از نبود نماد معرف بیرجند تا بی محتوایی بسیاری از المان ها

یکی از وظایف شهرداری ها زیباسازی فضای شهر است که در این خصوص المان ها و نمادها نقش تعیین کننده ای دارند. در واقع المان هایی که در هر شهر نصب می شود؛ گویای فرهنگ، پیشینه، سبقه مذهبی و آداب و رسوم آن منطقه است و به همین دلیل این نمادها در شهر های مختلف متفاوت است.

 

اما متاسفانه المان هایی که هم اکنون در سطح شهر بیرجند نصب است در حالی که تعداد اندکی از آنها پرمعنا و زیباست؛ اما بیشترشان بی معنی است و در واقع مفهوم خاصی را به مخاطب خود القا نمی کند و یا هم برداشت از این نمادها کار هر کسی نیست.در واقع می توان اینطور گفت که این نمادها با کار کارشناسی دقیقی ساخته نشده و یا هم جانمایی دقیقی برای آن انجام نشده است.

برای نوروز 95 هم همه مردم شهر منتظر بودند شهرداری چه گلی به سر شهر خواهد زد، اما متاسفانه شهرداری بیرجند تعدادی المان در سطح شهر نصب کرد که اصلا انتظار نمی رفت و همین موضوع سبب نارضایتی مردم از المان ها و فضای شهر بود.

 

انصاری؛ مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: در خصوص المان های شهری به دو صورت عمل می شود و یکی ساخت و نصب المان های دائم و دیگری هم المان های موقت است.

 

وی افزود: المان های موقت توسط کمیسیون ترکیبی تصویب و اجرا می شوند و المان های دائم هم پس از انتخاب برای تصویب به شورای شهر فرستاده می شود.

 

 مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بیرجند با بیان اینکه المان ها بر اساس شرایط جغرافیایی و اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و پیشینه تاریخی هر شهر تعیین می شود، گفت: برای ساخت المان ها شهرداری فراخوان می دهد و آثار مورد داوری و انتخاب می شوند.

 

انصاری نصب المان ها را بر اساس نیاز دانست و تصریح کرد: هم اکنون 25 المان دائم در سطح شهر بیرجند نصب است و برای نوروز هم بیش از 20 المان نصب شد که این المان هاپس از یک یا دو ماه جمع آوری می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین المان ها در زمان نوروز نصب می شود اظهارکرد: برای المان های نوروز 95 بیش از 200 میلیون تومان اعتبار هزینه شد.

 

وی با اشاره به اینکه قرار نیست در تمام میادین سطح شهر المان نصب شود افزود: شهرداری به دنبال زیباسازی شهر است و گاهی محوطه سازی میادین را مثل میدان امام خمینی(ره)  انجام می دهد.

 

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: هم اکنون برای میادین بزرگ بیرجند از جمله میدان ابوذر برنامه و طرح خاصی وجود ندارد و به جای نصب المان های دائم ، محوطه سازی در دستور کار است.

 

انصاری در خصوص المان های مناسبتی و اینکه آیا نمادی از سوم خرداد؛ روز آزادسازی خرمشهر هم در سطح بیرجند وجود دارد بیان کرد: هنوز نمادی از سوم خرداد برای بیرجند ساخته نشده است. البته این امکان هم وجود ندارد که برای هر روز و مناسبت یک المان ایجاد شود.

 

وی افزود: در خصوص المان های مناسبتی هم ، به صورت موردی ورود شده و المان اسامی 14 معصوم نصب شده است.

 

وی عنوان کرد: تاکنون نماد خاصی که معرف شهر بیرجند باشد ساخته نشده است.

 

 

دکتر مهدی بهترین؛ عضو شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهار کرد: شورای شهر در امور راجع به المان های شهری، نامگذاری خیابان ها و پارک ها نقش مستقیمی دارد.

 

وی افزود: پیشنهاد بنده به عنوان عضو این شورا این است که کمیته ای تشکیل شود و شاخص های قابل اندازه گیری را جمع آوری کند و بر همین مبنا و با امتیاز دهی؛ ساخت المان ها و نامگذاری ها را در موضوعات مختلف اولویت بندی کند.

 

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه هم اکنون این امتیاز دهی ها و روش منطقی برای ایجاد المان ها و نامگذاری ها وجود ندارد گفت: اما متاسفانه در شورای شهر بیرجند هم اکنون این معیار که فلان شخصیت آدم خوبی است یا نه، در نظر گرفته می شود.

 

بهترین افزود: در شورای شهر هرکسی که صدای بلندتری و لابی های بیشتری داشته باشد برنده است و مبنای ساخت نمادهای شهری؛ غوغا سالاری است. در واقع به جای استفاده از سیستم امتیازدهی؛ از سیستم چانه زنی استفاده می شود.

 

وی تصریح کرد: تاکنون در جهت بزرگداشت فرهیختگان بیرجند از جمله پرفسور معتمدنژاد، بلالی و شکوهی پارک هایی ایجاد شده و یا هم در دستور کار است. همچنین جایگاه مناسبی برای فرهیختگان در هر زمینه ای؛ در بهشت متقین پیش بینی شده است.

 

عضو شورای شهر بیرجند گفت: پارک مشاهیر بیرجند هم مورد تصویب شورای شهر قرار گرفته که امیدواریم فضایی در خور شأن فرهیختگان ایجاد شود. موزه مشاهیر و تالار مشاهیر هم از دیگر اقدامات برای شناساندن فرهیختگان بیرجندی است.

 

بهترین در خصوص میدان شهدای عبادی هم بیان کرد: برای بهسازی این میدان و ساخت نماد اعتباری پیش بینی شده ولی کفاف این میدان را نمی دهد و چون این میدان در محدوده فضای شهری نیست باید راه و شهرسازی هم پای کار بیاید  و به خاطر همین اختلاف نظرها هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه شورای شهر در خصوص نامگذاری ها و نمادها به وظایف خود عمل کرده ولی هنوز با ایده آل فاصله داریم گفت: برای نامگذاری ها و نمادها در سال جاری؛ همچون سال گذشته 3 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه فرهنگی مصوب شده است.

 

بهترین افزود: با توجه به اینکه میادین و فضاهای شهری بیرجند برای نصب المان ها و نمادها محدود است باید نمادها بر اساس امتیازبندی ها مشخص شود تا حقی ضایع نشود و نزدیک تر به عدالت عمل شود.

بر اساس این گزارش متاسفانه تاکنون نمادی که بتواند معرف شهر بیرجند باشد وجود ندارد و همچنین شهرداری در ساخت نمادهای شهری سهل انگارانه برخورد کرده و هم اکنون نماد بزرگ و پرمحتوای خاصی در زمینه های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و ... در سطح شهر وجود ندارد.

 

همچنین در خصوص المان های مناسبتی مثل سوم خرداد باید گفت که درست است شهرداری نمی تواند برای هر روز یک المان بسازد. اما مناسبت های بزرگی مثل سوم خرداد که در واقع متعلق به همه نسل ها و عامل پیروزی های بعدی ما در هشت سال دفاع مقدس بود، بیشتر از هر موضوعی درخور توجه است.

 

نکته دیگری که در خصوص نمادهای شهری قابل توجه است؛ استفاده شهرداری از ماکت ها به جای المان است که این جایگزینی اصلا مناسب به نظر نمی رسد.

 

هم اکنون نه تنها ورودی های شهر بیرجند نامناسب است بلکه میدان های بزرگ و مهم این شهر هم مثل میدان امام و میدان ابوذر که مسیر اصلی شهر است اصلا از چهره و نماد زیبا و درخوری برخوردار نیستند که این موضوع تنها نشان دهنده بی سلیقگی شهرداری در ساخت، نصب و جانمایی المان ها است.