محاکمه عمر البشیر و متحدانشان

دادگاه سودان جلسات خود را برای محاکمه عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده و ۲۷ نفر دیگر به اتهام «طرح کودتا» در سال ۱۹۸۹ که البشیر را به قدرت رساند، از سر گرفت.

اخبار بین الملل- خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد که دادگاه عالی جنایی سودان جلسات محاکمه البشیر و ۲۷ نفر دیگر متهم در پرونده کودتای ژوئن ۱۹۸۹ را در مرکز پایتخت خارطوم از سر گرفت؛ این دومین جلسه محاکمه البشیر در پرونده مذکور است.

نخستین جلسات محاکمه البشیر و  شماری دیگر به اتهام «طراحی کودتا و از بین بردن نظام قانون اساسی» در ۲۱ ژوئیه گذشته آغاز شد.

عمر البشیر در ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ با کودتای نظامی علیه «الصادق المهدی» نخست‌وزیر وقت سودان روی کار آمد.

به جز عمر البشیر ۷۶ ساله چند مقام نظامی، دولتی و قضایی سابق که در کودتای ۳۰ سال پیش سودان متهم هستند نیز در این جلسات محاکمه می‌شوند.

وکلای سودانی در ماه مه ۲۰۱۹ عریضه‌ای را به دادستان کل خارطوم ارائه و در آن البشیر و معاونانش را به از بین بردن نظام قانون اساسی از طریق کوتای ۱۹۸۹ متهم کردند.

نام «علی عثمان طه» و «بکری حسن صالح» معاونان اول عمر البشیر نیز در میان این افراد دیده می‌شود.

همه این افراد متهم به سرنگونی دولت منتخب مردم در سال ۱۹۸۹، بازداشت رهبران سیاسی، تعویق فعالیت پارلمان، فرودگاه‌ها و نهادهای دولتی هستند.

این  برای نخستین‌بار بوده است که رهبر سابق یک کشور عربی به خاطر کودتا محاکمه می‌شود.

به گزارش رسانه‌ها، ادامه جلسات محاکمه البشیر و ۲۷ متهم دیگر این پرونده به اول سپتامبر موکول شد.

ارتش سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) بعد از گذشت چهار ماه از تظاهرات‌های مردمی، عمر البشیر را پس از سه دهه حکومت عزل کرد و از آن زمان تا کنون البشیر در بازداشت به سر می‌برد.

یک سال پیش از سرنگونی رژیم البشیر، مراجع سودانی شرکت‌ها، املاک و مستغلات متعلق به البشیر و تعدادی از اعضای خانواده و معاونان او را مصادره کردند.

یک دادگاه سودانی ماه دسامبر گذشته البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد.