وضعیت سلامتی منتقد دولت روسیه

منابع خبری امروز دوشنبه به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داده‌اند وضعیت سلامت « آلکسی ناوالنی »، منتقد دولت روسیه رو به بهبود است.

اخبار بین الملل- پزشکان معالج ناوالنی گفته‌اند دستگاه تنفس مصنوعی از بدن او جدا شده و او قادر است برای مدت کوتاه از بسترش خارج شد.

بیمارستان «شاریت» در برلین که آقای ناوالنی در آن بستری است هم گفته سلامت او رو به بهبود است و قادر به تکلم است. این بیمارستان گفته اطلاع‌رسانی درباره وضعیت سلامت او بعد از مشورت با ناوالنی و همسرش صورت گرفته است. 

منابع پزشکی با این حال این نکته احتیاطی را مطرح کرده‌اند که هنوز برای اظهارنظر درباره اینکه آیا او به طور کامل سلامت خود را به دست می‌آورد یا خیر زود است؛ با این حال، خروج او از وضعیت کما و به دست آوردن توانایی راه رفتن، مثبت‌ترین تحولات در رابطه با سلامت او به شمار می‌رود. 

این بیمارستان هفته پیش اعلام کرده بود ناوالنی از وضعیت کما خارج شده و به محرک‌های کلامی واکنش نشان می‌دهد.

آلکسی آناتولیویچ ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسیه و « ولادیمیر پوتین »، رئیس‌جمهور این کشور است که یکی از رهبران تظاهرات‌های اعتراضی علیه دولت روسیه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بود.

او روز ۲۰ اوت هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد.

از همان روزهای اول این حادثه و پیش از آن که آزمایش و تحقیقی انجام شود، غرب علیه روسیه موضع‌گیری کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت.

دولت آلمان روز ۱۲ شهریور (۲ سپتامبر) اعلام کرد یک آزمایشگاه متعلق به ارتش این کشور شواهد انکارناپذیری در اختیار دارد که نشان می‌دهند «آلکسی ناوالنی» ۴۴ ساله توسط عامل اعصاب مسموم شده است.

مسکو این اتهامات را رد کرده و گفته حیرت‌آور است که  برلین قبل از تماس مستقیم با روسیه مسئله را با اتحادیه اروپا، ناتو و طرف‌های ثالث در میان گذاشته است.