دامداری بشرویه در بحران شدید

"حسین سرچاهی" در نشست بررسی وضعیت دامداری و کشاورزی شهرستان بشرویه با توجه به خشکسالی شدید حاکم بر بشرویه که در محل دفتر فرماندار برگزار شد، ورود شهرستان را به دوره هجده ساله خشکسالی را بحران زا خواند و گفت : وضعیت خشکسالی در سالجاری بسیار سخت است و خسارات جبران ناپذیری به بخش تولیدات کشاورزی ، مرتعداری و دامی وارد شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه افزود: متاسفانه به دلیل کاهش مراتع قابل چرا, وکمبود علوفه , بیش از 40% دامداری ها روستایی دام خود و دامهای مولد را فروخته اند و جمعیت دام بشرویه بشدت رو به کاهش است که خطری جدی این بخش را تهدید می کند .

 

وی از صندوق توسعه بخش کشاورزی و شرکت های وابسته به صنوف کشاورزی خواست , نسبت به خرید کاه از شهرستان و یا سایر استانهای کشور از هم اکنون اقدام تا بخشی از نیاز علوف دامداران تامین شود .

 

سرچاهی میزان جو مورد نیاز دامداران بشرویه راحد اقل یک هزار تن اعلام کرد و گفت : سال گذشته 900 تن جو مدت دار بین دامداران توزیع شده و امسال نیز تا کنون به میزان 832 تن جو خریداری شده است .

 

در ادامه این نشست "اصغر اکبری"  هم نسب به بالا بودن بار میکروبی شیر بخش از دامداریهای روستایی هشدار داد و گفت : برخی دامداریهای روستایی نسبت به رعایت بهداشت شیر کوتاهی می کنند و تولیدات آنان قابل عرضه به واحد های تولید فراورده های لبنی نیست.

 

مدیر عامل شرکت دامداران بشرویه اظهار داشت: متاسفانه شرکت دامداران بشرویه به میزان یک میلیارد تومان طلب معوقه از شرکت فراورده های لبنی پگاه دارد که به همین دلیل قادر به پاسخگویی دامداران نمی باشیم .

وی همچنین اعلام کرد: به منظور تامین بخشی از علوفه دامی برای دامداران عملیات واحد سیلوی ذرت علوفه ای به پایان رسیده و آمادگی داریم ذرت علوفه ای منطقه را خریداری , بسته بندی و برای عرضه در فصل زمستان به دامداران نگه داری کنیم .

 

"محسن رمضانی" هم از خروج دام سبک و سنگین از بشرویه اظهار نگرانی کرد و گفت : با توجه به کیفیت بسیار خوب گوشت تولید شده در بشرویه تقاضا برای خرید دام سنگین و سبک بالا رفته و بخش دام شهرستان بخصوص دام مولد به شدت رو به کاهش است .

 

مدیر شبکه دامپزشکی بشرویه با اعلام اینکه کشتار گاه بشرویه مجهز به دستگاه لیبل زنی گوشت با نمونه کشوری شده است , آمادگی داریم دام مازاد توسط بخش خصوصی یا وابسته به دولت خریداری , کشتار و به بازار مصرف در سایر استانها عرضه کنیم .

 

در ادامه این نشست بر خرید علوفه دامی از سایر استانها , راه اندازی سیلوی ذرت علوفه ای ، جلوگیری از خروج دام بویژه دام مولد، برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت شیر تولیدی ، تشویق سرمایه گذاران در بخش اقتصاد کشاورزی ، دامداری و راه اندازی بخش صنایع تبدیلی تاکید شد .