اگر ترامپ دوباره انتخاب شود از ناتو خارج می‌شود

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که از آمریکا در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم در عراق و افغانستان حمایت کرد، در طول سال‌های نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بار‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. رئیس جمهور آمریکا آن را منسوخ توصیف کرد، اما بعداً سخنان خود را تغییر داد و گفت که او می‌خواهد "ناتو را حفظ کند".

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: اگر دونالد ترامپ در دوره دوم پیروز شود، آمریکا احتمالا ناتو را ترک می‌کند.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با ایستگاه انگلیسی رادیو تایمز گفت که "گاردریل سیاسی" [محافظت از سیاست های خود] تنها چیزی است که مانع از دور شدن واشنگتن از این پیمان در دوره اول ترامپ شده است.

بولتون گفت: ما او را [ترامپ] متقاعد کردیم که ناتو در واقع یک پیمان خوب است.  او فقط نمی‌توانست از برخی خطوط عبور کند و در واقع از آن عقب نشینی کرد. انتخاب مجدد او می‌تواند باعث شود او از این گاردریل سیاسی خارج شود. اگر هم کاملا خارج نشود، حضور آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

او کناره گیری از ناتو را ایده بسیار بدی عنوان کرد.

بولتون همچنین پیش بینی کرد که ترامپ ممکن است در دوره دوم ریاست جمهوری خود سیاست انزواگرایانه تری را دنبال کند. او شمار افرادی که در اطراف ترامپ هستند و از او حمایت می‌کنند را اندک دانست.

دونالد ترامپ یکی از منتقدان ناتو بوده و حتی هدف از تاسیس آن را زیر سوال برده است. به ویژه عدم موفقیت کشور‌های عضو در تحقق هزینه‌های دفاعی آن، خشم ترامپ را برانگیخته است.

در سال ۲۰۱۴، کشور‌های عضو ناتو توافق کردند ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های ناتو کنند، اما از تحقق این اقدام خودداری کرده و همین امر انتقاد ترامپ را به دنبال داشت.