نتیجه پرونده فوت بیماران دیالیزی خوزستان همچنان مبهم!

اوایل مردادماه سال جاری خبری تلخ در شبکه‌های اجتماعی خوزستان دست به دست چرخید تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگاران روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها رفت.

 

خبر فوت بیماران دیالیزی اهواز خبری بهت آور و در عین حال دردآور از کلکسیون خبرهای تلخ خوزستان در سال ۹۵ بود؛ سالی که با بی تدبیری‌های صورت گرفته با سیلاب به استقبال مردم خوزستان آمده بود.

 

در حالی رسانه‌ها مرگ مشکوک سه بیمار دیالیزی در اهواز را مخابره می‌کردند که عده‌ای آنان را چهار نفر و بعدها معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد بیماران دیالیزی فوت شده را پنج نفر اعلام کرد.

 

این خبر که سریع‌تر از هر خبر دیگری از سوی برخی فعالان اجتماعی شهرستان کارون در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت نشان می‌داد ۵۰ بیمار دیالیزی که به بیمارستان سینا مراجعه کرده بودند با وضعیت عمومی مناسب از بیمارستان مرخص شده‌اند؛ اما تنها یک روز بعد ۸ نفر از آنها با علائم تب، استفراغ و اسهال خونی دوباره به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که در نهایت ۵ تن از آنها با علائم مشابه و به‌صورت متناوب از هم فوت کرده‌اند.

 

بعد از اعلام خبر فوت بیماران دیالیزی در اهواز، بررسی و پیگیری علت فوت این بیماران در دستور کار مسئولین ارشد استان قرار گرفت و کمیته‌ای به ریاست معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان مسئول آن شد.

 

دستگاه‌های دیالیز مشکلی نداشته‌اند

پس‌ازاین حادثه و درحالی‌که حرف‌وحدیث‌های بسیاری در مورد علت فوت دهان‌به‌دهان می‌چرخید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز احتمال خرابی دستگاه دیالیز را رد کرد و کمیته‌ای که از وزارت بهداشت نیز برای بررسی موضوع به خوزستان سفرکرده بودند نشان داد مشکل ناشی از عامل دهانی، مدفوع یا اسهال به دلیل غذای مشترک یا آلوده به وجود آمده که احتمالاً منشأ خارج بیمارستانی داشته و دستگاه‌های دیالیز مشکلی نداشته‌اند.

 

 

راه انتقال بیماری از طریق دهان و دستگاه گوارش است

در همین رابطه شکرالله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان به سندرومی که بیماران از آن طریق فوت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: در حقیقت عمده‌ترین راه انتقال بیماری از طریق دهان و دستگاه گوارش است، چراکه اگر عامل بیماری‌زا و عفونت از راه خون وارد بدن شود اسهال خونی ایجاد نمی‌کند.

 

بعد از بررسی‌های صورت گرفته درنهایت اعلام شد که عامل میکروبی شناسایی‌شده است و یک باکتری روده‌ای به نام ای کولای (E.Coli)  بود.

 

حال باوجودآنکه روزها از ماجرای مرگ جنجالی این بیماران دیالیزی در خوزستان می‌گذرد اما هنوز مسئولان به این اعلام نظر نهایی بسنده کرده‌اند که مرگ غیرعادی بیماران در اثر آلودگی به عفونت گوارشی است.

 

 

 

در این میان با تأخیری یک‌هفته‌ای که علت اصلی آن را می‌توان در تعطیلی جلسات مجلس دهم جست‌وجو کرد، سرانجام گزارش اولیه کمیته تخصصی بررسی مرگ بیماران دیالیزی در بیمارستان سینای شهرستان کارون اهواز به کمیسیون بهداشت ارائه شد.

 

وزارت بهداشت هنوز جواب قانع‌کننده‌ای به ما داده نداده است

هرچند نتیجه نهایی آن‌هم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، اما پاسخ مسئولان نیز به ابهامات افکار عمومی در این خصوص پاسخ نداده است. حتی برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس نیز این جواب وزارت بهداشت را قانع‌کننده نمی‌دانند.

 

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص فوت بیماران دیالیزی گفت: وزارت بهداشت هنوز جواب قانع‌کننده‌ای به ما داده نداده است و همچنان منتظر جواب هستیم.

 

جواد کاظم‌زاده الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنوز هم نتیجه این پرونده به ما اعلام‌نشده است و وزارت بهداشت اعلام کرد که در اثر یک نوع ویروس این اتفاق افتاده است، اما ما این موضوع را قبول نکرده‌ایم و منتظر جواب نهایی هستیم.

 

موضوع را رها نخواهیم کرد

همچنین علی ساری دیگر نماینده اهواز در مجلس گفت: به آقای میردهقان معاون وزیر بهداشت که برای بررسی موضوع مرگ بیماران دیالیزی به اهواز سفرکرده بود گفته بودم که ما این موضوع را رها نخواهیم کرد. همچنین در خصوص اظهارنظر قطعی برخی مسئولان در شبکه خبر و رسانه‌ها در مورد علت مرگ بیماران تذکراتی دادیم.

 

ساری افزود: به آن‌ها گفتیم اگر علت هنوز مشخص نشده است چرا اظهارنظر قطعی می‌کنید و اگر هم علت مشخص است آن را طبق یک نامه رسمی اعلام کنید؛ وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که با توجه به این‌که تعداد بیماران دیالیزی در شهرستان کارون بسیار است ما به دنبال آن بودیم که جوی پیش نیاید که بیماران دیالیزی به بیمارستان مراجعه نکنند و از این لحاظ آسیب‌های حاصل شود.

 

 

پیگیر موضوع از طریق مجاری قانونی آن هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز پیش‌تر در دیدار با خانواده بیماران دیالیزی فوت‌شده گفته بود: مطمئن باشید ما هم تا مشخص شدن کامل علت و دلیل رخداد حادثه، پیگیر موضوع از طریق مجاری قانونی آن هستیم و تا مشخص شدن کامل موضوع در کنار شما و همراه شما هستیم.

 

مرگ ۵ تن از بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا بهانه‌ای شد تا وضعیت این بیمارستان بیش‌ازپیش مورد رصد و اعتراض قرار گیرد و بر این اساس در روزهای گذشته خبر عزل مدیر بیمارستان سینا در برخی رسانه‌ها منتشر و گفته شد که در پی مرگ ۵ تن از بیماران دیالیزی بیمارستان سینا و وضعیت نابسامان بخش اعصاب و روان و تذکرات نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان در نشست اخیر، مدیر بیمارستان سینا با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز برکنار و مجید باوی بجای وی منصوب شد.

 

این در حالی است که باگذشت بیش از ۲۰ روز از مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینای کارون هنوز در هاله‌ای از ابهام فرورفته است و باید دید در روزهای آینده وضعیت بررسی پرونده‌های این بیماران فوت‌شده به چه سرانجامی خواهد رسید.