نخریدن کالای قاچاق باید در بین مردم نهادینه شود

علی باخرد، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار داشت: منویات صریح مقام معظم رهبری پیرامون مبارزه با کالای قاچاق، برای تمامی مسئولین فصل‌الخطاب است چراکه تاثیری جدی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی دارد.

وی افزود: قانون جدید مبارزه با کالای قاچاق در سال 92 و اصلاحیه آن درسال 94 ابلاغ شده است و با توجه به این موضوع راه‌کارهای قانونی برای مبارزه با قاچاق فراهم است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، بیان داشت: از الزامات اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مبارزه جدی با کالای قاچاق است، از این رو از اواخر سال گذشته در مبحث برند پوشاک فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌ایم به نحوی‌که حدود 14 برند پوشاک در سطح مشهد اقدام به اخذ نمایندگی و مجوزهای لازم کردند و برای حدود 5 برند طبق ماده 27 و 28 قانون نظام صنفی اقدام به جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات عملی انجام شده در کارگروه حمایت از تولید و مبارزه با کالای قاچاق، بیان کرد: بحث قاچاق سوخت و اقدامات قابل توجهی در برند پوشاک از جمله فعالیت‌های این کارگروه است و البته قاچاقچیان با وجود ما احساس امنیت نخواهند کرد و ما در مبارزه با این معضل اقتصادی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مستحکم‌تر و قوی‌تر اقدام خواهیم کرد.

باخرد بیان کرد: قبل از جمع‌آوری کالای قاچاق نیاز به حمایت مردم از کالای داخلی و عدم خرید کالای وارداتی و قاچاق است و این فرهنگ باید نهادینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های در دست اقدام امیدواریم طی سال جاری تمامی تابلوهای نصب شده در سطح شهر که معرف برند و یا محصول خاصی هستند دارای مجوزهای لازم باشند که خریداران حداقل دغدغه نداشته باشند.

باخرد خاطرنشان کرد: البته همکاری مردم اولین اقدامیست که سبب سهولت انجام این اقدامات می‌شود و همه باید برای مبارزه با قاچاق خود را مسئول بدانند و برای این مهم شماره‌ 124 و سامانه ارسال پیامک 30008124 در 24 ساعت شبانه‌روز آماده پاسخگویی هستند.

وی افزود: برای خرید مطمئن، مثلا در بخش لوازم آرایشی، از فروشگاه‌های معتبر خرید شود و حتما دارای کالای خریداری شد دارای شماره رهگیری دانشگاه علوم پزشکی باشد که در صورت نداشتن بارکد کالا صددرصد قاچاق است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عنوان کرد: اولویت ما در بحث حمایت از تولید ملی شکایت‌محور است، بدین جهت که کیفیت مد نظر ماست و در صورت اعلام گزارش از جانب شهروندان موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و اولویت در بحث مبارزه با کالای قاچاق، کالاهایی است که نمونه مشابه داخلی دارند که در حال حاضر 15 ردیف کالا را در اولویت قرار دارند.