پیشنهاد بی شرمانه آمریکایی ها به سودان

پیشنهاد اخیر آمریکا به سودان درخصوص پرداخت پول به ازای حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریست خشم عمومی را در خارطوم برانگیخت.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «گاردین»، آمریکا به سودان پیشنهاد کرده است در ازای حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریست، مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار به قربانیان آمریکایی حملات القاعده غرامت پرداخت شود.

« مایک پامپئو » وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در سفر به سودان حمایت واشنگتن از دولت انتقالی جدید این کشور را اعلام کرد.

این مقام آمریکایی همچنین از دولت جدید سودان درخواست کرد نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کند.

این در حالی است که شبکه صهیونیستی «کان»، دیروز (سه‌شنبه)، به نقل از مقامات بلندپایه آمریکایی مدعی شده بود که نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خط نخواهد خورد.

اما افشای این پیشنهاد آمریکایی‌ها، خشم فعالان و مردم عادی سودان که در فقر به سر می‌برند را به‌دنبال داشته است. یکی از فعالان سودانی در این باره گفت: «ما با رژیم [قبلی] مخالفت کردیم و آن را برانداختیم. حالا باید بهای اشتباهی که آن‌ها مرتکب شده‌اند بپردازیم».

یکی دیگر از مخالفان اصلی حکومت سابق در خارطوم گفت، آمریکا باید بلافاصله پس از سرنگونی این رژیم، سودان را از لیست حامیان تروریسم خارج می‌کرد.

همچنین «حسن عبدالرحمان» وزیر دفاع سودان در دوران سرکردگی «اسامه بن‌لادن» افشا کرد، آمریکا در آن زمان پیشنهاد تحویل رهبر افراط‌گرایان به آن‌ها را رد کرده بود.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ و در دوره حکومت «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان، این کشور را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد که در نتیجه آن سودان از دریافت کمک‌های مالی و وام از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی محروم شده است.

دسامبر ۲۰۱۸ تظاهرات گسترده علیه البشیر در سودان آغاز شد و در نهایت نیز به سرنگونی رژیم البشیر منتهی شد و پس از آن شورای حاکمیتی متشکل از غیرنظامیان و نظامیان قدرت را به دست گرفت که ریاست آن را «عبدالفتاح البرهان» بر عهده دارد.