در برابر دریاست.

وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت در عصر سه شنبه گذشته و تخریب بیش از ۸۰ درصد از این بندر و از بین رفتن سیلوی گندمی که در این بندر بوده، این کشور را دچار بحران انسانی و اقتصادی کرده است.

به گفته صلیب سرخ و وزارت بهداشت لبنان، در انفجار بیروت ۱۵۴ نفر کشته و حدود ۶ هزار نفر زخمی شده‌اند. همچنین بیش از ۶۰ نفر بر اثر این حادثه مفقود شده‌اند و نیرو‌های امدادی در حال جستجو برای پیدا کردن این افراد هستند.