حادثه‌ای در کاشمر؛ دو برادری که با هم غرق شدند

خبر کوتاه بود و جانسوز! دو برادر ۱۲ و ۱۵ ساله بعد از ظهر چهار شنبه ۲۲ اردیبهشت یعنی همان روزی که شب قبل از آن، بارش شدید باران بهاری، دل مردم کاشمر را شاد کرده بود، در روستای اسحاق آباد برای تفریح و آبتنی وارد گودالی می شوند که از بارندگی شب گذشته پر از آب شده بود غافل از آنکه این گودال در اثر بارش باران به باتلاقی مرگ آور تبدیل شده است! همین که علی ۱۲ ساله وارد آب می شود در گل و لای این گودال گیر می افتد و هر چه دست و پا می زند بیشتر فرو می رود.

مهدی ۱۵ ساله که تاب و توان مشاهده دست و پا زدن برادر کوچکتر خود را ندارد، بلافاصله سوار بر موتور سیکلت شده و خود را به اهالی روستا می رساند و از آنان استمداد می طلبد. او زودتر از همه برمی گردد و برای نجات برادر وارد گودال آب می شود اما او هم به سرنوشت تلخ برادر مبتلا می شود.

مردم می رسند و با اطلاع به نیروهای امدادی موفق می شوند پیکر این دو برادر را از این باتلاق نجات دهند در حالی که علی ۱۲ ساله جان خود را از دست داده و مهدی ۱۵ ساله هم هر چند با تلاش تیم پزشکی، نبضش برمی گردد اما در کمتر از ۲۴ ساعت، او هم جان می دهد!

حادثه جانکاهی است! نگارنده این سطور روز بعد از این واقعه برای عیادت یکی از بستگان در بیمارستان حاضر بود و درست همان لحظاتی که دو خودرو برای انتقال پیکر این دو برادر به روستای اسحاق آباد و سپس تشییع و به خاکسپاری آن ها به بیمارستان مراجعه کرده بودند شاهد این واقعه تلخ بود!

وقتی انسان خود را به جای خانواده و پدر و مادر این دو طفل معصوم می گذارد که به یک باره دو فرزند نوجوان خود را از دست داده اند، غم سنگینی بر قلب آدمی مستولی می شود و آن را می فشارد!

به راستی چرا این اتفاقات رخ می دهد؟! چرا کودکان و نوجوانان این دیار باید برای یک تفریح  و یک آبتنی این گونه قربانی شوند؟!

نمی خواهیم در این حادثه و حوادث مشابه به دنبال مقصر و مقصرها بگردیم اما سؤال این است که آیا اگر شرایط و امکانات برای تفریح سالم کودکان و فرزندان فراهم شود باز هم شاهد چنین اتفاقات تلخی خواهیم بود؟!

شهرستانی با این وسعت و جمعیت فقط دارای یک استخر سرپوشیده است که قیمت بلیط آن هم به اندازه ایست که امکان استفاده از این استخر برای خیلی از اقشار جامعه و به خصوص روستاییان وجود ندارد.

چندین سال است که بازسازی و احداث استخر تربیت بدنی کاشمر آغاز شده است اما همچنان نیمه کاره و نیمه تمام باقی مانده و بارها مسئولان شهرستان از اعتبارات قطره چکانی این پروژه گلایه کرده اند!

چندین سال است که آموزش و پرورش عملیات احداث استخر دانش آموزی را آغاز کرده است و آن هم نیمه تمام باقی مانده است و مشکل آن هم اعتبارات است!

و حالا البته به همت فرهنگی ورزشی سپاه ناحیه کاشمر بارقه های امید برای اتمام احداث دومین استخر کاشمر به وجود آمده است.

ورزش شنا یک ورزش مفرح و مورد علاقه جمع کثیری از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان است و تا امکانات کافی برای دسترسی مردم به این ورزش در کاشمر فراهم نشود هر از چند گاهی شاهد غرق شدن جوان و نوجوانی در آب یک استخر کشاورزی یا گودال باتلاقی یا سد و بندی خاکی خواهیم بود.

اما در کنار تلاشی که باید برای ایجاد و افزایش تعداد استخر در کاشمر صورت گیرد نکات دیگری هم باید مد نظر باشد. اول اینکه در این فصل که فصل همین اتفاق هاست، والدین و پدر و مادرها بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و خطرات بی گدار به آب زدن را به آن ها گوشزد کنند. مدارس و معلمان هم در این زمینه باید تلاش کنند و اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند.

متأسفانه تقریباً هر ساله در کاشمر شاهد وقوع چنین اتفاق های تلخی هستیم. از فروردین ۸۸ که یک خواهر و برادر در سد وحدت کاشمر غرق شدند تا سال گذشته که یک جوان ۲۰ ساله در استخر تفرجگاه چهل دختر غرق شد و حالا امسال که این دو برادر ۱۲ و ۱۵ ساله در این حادثه تلخ جان باختند.

این حوادث تلخ نشان می دهد که هر چند در کاشمر رودخانه و دریایی وجود ندارد اما همین سدها و بندهای خاکی و یا استخرهای کشاورزی و حتی گودال ها هم می تواند بی رحمانه جان قربانیان خود را بگیرد و لذا لازم است هشدارها و آموزش های بیشتری در این مورد انجام شود.

حالا چندین روز از جان باختن این دو برادر در روستای اسحاق آباد گذشته است! داغ آن ها به دل پدر و مادرشان مانده و هر کس این خبر را می شنود، متأثر می شود. اما باید از این حوادث تلخ درس گرفت. هم مسئولان، هم والدین و هم نوجوانان و جوانان.

خدا کند دیگر هیچ کودکی به دلیل نبود امکانات، جان خود را برای یک تفریح که حق اوست از دست ندهد!

خدا کند دیگر چنین حوادثی را نبینیم و نشنویم. نه در کاشمر و نه در کشور!