مرد شماره یک رژیم صهیونیستی در امارات کیست؟

مرکز مطالعاتی باحث در گزارشی مفصل به بررسی ابعاد پیچیده مناسبات رژیم صهیونیستی و دولت امارات متحده عربی پرداخته و ابعاد این مناسبات را که این روزها وارد فاز اجرایی هم شده را بر ملا کرده است.

تلاش های دولت آمریکا برای پیشبرد عادی سازی

اخبار بین الملل- دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ تلاش گسترده‌ای برای تسهیل عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به کار گرفته است. نشست برگزار شده در کاخ سفید در ۱۷ دسامبر گذشته که در آن موضوع توافق عدم تجاوز بین امارات و اسرائیل بررسی شد، یکی از این تلاش ها بود. جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ نقش ویژه ای در برقراری این نشست داشت. بعد از این نشست بود که عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در ۲۱ دسامبر مدعی شد که اصلاح اسلام تنها با ایجاد ائتلاف عربی صهیونیستی در خاورمیانه ممکن خواهد بود. این اظهارات باعث شادمانی بنیامین نتانیاهو شد.

عومری نحمیاس نویسنده اسرائیلی با اشاره به اینکه امارات و اسرائیل فعالیت مشترکی را برای قانع کردن واشنگتن به خروج از توافق هسته‌ای با ایران در دستورکار خود قرار داده بودند، تاکید کرد که مناسبات اسرائیل و امارات هر روز گرم‌تر از قبل می‌شود و آخرین نمونه‌های آن را می‌توان در نشست‌های متوالی جستجو کرد که بین سفرای دو طرف در واشنگتن برگزار شده است.

وی تاکید کرد که اسناد موجود نشان می‌دهد که امارات اقدام به جاسوسی ضد امرای قطر و متعب بن عبدالله شاهزاده سعودی کرده و این فعالیت‌ها را از طریق تجهیزات شنود و رهگیری ویژه شرکت اسرائیلی NSO انجام داده است. حاکمیت امارات همچنین فعالیت‌های جاسوسی گسترده‌ای را از طریق تجهیزات اسرائیلی ضد مخالفان خود و رقبای سیاسی و روزنامه نگاران به کار گرفته است.

مرکز مطالعاتی باحث در این گزارش به برگزاری نشست ورشو توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز اشاره و با تاکید بر اینکه هیچ یک از اهداف نشست ورشو در قانع کردن کشورهای اروپایی به خروج از برجام و افزایش تحریم‌ها ضد ایران محقق نشد، خاطرنشان کرد که تنها دستاوردی که نشست مذکور داشت این بود که در مراسم ضیافت شامی که در افتتاحیه این نشست برگزار شد، وزرای خارجه امارات متحده عربی و عربستان و بحرین در کنار بنیامین نتانیاهو حضور داشتند. البته قرار بود این ضیافت پشت درهای بسته برگزار شود، اما نتانیاهو تصاویر ویدئویی متعلق به این نشست را به رسانه‌ها درز داد تا اینگونه وانمود کند که مانع اساسی در رسیدن به حل مناقشه صهیونیستی فلسطینی به نفع اسرائیل به پایان رسیده است.

در این نشست همچنین وزیر خارجه امارات از حق اسرائیل برای موشک‌باران اهداف مختلف در داخل سوریه! سخن گفت و مایک پنس این ضیافت را جشنواره عشق و مرحله‌ای جدید توصیف کرد. در ادامه نتانیاهو با وزیر خارجه عمان دست داد و با وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز خوش و بش کرد.

در همین رابطه شالیف حولیو مدیرکل شرکت صهیونیستی «ان اس او» متخصص در تولید نرم‌افزار های جاسوسی اذعان کرد که امارات متحده عربی از تولیدات این شرکت برای جاسوسی ضد امیر قطر و وزیر خارجه این کشور استفاده کرده است. وی تاکید کرد که آژانس نظارت بر صادرات نظامی اسرائیل مجوز سه قرارداد امنیتی با امارات برای فروش نرم‌افزارهای این شرکت را صادر کرده است. همچنین ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که خودروهای نظامی زرهی جدید تولید امارات توسط ارتش اسرائیل در کرانه باختری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در همین رابطه گزارش داد که عربستان و امارات با اسرائیل بسیاری از اطلاعات جاسوسی در خصوص خطرات امنیتی موهوم از طرف ایران را با یکدیگر تبادل می‌کنند. رژیم صهیونیستی همچنین برای آماده سازی جهت مشارکت در نمایشگاه اکسپو دبی از طریق رئیس موساد جزئیات تدابیر امنیتی سرویس‌های امنیتی امارات را مورد بررسی قرار داد و مسائل فنی مربوط به رسیدن هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و مکان اقامت آنها در دبی و انجام اقدامات امنیتی برای هیئت مذکور را در دستور کار قرار داد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی معاریو نیز تاکید می‌کند که ابوظبی مناسبات خود را با اسرائیل به صورت کاملا مستقل از دولت امارات دنبال می‌کند و دو طرف معامله های تسلیحاتی با یکدیگر انجام می دهند و تل‌آویو تجهیزات اطلاعاتی و جاسوسی نیز به این کشور صادر می‌کند.

روزنامه‌های عبری زبان همچنین تاکید دارند که صنایع نظامی اسرائیل و شرکت تسلیحاتی البیت ارتباط قوی با ابوظبی دارند. معاریو در این رابطه گزارش داد که دونالد ترامپ که مناسبات خوبی با محمد بن زاید دارد، به اسرائیل اجازه داده است که تکنولوژی‌های نظامی مبتنی بر فناوری آمریکایی را به ابوظبی بفروشد.

بخشی از این تکنولوژی شامل نرم‌افزارهای شنود شرکت صهیونیستی ان اس او به نام بگاسوس است که اجازه شنود تلفن‌های شخصی مخالفان دولت و دستیابی به اطلاعات آنها را می‌دهد.

بر اساس اطلاعات بسیار محرمانه، مناسبات مخفیانه میان ابوظبی و اسرائیل از ۱۵ سال قبل به صورت گسترده ادامه داشته و متای کوخاوی بازرگان اسرائیلی سهم عمده‌ای در ایجاد این مناسبات داشته است. او در جریان سخنرانی که در سنگاپور داشت به نقش خود در گسترش این مناسبات اشاره و به آن افتخار کرده است. وی در این سخنان تاکید کرد که شرکت وی به نام لوجیک که مقر آن در اسرائیل است، تجهیزات امنیتی برای تامین مناطق مرزی و چاه‌های نفت و همچنین مشاوره های امنیتی به مقامات اماراتی داده است. همچنین ژنرال‌های اسرائیلی خدمات نظامی و امنیتی در ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی به ابوظبی ارائه کرده اند.

بر اساس این گزارش یک هواپیمای ویژه، ژنرال های اسرائیلی بازنشسته را از قبرس به ابوظبی منتقل کرده و ده‌ها نفر از این ژنرال‌ها و نیروهای امنیتی در چارچوب فعالیت های خود از این کشور بازدید کرده‌اند.

مجله فرانسوی اینتلیجنس آنلاین نیز که متخصص فعالیت‌های نظامی است، تاکید کرده است که اسرائیلی‌هایی که در حال حاضر در مدیریت قراردادهای تسلیحاتی و مشاوره های نظامی به ابوظبی نقش دارند، افراد زیر هستند. دیوید میدان که فرمانده سابق جذب نیرو در سرویس جاسوسی موساد بوده است. آوی لئومی که موسس شرکت اورانیتکوس متخصص در تولید هواپیماهای بدون سرنشین است.

دیوید میلمن در گزارش دیگری تاکید کرد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی معامله‌های خود برای فروش هواپیماهای جنگی به امارات را از طریق دو شرکت خارجی در کلمبیا و کرواسی انجام داد، اما این معامله در لحظات پایانی به علت مخالفت آمریکا لغو شد.

وی همچنین می افزاید که ده‌ها نفر از افسران ارشد اسرائیلی از طریق قبرس به ابوظبی پایتخت امارات سفر کرده و در ویلاهای مرفه در در یکی از مناطق پایتخت مستقر شده و به مدت یک یا دو هفته فعالیت‌های امنیتی خود را در این کشور دنبال کردند.

این کارشناس مسائل امنیتی سیاسی می افزاید که کوخاوی بعد از اینکه پول زیادی از طریق فعالیت‌های تجاری خود را در ابوظبی به دست آورد، موقعیت خود را در نزد خانواده بن زاید از دست داد و بعد از وی آوی لئومی موسس شرکت هواپیماهای بدون سرنشین ایروناتیکس که در قبرس فعالیت می‌کرد جایگزین وی شد. دیوید میدان از عناصر سابق موساد و نماینده بنیامین نتانیاهو در معامله تبادل اسرا با جنبش حماس در سال ۲۰۱۱ نیز یکی از شرکای تجاری امارات لقب گرفت.میدان همچنین رئیس سابق یگان تیفیل است که مسئولیت آن ایجاد ارتباط با کشورهای عربی و اسلامی است که مناسبات علنی با رژیم صهیونیستی ندارند. در حال حاضر لئومی و میدان به عنوان نمایندگان صنایع هوایی رژیم صهیونیستی در ابوظبی فعالیت می کنند.

مرکز مطالعاتی باحث تاکید می‌کند که همکاری‌های دو جانبه امارات و اسرائیل شامل حمایت از خلیفه حفتر ژنرال شورشی لیبی نیز می‌شود و وی با ابوظبی و رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است.

هماهنگی‌های امنیتی ابوظبی با صهیونیست‌ها فراتر از دولت امارات

روزنامه صهیونیستی معاریو در ۸ ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی جزئیاتی از مناسبات ویژه هماهنگی‌های اطلاعاتی و امنیتی عمیق میان رژیم صهیونیستی و امارات ابوظبی به صورت تقریبا مستقل از دولت امارات را فاش کرد. یوسی میلمن تحلیلگر مسائل اطلاعاتی این روزنامه نوشت که مناسبات مذکور در نتیجه ماهیت منافع مشترک بین دو طرف در حال افزایش است. بر اساس گزارش مذکور همکاری‌های دو جانبه در زمینه عقد قراردادهای تسلیحاتی بوده و تل‌آویو به ابوظبی تجهیزات اطلاعاتی و تکنولوژیک فروخته است.

رسانه های عبری زبان همچنین می‌افزایند که صنایع نظامی اسرائیل به ویژه شرکت البیت متخصص در زمینه سامانه‌های تسلیحاتی ارتباطات گسترده‌ای با ابوظبی دارند.

میلمان تاکید می‌کند که مناسبات روزافزون بین اسرائیل و ابوظبی به یکی از افتخارات نتانیاهو تبدیل شده و هر از چندگاهی از قدرت خود در نفوذ در جهان عرب شامل امارات، عربستان، بحرین، مراکش، مصر و اردن سخن می‌گوید، البته توجه به این نکته لازم است که ماهیت این مناسبات در ابعاد امنیتی و اطلاعاتی و معامله‌های تسلیحاتی است و مذاکرات آنها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و در شرایط کنونی امکان علنی کردن این مذاکرات بعید به نظر می رسد، البته به گفته وی کشورهای مذکور این آمادگی را دارند که در قبال چیزهایی که از اسرائیل به دست می‌آورند و اطلاعات امنیتی و قراردادهای تسلیحاتی که از تل‌آویو می گیرند، موضوع فلسطین را نادیده بگیرند. آنها به اسرائیل چراغ سبز نشان داده‌اند که در قبال پرونده فلسطین هر کاری که می خواهد انجام دهد.

علاوه بر مناسباتی که در این مقاله به آن اشاره شد، مذاکرات و دیدارهای محرمانه و منظمی میان مسئولان ارشد اماراتی و اسرائیلی انجام می‌شود. دان شابیرو سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو به این دیدارها اشاره و تاکید کرد که مذاکرات مذکور گاه به صورت تلفنی و در بیشتر موارد به صورت رو در رو انجام می‌شد.

گرچه امارات متحده عربی مدعی شد که در زمینه ترور محمود المبحوح از رهبران جنبش حماس در هتلی در دبی تحقیقاتی انجام داده، اما سرنخ هایی از دست داشتن امارات در این عملیات به چشم می‌خورد. در این زمینه ویژه نقش ضاحی خلفان رئیس پلیس سابق دبی مشهود است که به جاسوسان موساد اجازه ورود به دبی از طریق اروپا را طی روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ داد.

یوسف العتیبة؛ اماراتی صهیونیست‌تبار

در سایه سیاست هم گرایانه رژیم صهیونیستی و امارات، یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن به مرد شماره یک رژیم صهیونیستی در آمریکا تبدیل شده است. سایت اینترنتی هافینگتون پست آمریکا در گزارشی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ نوشت که العتیبه مناسبات دوستانه و مستحکمی با سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا دارد تا جایی که یک منبع آمریکایی تاکید می‌کند که دو طرف در خصوص بیشتر مسائل سیاسی اتفاق نظر دارند. این در حالی است که العتیبه از نزدیکان شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات به شمار می‌رود و یکی از مهمترین دشمنان جریانهای اسلام گرای سیاسی در منطقه است. این گزارش به نقل از یک منبع ارشد آمریکایی که به نام وی اشاره ای نکرد، تاکید کرده است که العتیبه مناسبات بسیار مستحکمی با ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا دارد و آنها تقریباً در همه چیز غیر از موضوع فلسطین با هم توافق نظر دارند.

یک منبع صهیونیستی حاضر در سفارت اسرائیل با اشاره به این موضوع تاکید می‌کند که وقتی اسرائیل و کشورهای عربی در کنار یکدیگر قرار گیرند، این موضوع به منبع قدرتی برای تل‌آویو تبدیل می شود. هافینگتن پست می‌افزاید که سفیر اسرائیل طی سالهای اخیر العتیبة را برای حضور در سخنرانی ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا دعوت کرده بود، اما العتیبه به علت حساسیت‌های زیادی موجود در افکار عمومی منطقه از حضور در این نشست عذرخواهی کرد