آمریکا و برخی کشورهای عربی پشت پرده آشوب‌های «بصره»

«محمد البلداوی» عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق روز یکشنبه درباره نقشه‌های آمریکا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای به آتش کشیدن جنوب عراق و بازگرداندن آشوب و خشونت به آنجا هشدار داد.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، البلداوی در واکنش به اوج گرفتن اعتراضات خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «قدرت‌هایی منطقه‌ای در پشت پرده برانگیختن خشونت و هرج و مرجی است که در استان‌های بصره و ذی قار وجود دارد».

این عضو پارلمان عراق تصریح کرد: «پس از اینکه استان‌های شمالی و غربی عراق از طریق پروژه باندهای تروریستی داعش به آتش کشیده شد، برنامه‌های مخرب آمریکا و برخی کشورهای خلیج (فارس) بار دیگر برای به آتش کشیدن جنوب عراق با بهره برداری از تظاهرات مردمی کلید خورده است».

وی با اشاره به فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی عده‌ای مزدور برای دست به سلاح شدن و اقدامات خشونت آمیز علیه نیروهای امنیتی  به راه افتاده است، گفت: «آنهایی که در میدان اعتراضات تبلیغ خشونت را می‌کنند، مزدوران آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) هستند و هدفشان تنها خرابکاری و ایجاد هرج و مرج است».

البلداوی ضمن درخواست از طرف‌های ذیربط در عراق برای برخورد محتاطانه با این پرونده و ممانعت از کشیده شدن دامنه آن به دیگر استان‌ها گفت: «باید با کسانی که برای چنین کارهایی تبلیغ می‌کنند، برخورد شود. تلاش‌های امنیتی و اطلاعتی هم تقویت شود و نقاب از چهره خشونت طلبان برداشته شده و مجازات شوند».

وی بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم درباره خطر اقدامات خشونت آمیزی که به هرج و مرج در کشور منجر می‌شود تاکید کرد و گفت که باید تظاهرات‌کنندگان ملی‌گرا از نفوذی‌ها جدا شوند.

اعتراضات و تظاهرات‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی آغاز شده با برکناری «عادل عبدالمهدی» و انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید و شیوع همه‌گیری کرونا مدتی فروکش کرد اما طی چند هفته اخیر بار دیگر استانهای مختلف عراق شاهد اعتراضات خیابانی است. استانهای بغداد، ذی‌قار، بصره و نجف اشرف همچنان شاهد تظاهرات است و معترضان خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز گذشته به همراه وزیر کشور و تعدادی از مقامات امنیتی به منظور اطلاع از تحولات اوضاع در بصره که طی روزهای اخیر شاهد بروز ناامنی‌ و چند عملیات مشکوک ترور فعالانی مدنی بوده است، به این شهر سفر کرد.

نخست وزیر عراق در نشستی با فرماندهان امنیتی بر ضرورت بازگشت ثبات به استان‌های جنوبی و مقابله با گروه‌های غیرقانونی که قصد ایجاد هرج و مرج در این مناطق با سوء استفاده از اعتراضات را دارند، تاکید کرد.