تحرکات اماراتی-سعودی در شرق سوریه

ششم شهریور ماه بود که اعلام شد حدود ۲۰ نیروی سعودی وارد پایگاه «الشدادی» در حومه «حسکه» (در شمال شرق سوریه) شدند؛ نیروهایی که وابسته به ائتلاف بین‌المللی هستند و پیش از این در پایگاه «التاجی» عراق مستقر بوده‌اند.

اخبار بین الملل- شبکه «المیادین» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت: اینکه نیروهای سعودی با وجود گذشت یک هفته پایگاه الشدادی را ترک نکرده‌اند نیاز به تحلیل دارد و چه بسا آنها پیشقراولان نیروهای سعودی باشند که جایگزین نیروهای ائتلاف بین‌المللی خواهند شد؛ موضوعی که اخیرا زیاد درباره آن صحبت شده است بویژه آنکه حضور نیروهای زمینی آمریکا در این منطقه به باری برای واشنگتن تبدیل شده و شروع به تخلیه نیروهای خود از این منطقه کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، آنچه خبرگزاری «آناتولی» درباره حمایت گسترده اطلاعاتی امارات از نیروهای کُرد طی دو سال گذشته پس از دیدارهای محرمانه با فرماندهان نظامی مطرح کرد و اعزام افسران و عناصر اطلاعاتی، سوالاتی درباره تلاش آمریکا برای توزیع نقش میان ریاض و ابوظبی در شرق سوریه ایجاد می‌کند.

المیادین سپس نوشت، حمایت امارات از «نیروهای دموکراتیک سوریه » (قسد) شبیه به تقسیم نقشی است که واشنگتن میان سعودی و امارات انجام داده است. نقش امارات، نقشی اطلاعاتی و حمایت از نیروهای کرد به خاطر هدفی سیاسی است، روابط ابوظبی و آنکارا خصمانه است بنابراین این طبیعی است که به خاطر اهداف و منافع خود از طرف متخاصم با ترکیه حمایت کند.

این شبکه لبنانی در ادامه گزارش خود آورده، در مقابل و در بطن این حمایت، «عنصر اسرائیلی» نیز وجود دارند که از نیروهای کرد حمایت می‌کنند؛ آخرین نمونه آن اقدام نیروهای دموکراتیک سوریه در دادن اختیار به یک تاجر صهیونیست برای بستن قرارداد با شرکتی آمریکایی جهت خرید نفت سوریه است.

المیادین در ادامه به عربستان سعودی پرداخت و نوشت، سعودی بخش مربوط به عشایر سوریه را بر عهده دارد زیرا واشگتن می‌خواهد پروژه‌ای را که آغاز جنگ علیه سوریه برای جداسازی شرق از غرب این کشور آغاز کرده، تکمیل کند. آمریکا برای کم کردن از خشم عشایر دست به دامن ریاض شده است. درواقع واشنگتن پس از آنکه در ایجاد ائتلاف میان عرب‌ها و کردها با هدف کنترل تنش، داشتن برگ عشایر علیه محور «تهران-مسکو» و نیز برگ نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان ستون فقرات نیروهای زمینی برای تقویت اشغالگری در شرق سوریه شکست خورده به دنبال یک میانجی برای مدیریت اختلافات میان عرب‌ها و کردهاست.

بنا به این گزارش، دلیل تکیه آمریکا بر سعودی در این زمینه به دو مورد است؛ اول اینکه پیوندی میان بزرگترین و قویترین عشایر در شرق سوریه «العکیدات و البقاره» با عشایری که در عربستان سعودی هستند، وجود دارد. دوم اینکه واشنگتن  کاملا به خشم رو به افزایش عشایر و امتداد آن در بیش از یک منطقه آگاه شده و می‌داند که گشتی‌ها و نیروهایش هدفی برای عشایر خواهند بود؛ عشایری که از رفتارهای اشغالگرانه آمریکا و نیروهای کرد به تنگ آمده‌اند. پس طبیعی است که واشنگتن دنبال کسی برای کم کردن از خشم عشایر باشد؛ همچنین طبیعی است که بخواهد نیروهای قسد را به عنوان ستون نیروهای زمینی خود برای حفاظت از چاه‌های نفت در شرق سوریه یا حتی منافع واشنگتن در منطقه حفظ کند.

المیادین نوشت، این پروژه قدیمی است و «انور عشقی» افسر اطلاعاتی سعودی حدود ده سال پیش در شورای روابط خارجی نیویورک گفته بود، باید دولتی کردی در سوریه تشکیل شود که در رابطه با رژیم اسرائیل باشد.

در پایان این گزارش آمده،  ذینفع اصلی صدور دستور از آمریکا و اجرای آن توسط ریاض و ابوظبی، رژیم صهیونیستی است. اما مشخصه‌ نقش امارات و سعودی در شرق فرات هنوز واضح نیست و به انتظار تثبیت حضور نیروهای سعودی در خاک سوریه و پایان مهلت یک ماهه قبیله العمیدات به ائتلاف برای اخراج نیروهای دموکراتیک مربوط است.