جان باختن انسان های در جاده های ناهموار

گروه اجتماعی- آمار حوادث رانندگی معمولا در نوروز و همچنین شروع تعطیلات تابستانی و یا حتی تعطیلات چند روزه در سراسر کشور به طرز فزاینده ای بالا می رود.

به گزارش افکارنیوز، خوشبختانه از نظر آماری در چند سال گذشته تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در نوروز  سیرنزولی داشته به طوری که در نوروز سال ۱۳۹۰، یک هزار و ۳۱۸ نفر به دلیل تصادف در جاده ها کشته شدند که این آمار در سال ۱۳۹۱ به یک هزار و ۱۴۱ نفر کاهش یافت. اما روند کاهشی ادامه پیدا نکرد و در نوروز سال ۱۳۹۲، یک هزار و ۲۲۷ نفر در جریان سفرهای نوروزی بر اثر تصادفات رانندگی کشته شدند.

در نوروز سال ۱۳۹۳، آمار تلفات به یک هزار و ۸۴ نفر و در نوروز سال ۱۳۹۴ به ۹۶۸ نفر کاهش یافت که نخستین عدد سه رقمی از تلفات رانندگی در نوروز به شمار می رود.

در نوروز 95 نیز متاسفانه  403 نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند.

در وقوع تصادفات، سه عامل اصلی انسان، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارند و طبیعی است که رانندگی بدون مهارت در جاده های فاقد استانداردهای لازم با وسیله نقلیه فرسوده و  غیرایمن می تواند منجر به وقوع تصادف شود .

به اعتقاد کارشناسان در حوادث جاده ای خسارت های مالی اگرچه بسیار زیاد است اما در مقایسه با جان انسان ها از درجه اهمیت کمی برخوردار است زیرا مرگ و یا نقص عضو و مجروح شدن سرنشینان هزینه های گزافی را به خانواده ها و همچنین جامعه تحمیل می کند.

 

 

چند سالی است که جاده های کشور شاهد بار ترافیکی فراوانی هستند و تعداد خودروها از میزان ظرفیت جاده ها پیشی گرفته و این مساله تاثیر مضاعفی بر میزان وقوع تصادفات گذاشته است.

متاسفانه جاده های کشور در چنددهه گذشته توسعه زیادی نداشته اما در مقابل بر تعداد جمعیت، میزان تولید خودرو و تردد آن در جاده ها افزوده شده است.

در سال هیا اخیر نیز سفرهای زمینی با وسایل نقلیه شخصی بین مردم بیشتر رایج شده و مردم ترجیح می دهند حتی با 2 روز تعطیلی به سفر بروند اما باید پرسید آیا امکانات جاده نیز پاسخگوی تعداد مخاطبان هست یا خیر؟

در بسیاری از کشورهای جهان حمل و نقل جاده سهم ناچیزی در مقایسه با حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی دارد اما در کشورمان 90 درصد حمل و نقل بار و تردد مسافران در جاده ها انجام می شود که این میزان هیچ تناسبی با وضعیت جاده ها و حتی ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد و ماندن هموطنان در ترافیک ها 10-12 ساعته و یا بیشتر به ویژه در جاده های منتهی با شمال کشور موید این مساله است.

وقتی راننده ای مدت زمان طولانی در ترافیک بماند، خسته شده و در نهایت میزان دقت و سرعت عملش پایین می آید بنابراین طبیعی است که آمار تصادفات افزایش یابد.

متاسفانه در سال های اخیر موضوع تصادفات جاده های و توسعه مسیرها به عنوان یک اولویت ملی مورد توجه دولت های مختلف قرار نگرفته و در صورت وقوع حوادث دالخراش رانندگی و کشته شدن تعدادی از هموطنان برای مدت زمان کوتاهی مساله مورد توجه قرار می گیرد و پس از چند روز از یاد می رود.

در حالی که  ترافیک، حوادث رانندگی و ... مساله ای مهم و تخصصی است و دولت باید با به کارگیری متخصصان راهکارهای مناسب برای کاهش میزان تلفات و صدمات این تصادفات را یافته و برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

بررسی آمارهای نشان می دهد سالانه هزاران نفر از هموطنان جان و سلامت خود را در جاده ها از دست می دهند که خطاهای انسانی و بی کیفیتی خودروها، غیر استاندارد بودن جاده ها را باید از عوامل مهم بروز این حوادث محسوب کرد.

به گفته کارشناسان حوزه ترافیک بیش از 90درصد حوادث رانندگی در اثر خطای انسانی رخ می دهد که لازم است به متقاضیان گواهی رانندگی و یا رانندگان متخلف آموزش های بیشتری ارائه شود زیرا داشتن اطلاعات لازم و رعایت مقررات، می تواند در کاهش میزان وقوع تصادفات موثر باشد اما در عین حال باید جاده ها را طوری ساخت که دارای بالاترین استانداردها بوده و خطاهای انسانی را به حداقل برساند.

 

راهکارهای اصلی کاهش تصادفات ومرگ ومیر جاده ای

1-راهکارهای مناسب در رابطه با انسان :

* ایجاد بستر فرهنگی صحیح رانندگی برای نسل بعدی

* آموزش صحیح قوانین به نسل حال حاضر

* قدرتمند کردن پلیس در رابطه بااجرای دقیق قوانین

*آموزش همگانی توسط رسانه ها به صورت مداوم و پیگیردر همه رده ها

*رفع خلاء های احتمالی قانونی در زمینه مقابله با رانندگان خاطی و رفتارهای پرخطر 

 

2-راهکارهای در رابطه با راه :

*ایمن کردن همه راههای موجود کشور بر اساس استانداردهای بین المللی

* افزایش راهها برابر نیاز روزافزون کشور به صورت استاندارد

*گرفتن قرامت از راهسازان در تصادفات که راه در آن نقش دارد

*بازدید روزانه راه توسط گشت های ایمنی راه واصلاح نواقص به صورت روزمره

 

 

3-راهکارهای در رابطه با وسیله نقلیه:

*تعیین استاندارد های جهانی برای خودروسازان و نظارت دقیق بر آن

*گرفتن غرامت از خودروسازان در تصادفات که خودرو در آن نقش دارد

*سامان دادن خودروهای موجود و ناایمن کشور به سمت ایمنی

 

*ایجاد شرایط توسعه ورقابتی با خودروسازان جهانی در کشور در جهت ارتقاء ایمنی خودروها

 

امید است وزارت راه و شهرسازی، ایمنی و توسعه جاده ها را در اولویت برنامههای اسل جاری قرار دهد تا دیگر شاهد حواثد تلخ مانند کشته شدن 19 سرباز و داغدارشدن افراد جامعه در سوگ عزیزانشان نباشیم.