اختصاص ۶۷ درصد اعتبارات فضای سبز به مناطق کم‌برخوردار مشهد

خلیل‌الله کاظمی در مراسم بهره‌برداری از اولین بوستان مینیاتوری شرق کشور در مشهد بیان کرد: در سال جاری اعتباری بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز مشهد اختصاص پیدا کرده‌ که ۵۰ درصد آن در بخش احداث بوستان‌های محلی و ۲۰ درصد نیز در حوزه احداث بوستان‌های بزرگ مقیاس هزینه می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۵۱ درصد از اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی احداث فضای سبز در نقاط کم‌برخوردار هزینه شد اما در سال جاری این درصد به ۶۷ درصد رسیده است.

 

معاون خدمات و محییط زیست شهری شهرداری مشهد به تعداد بوستان‌های شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۹۱ شهر مشهد ۴۲۳ بوستان محلی داشت که خوشبختانه در حال حاضر تعداد بوستان‌های مشهد به ۵۴۲ بوستان رسیده است.

 

به گفته کاظمی ۱۱۵ بوستان شهر مشهد در نقاط محروم و کم‌برخوردار شهر مشهد احداث شده است، ۶۷ درصد اعتبارات احداث فضای سبز به مناطق کم‌برخوردار در سال جاری اختصاص می‌یابد.

توسعه ۱۵۴ هکتاری فضای سبز معابر فرعی مشهد با مشارکت شهروندان.

 

وی در ادامه با تاکید بر مشارکت شهروندان در توسعه فضای سبز شهری بیان کرد: متاسفانه یکی از نگرانی‌های ما کمبود فضای سبز در معابر فرعی شهر بود که خوشبختانه با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر تعیین ساز و کار مشارکت شهروندان، امروز این نگرانی رفع شده است.

 

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: بر این اساس ۱۰۰ هزار اصله درخت در یک عرصه ۱۵۴ هکتاری از معابر فرعی شهر مشهد توسط شهروندان کاشت و نگهداری می‌شود که در کنار آن هزینه آبیاری درختان از قبوض عوارض عمران و نوسازی شهری شهروندان کسر خواهد شد.

 

کاظمی در خصوص مشارکت سازمان‌ها و نهادها در امر توسعه فضای سبز ادامه داد: در این اقدام ۲۸۳ هکتار از عرصه‌های خالی موجود در سازمان‌ها و نهادهای دولتی با مشارکت شهرداری مشهد درختکاری شده است.

وی تصریح کرد: در برخی از مناطق شهر مشهد متاسفانه با کمبود عرصه برای توسعه فضای سبز مواجه هستیم لذا باید از روش‌های جایگزین برای این امر مهم استفاده کرد که توسعه باغ بام یکی از این راه‌ها است.

 

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به اهمیت این موضوع براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر کمک به توسعه باغ بام در حال حاضر ۶۰۰۰ مترمربع باغ بام در سطح شهر مشهد اجرایی و پروانه ۴۰ هزار مترمربع دیگر نیز صادر شده است.

 

تامین گل‌های مورد نیاز سه فصل از سال مشهد از تولیدات داخل استان

کاظمی به اقدامات انجام شده در حوزه گل کاری سطح شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ نزدیگ به ۷۰ هکتار گل کاری در سطح شهر انجام شد که ۶۰ درصد آن گل دائمی و ۴۰ درصد دیگر گل فصلی بود.

وی بیان کرد: در بهار سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ هکتار گلکاری در مشهد انجام شده که ۸۰ درصد از آن صرف کاشت گل‌های دائمی و ۲۰ درصد نیز به گل‌های فصلی اختصاص پیدا کرده است.

 

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص محل تامین گل‌های مورد نیاز شهر مشهد گفت: در فصل تابستان، پاییز و زمستان نیاز شهر مشهد به گل و گیاه را از داخل استان تامین می‌کنیم اما در فصل بهار به دلیل گستردگی فعالیت و تنوع آن، گل‌های مورد نیاز را از خارج استان نیز تامین می‌کنیم.

 

کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بهار ۹۵ میزان گل کاری ها ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد و تنوع گونه‌ها نیز به ۵۴ نوع رسید اما هزینه‌ها بیش از ۵٫۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

 

بهره‌برداری از ۸۰۵ هکتار از بوستان موضوعی چهل‌بازه در هفته دولت 

وی در ادامه این مراسم به کارکرد بوستان‌های موضوعی اشاره کرد و گفت: احداث بوستان‌های موضوعی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها به خصوص مشهد می‌تواند در افزایش ماندگاری گردشگران و زائران کمک کند.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در حال حاضر دو بوستان موضوعی گیاه‌شناسی و گل‌ها در مشهد به بهره‌برداری رسیده و امروز شاهد افتتاح بوستان موضوعی مینیاتوری هستیم که به نوعی ایران کوچک محسوب می‌شود.

 

کاظمی ادامه داد: این بوستان با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار و در وسعت ۸ هکتار احداث شده که در آن ۵۸ المان مینیاتور شده از نقاط دیدنی ایران نصب می‌شود؛ امروز از ۹ المان آن رونمایی شد.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز ۵ المان جدید در آن نصب خواهد شد.

 

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین تا دو هفته دیگر عملیات اجرایی باغ پرندگان در بوستان وکیل‌اباد و آبراهه تاریخی بوستان بهار آغاز خواهد شد.

به گفته وی ۸٫۵ هکتار از بوستان موضوعی چهل‌بازه نیز در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

 

کاظمی در خصوص تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد گفت: احداث پروژه‌هایی همچون جداسازی آب شرب از آب خام و احداث ۱۵ تصفیه خانه محلی از جمله اقدامات برای تامین آب فضای سبز شهر مشهد است.

 

گفتنی است بوستان موضوعی مینیاتوری در بزرگراه میثاق، بولوار الهیه، بولوار سجادیه، سجادیه ۲۶ واقع شده است.