از حذف نمادهای دفاع مقدس تا نصب آثار غربی در سطح شهر تهران

فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ در تاریخ جنگ ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود که در سراسر میهن اسلامی ما مردم را به وجد آورد. با اعلام خبر فتح خرمشهر، مردم ایران و خانواده‌ معظم شهدا اشکهای شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین صحنه‌های شورانگیز این نبرد کردند.۳۴ سال از چنین عملیات مهم و تاثیرگذاری که در دل تاریخ ثبت شده است می گذرد و آزادسازی خرمشهر برای همه ما ایرانیان به عنوان یک غرور ملی است و به آن افتخار می کنیم و به خاطر  همین حماسه، همه ساله در چنین روزی، مراسم ویژه ای در سطح کشور برگزار می شود و تابلوهایی با مضمون این عملیات مهم در سطح شهرهای کشور نصب می شود اما متاسفانه امسال سازمان زیباسازی شهر تهران چشمان خود را بر این واقعه بزرگ تاریخ ایران بست و با بی توجهی نسبت به آن، تبلیغ زیادی با مضمون عملیات دفاع مقدس در سطح شهرتهران انجام نداد.سازمان زیباسازی شهرتهران با اجرای طرح “نگارخانه ای به وسعت یک شهر” در تهران، به جای پرداختن به نمادهای آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد، از نمادهایی استفاده نمود که اکثرآنها هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و غالبا ترویج دهنده فرهنگ غربی است.

این موضوع باعت انتقاد تعدادی از اعضای شورای شهر شد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران که یکی از مخالفین طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر است، با انتفاد از این طرح می گوید: چنین کاری برای مردم جذابیتی ندارد و نبود نمادهای آزادسازی خرمشهر همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر نشانه بی‌توجهی شهرداری به موضوع دفاع مقدس است و معتقدم ‌باید نگارخانه‌ای با موضوع دفاع مقدس ایجاد می‌کردیم چرا که آثار بسیار ارزشمندی در این زمینه داریم که از آن غفلت شده است.

 

وی ادامه می دهد:شهرداری در زمینه عدم نصب نمادهای دفاع مقدس و اعیاد شعبانیه در سطح شهر غفلت کرده است و ای کاش در کنار نگارخانه‌ای با موضوعات غربی به موضوع دفاع مقدس می‌پرداخت و ‌حتماً به شهرداری تذکری در این زمینه می‌دهیم.

 

تنها مرتضی طلایی نبود که نسبت به اقدام حذف نمادهای دفاع مقدس از شهر تهران اعتراض کرده است. “پرویز سروری” یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیز معتقد است که طرح “نگارخانه ای به وسعت یک شهر” که یکی از اقدامات سازمان زیبا سازی است باید در گینس ثبت شود.

 

این عضو شورای شهر می گوید:ما کشوری با سابقه کهن هستیم که دنیا باید آثار ما را نشان دهد؛ من نمی دانم تقویت آثار غربی ها چه سودی برای سازمان زیباسازی دارد که هر سال اصرار بر تکرار این کار بی خاصیت دارند.

 

سروری با انتقاد از اینکه متأسفانه اولویت آثار غربی و بی خاصیت از ایام شعبانیه و سوم خرداد در سازمان زیباسازی برتر شده است، می گوید که تابلوهای زیبایی که مربوط به ایام شعبانیه بود جمع آوری شد ولی این تابلوهای بی خاصیت همچنان در اتوبان ها، بزرگراه ها، خیابان ها و مسیرهای مختلف شهر باقی مانده است و همین موضوع جای تاسف دارد.

 

وی ابراز امیدواری می کند که شهردار تهران نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهد و این روند کارها جمع شود و زیبا سازی زیباسازی انقلابی باشد و قطعا شورای شهر تهران این قضیه را پیگیری می کند.

 

محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران در خصوص اهمیت نصبت نماد های دفاع مقدس در سطح شهر تهران در مناسبت های همچون ۳ خرداد به خبرنگار تهران نیوز گفت: آزادسازی خرمشهر یکی از عملیات های مهم و تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس است که همه ایرانیان نسبت به این واقعه مهم اهمیت قائل هستند و جزو غرور ملی ما محسوب می شود و این حماسه برای بخش کثیری از ایرانیان خارج از کشور نیز حائز اهمیت است چرا که با انجام این عملیات، رژیم بعث عراق عقب نشینی کرد و ما توانستیم خاک خودمان را دوباره پس بگیریم و به همین دلیل است که نصبت نمادهای دفاع مقدس در چنین مناسبت هایی در سطح شهر تهران ضرروت دارد.

به نظر می رسد مسئولان زیباسازی شهرداری تهران باید این موضوع را در ذهن خود بگنجانند که دفاع مقدس، قسمتی از تاریخ ما است و ایرانیان همیشه افتخار می کنند که حتی حاضر نشدند یک متر از خاک کشورمان را در اختیار دشمن بگذارند و نیاز است که با تبلیغات گسترده در سطح شهر، چنین مناسبت هایی ارج نهاده شوند و نسل های امروزی با دیدن این تابلوها و نمادها که بوی دفاع مقدس می دهد، نسبت به گذشته خود اطلاعات بیشتری داشته باشند و به آن افتخار کنند.

 

این عضو شورای شهر ادامه می دهد:گاهی داستان های افسانه ای آنقدر بر روی انسان تاثیرمی گذارد که تا مدت ها ملکه ذهن می شود اما دفاع مقدس واقعیتی است که فراتر از افسانه هاست و طبیعتا در مناسبت های دیگری همچون هفته دفاع مقدس شاهد نصب و به نمایش در آمدن نمادهای بیشتری از دفاع مقدس در سطح شهر تهران خواهیم بود.

 

یک منبع آگاه در شورای شهر نیز در گفتگو با تهران نیوز اعلام کرده که فشار شورای شهر به شهرداری تهران در خصوص حذف نمادهای دفاع مقدس تاثیرگذار بوده است و قطعا در مناسبت های بعدی همچون هفته دفاع مقدس شاهد نصبت تابلوهای دفاع مقدس در شهر تهران خواهیم بود.