وزیر بهداشت: "پزشک خانواده" بد متولد شد و بیمار رشد کرد

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی ظهر امروز در همایش کشوری گرامیداشت روز بهورز که در محل تالار ابن سینا برگزار شد، اظهار داشت: قبل از انقلاب به‌دلیل بی‌کفایتی مسئولان آن زمان، روستاییان و اقشار محروم از منابع غنی کشور بهره‌مند نبودند اما به برکت جمهوری اسلامی خدمات بسیاری در این راستا رخ داده که مهم ترین آن کسب دانش و علم‌آموزی به روستاییان است که البته کافی نیست اما در حوزه واگذاری مسئولیت‌ها و ارائه خدمات کارهای خوبی انجام شده است.‌

وی افزود: در کنار اقداماتی در راستای جاده‌سازی، آب آشامیدنی، برق، سواد وغیره در روستاها انجام شد بهورزان نیز خدمات بسیار برای بهسازی وضعیت روستا‌ها، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، ریشه‌کن کردن بیماری واگیر فلج اطفال و غیره انجام داده‌اند و  افتخار می‌کنیم که  امسال در ایران مورد وبا نداشتیم‌.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: 2500 خانه بهداشت ساخته شده و 8000 مرکز بهداشتی بازسازی و تجهیز شده و حدود 3000 هزار واحد بهداشتی نیز در دست مرمت هستند که امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته در این امور تلاش کنیم.

هاشمی با بیان اینکه مراقبین سلامت همان بهورزان شهری هستند، گفت: بهورزان مسئولیت سنگینی برعهده دارند و در این راستا شبکه مراقبت‌های نوین سلامت را در کلانشهرها تکمیل کردیم که دولت اگر به این شبکه اهمیت بدهد می‌تواند هزینه‌های آینده خود را کنترل کند و نظام ارجاع نیز از این طریق شکل می‌گیرد.

وی افزود: بهورزان قلب کار ما در وزارت بهداشت هستند. در کشور 17 هزار و 656 خانه بهداشت، 202 مراکز بهورزی و 31 هزار نفر بهورز داریم که بیش از 20 هزار نفر آنان خانم هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 4500 بهورز در کشور کمبود داریم، گفت: تلاش ما برای متقاعد ساختن نیروهای بالا دستی تاکنون در حد مجوز حدود 600 تا 650 نفر بوده که درصدد پیگیری بیشتر هستیم تا به‌ویژه 2500 نفری که دانش‌آموز و مشغول به تحصیل هستند را جایگزین کنیم‌.

هاشمی ادامه داد: علاوه‌ بر بیماری‌های واگیر بر اجرای سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید داریم تا آموزش‌ها به هم متصل شود و مسیر مهم‌ترین عوامل مرگ نظیر تصادفات، افزایش وزن، سکته‌های مغزی و قلبی را تغییر دهیم و کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل جدی ما مشکل بیمه‌ها است، گفت: امیدوارم نظر مقام معظم رهبری در این امر اتفاق بیفتد، منابع حوزه سلامت تجمیع شود، بیمه‌ها از حالت صندوق خارج و در کنار نظام سلامت قرار گیرند تا نظام پرداخت از وضعیت بیمار کنونی به وضعیت مطلوب تغییر کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بها دادن به حوزه بهداشت، هزینه‌کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده ایران است و در این راستا باید در وزارت بهداشت بخشی برای نیروی انسانی وجود داشته باشد‌.

وی با بیان اینکه ایجاد سازمانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه نیروی انسانی در وزارت بهداشت مغفول مانده گفت: ساختن مراکز تنها مهم نیست بلکه مهم افرادی هستند که در این مراکز فعالیت دارند چرا که اساس بهداشت و پیشگیری باید به غیر پزشک سپرده شود.

هاشمی تصریح کرد: محوریت در امر پیشگیری باید بر غیر پزشک باشد چرا که اگر این اتفاق نیفتد راهی به پیش نمی‌بریم و نظام سلامت ما درمان محور می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: طرح پزشک خانواده در کشور،  بد متولد شد و بیمار رشد پیدا کرد که اگر بخواهیم آن‌را اصلاح کنیم باید بهورز را اهمیت و احترام کنیم و در این راستا باید اساس تحول بر نیروی انسانی باشد.