45 درصد آب روستایی از دشت بحران زده بیرجند تامین می شود

صفوی نژاد مدیر آب و فاضلاب روستایی بیرجند در جلسه شورای اداری بیرجند اظهارکرد: هم اکنون از 324 روستای شهرستان بیرجند 114 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند.

 
وی افزود: 21 هزار و 394 انشعاب خانگی و 900 انشعاب غیرخانگی روستایی وجود دارد.
 
مدیر آب و فاضلاب روستایی بیرجند گفت: همچنین 376 کیلومتر شبکه پخش، 460 خط انتقال، 138 مخزن ذخیره و همچنین 32 چاه  برای آبرسانی روستایی وجود دارد که هم اکنون پنج تا قنات خشک شده است.
 
صفوی نژاد تصریح کرد: دشت بیرجند هم اکنون در حالت فوق بحرانی قرار دارد اما 45 درصد آب شرب روستایی از همین دشت بیرجند تامین می شود که اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم قطعا با مشکل روبرو خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته 446 انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که 29 مورد تعیین تکلیف قطعی شده است گفت: همچنین گشت آب در برخی مسیرها مستقر شده و دفتر اتفاقات آب هم در امیرآباد ایجاد شده است.
 
مدیر آب و فاضلاب روستایی بیرجند اظهارکرد: در پنج سال اخیر بر خلاف خشکسالی ها عمل شده و با افزایش میزان خشکسالی ، میزان مصرف آب هم افزایش یافته است.
 
صفوی نژاد افزود: در سال 90 برای هر نفر در روز 110 لیتر آب وارد شبکه می شده که این میزان در سال 94 به 166 لیتر افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای صنعتی دو برابر آب مصرف می کنند گفت: اگر صرفه جویی انجام نشود مجبور می شویم بدون دستور آب این واحدها را قطع کنیم.
 
مدیر آب و فاضلاب روستایی بیرجند بیان کرد: هم اکنون برخی مشترکین خانگی 22 درصد بالای مصرف متعادل مصرف می کنند که اگر مدیریت نشود واویلا است.
 
صفوی نژاد گفت: در شهرستان بیرجند 98 روستا با تانکر آبرسانی می شود.
 
وی اظهارکرد: چیزی که حائز اهمیت است این است که وضعیت آبی به زودی حل نمی شود و باید منابعی را که داریم حفظ و حراست کنیم تا با مشکل بیشتری مواجه نشویم.