مرزهای خوزستان آماده استقبال از زائران اربعین

بار دیگر خوزستان سفره مهربانی‌ را برای ایرانیان پهن کرد و مردم خونگرم این استان پذیرای آنان شده‌اند. این روزها همه شوق سفر دارند، سفر به سرزمین عشق، صفا، محبت، خون و ایثار.  با توجه به نزدیکی به اربعین سید و سالار شهیدان سفرهای زیارتی به کربلای معلی و نجف اشرف به روزهای اوج خود نزدیک می شود و خانواده‌ای نیست که زائر به این سرزمین مقدس نداشته باشد.

خوزستان سرزمین حماسه و ایثار این روزها حال و هوای‌ حسینی‌اش دیدن دارد. خوزستان نمادی از ایران اسلامی شده است؛ مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب همه در این استان حضور دارند.

هر ساله با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی بسیاری از ایرانی‌ها در لبیک به «هل من ناصر ینصرنی» دیروز امام حسین(ع) از مرزهای کشور به نجف اشرف و کربلای معلی مشرف می‌شوند.

در این مسیر موکب‌هایی استقرار دارد که با ارائه خدمات پذیرایی، اقامتی و بهداشتی، خدمات فرهنگی و حتی مواردی چون واکس زدن کفش ها و ماساژ، از زائران پدیرایی می‌کنند و بسیاری از ایرانیان از اقصی نقاط کشور با حضور در مرزها پذیرای زوار حسینی می شوند.

مردم شهرهای آبادان و خرمشهر که در این ایام خود میزبان زوار هستند نیز هر ساله در ایام محرم با برپایی موکب هایی در مسیر عبور زائران کربلا تا اربعین حسینی از زائران سیدالشهدا با چای و قهوه پذیرایی می کنند، مسئولان نیز در این ایام با تدارک برنامه های مشخص و منظم و همچنین برگزاری جلسات متوالی نسبت به ساماندهی مواکب در این ایام اقدام می کنند تا زائران در مسیر رفت و برگشت از مرزها بدون هیچ مشکل و کمبودی به زیارت بپردازند.

مرزهای خوزستان

پایانه مرزی شلمچه یکی از استراتژیک ترین پایانه های مرزی کشور است که در فاصله ١٣٠ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و همه ساله در مراسم پیاده روی اربعین حسینی خیل عظیمی از مشتاقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) از این پایانه برای مشرف شدن به عتبات عالیات از این پایانه مرزی عبور می کنند.

تنگه چذابه یا چذابه نام منطقه‌ای در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان است. تنگه چذابه بین تپه‌های رملی و هورالهویزه و بر سر مسیر مرزی فکه ـ بستان قرار دارد و در کنار مرز ایران و عراق واقع شده است. جاده‌ای در خاک ایران، چزابه را به فکه و جاده‌ای دیگر این منطقه را به العماره در عراق می‌پیوندد. دهانه این تنگه نیز نزدیک به یک‌ونیم کیلومتر است.

برپایی ۲۱۵ موکب در شلمچه و ۱۶۰ موکب در مرز چذابه

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: ۲۱۵ موکب در شلمچه و ۱۶۰ مورد نیز در چذابه را معدل گیری کردیم تا کسری های موجود را از استان های معین برطرف کنیم.

«محمدتقی چهارمحالی» در جلسه اربعین استان خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: در شهرستان اهواز ستاد اربعین فعال شده و برای اسکان زائران از ورودی استان از سمت شهرستان اندیمشک، شیراز و چهارمحال و بختیاری با اوقاف صحبت کردیم تا حسینیه را در اختیار قرار دهند.

وی افزود: مواکب بین راهی یکی از موارد عمده است که حتما نیاز داریم و جانمایی آن را انجام داده ایم. دو همایش برای مواکب برگزار کردیم و تا شروع پخت و کار خدمات رسانی باز هم جلسات برگزار می کنیم.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان تصریح کرد: بحث طرح مهندسی مواکب را در چذابه به خوبی انجام دادیم، تامین پتو، آب شرب، غذا و پذیرایی از زائران نیز از دیگر کارهای اجرایی برای خدمات رسانی به زائران حسینی است.

چهارمحالی ادامه داد: تفاهمنامه ای که در استان انجام می شود پیشنهاد ستاد اربعین مرکزی است که آن را فقط بومی سازی کردیم.

وی گفت: ۲۱۵ موکب در شلمچه و ۱۶۰ مورد نیز در چذابه را معدل گیری کردیم تا کسری های موجود را از استان های معین برطرف کنیم.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان عنوان کرد: ایجاد سامانه اطلاع رسانی لازم به منظور شناسایی و ساماندهی زائران متخصص و داوطلب، ارائه خدمت به سایر زائران و همچنین تأمین چادر برای اسکان موقت از دیگر کارهای دیگر است.

وی اضافه کرد: تعیین محل استراحت نیروهای خدمات رسان، راه اندازی فروشگاه های تأمین مایحتاج زائران، هماهنگی در راستای مشارکت ائمه جمعه استان، جلب مشارکت های دستگاه های دولتی و غیردولتی در اسکان و تغذیه و تدارک بیش از دو هزار تن آرد نیز از دیگر کارهای انجام شده است.

چهارمحالی بیان کرد: گاز به صورت کپسولی را در سبد گاز به موکب ها ارائه می دهیم. روزانه بین ۷۰۰ تا یک هزار قالب یخ را توزیع می کنیم. همچنین اقلام خوراکی را نیز توزیع می کنیم.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در ادامه افزود: کلیه فرآورده های شرکت پگاه را با سردخانه در مرزها مستقر می کنیم. امسال با مواکب برنامه داریم که پذیرایی را در سه مرحله انجام دهند و این کار تا دو صبح به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

وی گفت: با بهداشت مرتبا نشست برگزار می کنیم و باید بر بهداشت پخت و پزهای صورت گرفته نظارت داشته باشیم.

بازدید از محل استقرار موکب ها در مرز چذابه

فرماندار اندیکا گفت: تمامی امکانات شهرستان را برای خدمات رسانی به زائران حسینی بسیج می کنیم.

«منوچهر ورناصری» در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته برای خدمات رسانی در مرز چذابه با مسجدسلیمان هماهنگ بودیم و ورود مستقلی نداشتیم ولی امسال با توجه به تشکیل جلسه ستاد اربعین که ۱۳ شهرستان را به عنوان معین دشت آزادگان انتخاب کردند، ما نیز یکی از این شهرستان های معین هستیم.

وی افزود: با توجه به انتخاب این شهرستان بنابراین تمامی امکانات اندیکا را برای خدمات رسانی به نحو احسن در مرز چذابه بسیج می کنیم.

فرماندار اندیکا تصریح کرد: البته در کنار اینکه هر کاری از دستمان بربیاد انجام می دهیم بلکه تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا موکب این شهرستان را به صورت مستقل در مرز تشکیل دهیم.

ورناصری بیان کرد: از محل استقرار موکب ها در مرز چذابه بازدید داشته و جلساتی را نیز با فرمانداری دشت آزادگان داشتیم.

وی یادآور شد: قطعا خدمات رسانی به نحو مطلوب و درخور شأن شهرستان اندیکا را به تمامی زائران ارائه می دهیم.

فرماندار اندیکا عنوان کرد: سعی بر این است تا موکب های خود را در مرز چذابه به شکل سیاه چادرهای بختیاری برپا کنیم.

ورناصری در پایان، با تأکید بر لزوم مشارکتی بودن خدمات رسانی ها به زائران حسینی گفت: قطعا در زمینه خدمات رسانی به زائران تلاش می شود تا مشارکت های مردمی را نیز جذب کنیم.

پایگاه سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان در مرز مستقر می شود

رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان از استقرار پایگاه سلامت این دانشکده به مناسبت اربعین حسینی از ۱۰ آبان ماه امسال در مرز شلمچه خبر داد.

«نوراله طاهری» در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این تصمیم در سومین جلسه ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان اتخاذ شده است، اظهار کرد: پایگاه مذکور تا پنج روز پس از اربعین حسینی نیز همچنان در مرز شلمچه مستقر خواهد بود.

وی افزود: طبق هماهنگی های انجام شده از پانزدهم آبان ماه پزشک مربوطه در این پایگاه حضور می یابد.

رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: در روزهای منتهی به اربعین حسینی، پزشکان متخصص نیز به صورت آماده به کار برای خدمات‌رسانی فعال هستند.

طاهری با بیان اینکه مدیران دانشکده علوم پزشکی آبادان به صورت روزانه در پایگاه سلامت این دانشکده در ایام اربعین حضور دارند، تصریح کرد: پایگاه سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان در راستای ارائه خدمات درمانی و کنترل بیماری‌های واگیر در روزهای یاد شده، فعال است.

وی همچنین از برگزاری جلسه مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمانی که در بحث سلامت زائران اربعین حسینی دخیل هستند، در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا به آن دسته از کارمندان دانشکده علوم پزشکی آبادان که در روزهای حضور زائران اربعین در مرز شلمچه حضور دارند، تزریق می شود، گفت: فعالان عرصه سلامت در این منطقه مرزی در روزهای تردد زئران به منظور شناسایی راحت با پوشش مخصوص خدمات‌رسانی می‌کنند.

استان های فارس، تهران و هرمزگان معین خرمشهر شدند

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: استانهای فارس، تهران و هرمزگان به عنوان معین خرمشهر در میزبانی از زائران اربعین حسینی انتخاب شدند.

«حجت الاسلام سید محمود موسوی» نیز بر مردمی بودن حرکت اربعین تاکید کرد و افزود: حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و این کلمه مردمی باید تکرار شود زیرا خیلی های هستند که قصد کمرنگ کردن خدمات مردم را دارند و طی یک حرکت حساب شده به دنبال این هستند که این حرکت ارزشمند مردم را به یک اقدام دولتی نسبت دهند.

وی در ادامه، ورود استان های فارس، تهران، هرمزگان به عنوان استان های معین خرمشهر در اربعین را یادآرو شد و بر لزوم استفاده از ظرفیت های این استان های برخوردار تاکید کرد.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان تصریح کرد: باید در زمینه تهیه اقلام و امکانات عمده همچون چادرهای گروهی، خوابگاه، نمازخانه که در تامین آنها به کمک احتیاج هست از ظرفیت استان های معین استفاده شود.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: شهرستان های معین نیز باید تمام نیازمندی های مواکب خود را تامین کنند و این نکته را به خاطر داشته باشند که کمک های مردمی جمع آوری شده در هر شهرستان مختص مواکب آن شهرستان است.

وی از ائمه جمعه و فرمانداران خواست تا  از طریق مساجد یا سایر راه های ارتباطی، مردم و خیرین را به شرکت در امر خیر خدمت به زوار دعوت کنند و در ادامه متذکر شد: مواکب منتظر اختصاص سهمیه نباشند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان بیان کرد: با نهادهایی مختلفی در خصوص مشارکت صحبت شده تفاهنامه های خوبی نیز منعقد شده و اگر چیزی به دستمان برسد آن را در اختیار قرار می دهیم چرا که اعتقادی به انبار داری نداریم اما با این حال مواکب نباید به امید هدایا باشند.

حجت لاسلام موسوی از مشاهده برخی موارد اسراف در سال های گذشته در زمینه های مختلف اشاره کرد و از اتخاذ تدابیری پیشگیرانه برای تکرار نشدن این موارد خبر داد.

وی عنوان کرد: امسال به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از اسراف، آردی که به مواکب داده می شود از نوع آرد یارانه ای خواهد بود و همچنین کپسول گاز اهدایی به موکب ها داده نمی شود بلکه شرکت گاز در محل مستقر شده تا وظیفه پر کردن کپسول های گاز را عهده دار شود.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان همچنین از رایزنی با میدان تره بار و گوشت برای عرضه مناسب اقلام غذایی و همچنین تفاهم با شرکت شیر پگاه برای استقرار در مرز و عرضه محصولات لبنی همچون شیر و ماست به قیمت کارخانه و در مرز به مواکب خدمات رسان خبر داد.

حجت الاسلام موسوی در پایان، استفاده از ظرفیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در زمینه های مختلف همچون پیگیری و هماهنگی امور اربعین را خواستار شد.

افتتاح بزرگترین سالن مسافری کشور در شلمچه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: بزرگترین سالن مسافری کشور در سالن جدید مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری می رسد.

«مسعود مصدقی» اظهار کرد: این سالن به عنوان بزرگترین سالن مسافری کشور شناخته می شود که در سال ٩٤ کار ساخت آن شروع شده است.

وی اضافه کرد: برای ساخت سالن جدید پایانه مرزی شلمچه، ٢٨٢ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برای این پروژه هزینه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان افزود: سالن جدید دارای تعداد مناسبی گیت جهت تسهیل عبور و مرور مسافر، محل اسکان ادارات مرتبط، غرفه های عرضه موادغذایی، نمازخانه و همچنین محوطه سازی سالن مسافری است.

مصدقی ادامه داد: این سالن قراراست به دست آخوندی وزیر راه و شهرسازی که پنجشنبه ششم آبان ماه امسال به خوزستان سفر خواهد کرد به بهره برداری برسد.

وی در پایان یادآور شد: پیش بینی شده که روزانه ٥٠ هزار نفر از این سالن مسافری به کشور عراق تردد کنند.

موضوع لغو ویزای اربعین برای امسال عملیاتی نمی شود

مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: اکنون بحث صدور ویزای جعلی را داریم که به وفور اتفاق می افتاد و به همین دلیل این زائران از مرز دیپورت می شوند.

«ناصر حویزاوی» اظهار کرد: تمام تجیهزات را بیش از ۱۰۰ میلیون خریداری و تحویل داده ایم. الآن بحث صدور ویزای جعلی داریم که به وفور اتفاق می افتاد و به همین دلیل زائران از مرز دیپورت می شوند.

وی اضافه کرد: ۷۰۰ شرکت خدمات پستی، ۶۰ دفتر حج و زیارت و ۲۰ دفتر منطقه آزاد برای ارائه ویزا توجیه شده اند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان تصریح کرد: سامانه سماء تا ۲۰۰ میلیون تومان بحث بیمه زئران حسینی را پشتیبانی می کند و از مردم تقاضا داریم تا برای سفر به کربلا و دریافت ویزا از این طریق اقدام کنند.

حویزاوی عنوان کرد: بحث صدور ویزا موضوع مهمی است که باید تکرار کنیم زائران به موقع ویزا تهیه کنند. حج و زیارت در استان با هماهنگی پست، پس از ثبت نام زائران در سامانه مربوطه، ویزا را درب منزل تحویل می دهند.

وی بیان کرد: در خصوص بحث بیمه تاکید می کنیم از خدمات بیمه آن استفاده شود.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان در پایان گفت: موضوع لغو روادید(ویزا) اربعین هرگز برای امسال عملیاتی نخواهد شد و به طور حتم کنترلهای خروجی و ورودی در مرزهای عراق نسبت به سال های گذشته افزایش خواهد یافت.

برای بازگشت زائران از عراق باید از ظرفیت ریلی استفاده کرد

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: سال گذشته یکی از گلوگاه های جدی معضلات ما پارکینگ بود که با تمهیدات اندیشیده شده امسال زائران با چنین مشکلی برخورد نخواهند کرد.

«احمد سیاحی» نیز در جلسه ستاد اربعین استان خوزستان اظهار کرد: ورود زائران ایرانی بیشتر از خروج آنها است یعنی باید یک امکانات جدی و اساسی برای برگشت زائران فراهم کنیم. سال گذشته ۳۳۱ هزار هموطن از مرزها خارج و ۳۵۸ هزار نفر وارد شدند که این تناسب در مورد اتباع خارجی ۴۰ هزار به ۱۷ هزار است.

وی افزود: آمار تردد ریلی نیز ظرفیت خرمشهر به شلمچه ۷۰ هزار نفر و خرمشهر به سمت تهران نیز ۱۰۰ هزار نفر بود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در بحث تردد دریایی نیز سال گذشته ظرفیتی از طریق سپاه و بخش خصوصی ایجاد شد و شرایط کشتی ها نیز خوب بود.

سیاحی ادامه داد: در شلمچه آمار مواکب امسال به ۲۱۵ مورد افزایش پیدا می کند. اکثر مواکب به صورت خودجوش و مردم به خاطر اعتقادی و دلی بودن آن کار می کنند. همچنین امسال تلاش می شود تا در زمینه سرویس های بهداشتی ۲۰۰ مورد جدید داشته باشیم.

وی گفت: در زمینه پارکینگ ها مشکل داشتیم و سال گذشته یکی از گلوگاه های جدی معضلات ما پارکینگ بود. سال گذشته قریب به ۲۵ هکتار پارکینگ در مسیرهای مختلف داشتیم که امسال ۵۰ هکتار دیگر را اضافه می کنیم. همچنین یک سری پارکینگ های محلی در سطح شهر خرمشهر نیز پیش بینی شده است.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: از میان زائران وارد شده از مرزهای خوزستان ۳۰ درصد زائران خوزستانی، ۲۰ درصد اصفهان، فارس ۱۵ درصد، هرمزگان و بوشهر نیز هر کدام ۱۰ درصد هستند که با در نظر گرفتن این آمار باید برنامه ریزی های لازم را برای اختصاص وسایل حمل و نقل عمومی انجام داد.

سیاحی در ارتباط با کارهای مختلف انجام شده در مرز شلمچه گفت: امسال ظرفیت خوب ترمینال مسافربری هفت هزار و ۵۰۰ مترمربعی و همچنین نقشه جامع مواکب و ۱۶۰ چشمه سرویس بهداشتی را داریم. راه اندازی فاز یک ایستگاه پمپاژ، تأمین روشنایی مسیر شلمچه، لکه گیری و آسفالت مسیر پل نو تا مرز شلمچه نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی پارکینگ ۵۰ هکتاری با اعتبارات استان آغاز اما روشنایی آن انجام نشده است. وزارت نیرو مبلغی را برای روشنایی پارکینگ ۵۰ هکتاری اختصاص داده و بین ۱۵ تا ۲۰ روز آینده باید کار آن را به اتمام رسید.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: ساماندهی پارکینگ میدان مقاومت و استقرار اورژانس هوایی از دیگر فعالیت هایی است که مدنظر قرار دارد. وضعیت مخابراتی و شبکه فیبر نوری خیلی لازم است.

وی با انتقاد از عدم حضور مدیرکل راه و شهرسازی و همچنین مصدقی که معاونان خود را به جلسه فرستاده بودند، گفت: وزارت راه و شهرسازی قول داد تا برای جاده قدیم اهواز به سمت خرمشهر یک سری اقدامات انجام دهند.

سیاحی عنوان کرد: عملیات اجرایی، زیرسازی و آسفالت پارکینگ هم به خوبی در حال انجام است. همه امکانات ماشین آلات راهسازی توسط راه و شهرسازی خوزستان برای خدمات رسانی به زائران بسیج شده و اعتقادم این است که خدمات رسانی به کل کشور برمی گردد و مشارکت سایر استان هنوز در این زمینه درصد خیلی پایینی است.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: ظرفیتی از استان کم شده در صورتی که می توان از آن برای توسعه سایر نقاط استان استفاده کرد، بنابراین در این حرکت ملی تمامی استان ها باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سیستم کامپیوتری مرز شلمچه خیلی مجهز نیست و باید سریعتر پیگیری شود، افزود: برای بازگشت زائران از عراق باید از ظرفیت ریلی استفاده کرد.

سیاحی با اشاره به نیاز داشتن به ۵۰ کانکس در مرز شلمچه عنوان کرد: استان های فارس، هرمزگان و بوشهر به عنوان معین در زمینه های مختلف همکاری هایی باید داشته باشند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در پایان خبر داد: نرخ پارکینگ مانند سال گذشته هر شبانه روز پنج هزار تومان تعیین شده است.

هیچ کمبودی در سوخت رسانی نداریم

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان از آمادگی ۱۰۰درصدی واحد متبوعه خود جهت سوخت رسانی در ایام اربعین خبر داد.

«علی حکمت» در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برگزاری نشستی با جایگاه داران اظهار کرد: در این نشست در خصوص نحوه سوخت رسانی در ایام اربعین توضیحات لازم ارائه شد.

وی با بیان اینکه تمامی امکانات مورد نیاز برای سوخت رسانی در ایام اربعین مهیا است، افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده دو دستگاه سیار سوخت رسان در مسیر و محل شلمچه جهت سوخت رسانی در ایام اربعین مستقر می شوند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان اضافه کرد: همچنین به منظور رفاه حال زائران، جایگاه ورودی خرمشهر مجهز به دستگاه سوخت سی. ان. جی شد.

حکمت تصریح کرد: در زمان حاضر تیمی متشکل از واحد عملیات، فنی و ایمنی با همراهی بخش خصوصی(جایگاه داران) آماده ارائه خدمات بیشتر در مواقع نیاز هستند.

وی بار دیگر ضمن اعلام آمادگی کامل واحد متبوعه خود در ارائه خدمات سوخت رسانی به خودروهای حامل زائران اربعین گفت: مشکلی در تامین و توزیع سوخت مورد نیاز به هر میزان، مشکلی نداریم.

به گزارش مهر، سرزمینمان خوزستان این روزها بیش از پیش بوی یادگاران هشت سال دفاع مقدس را می دهد و بوی زیارت امام حسین(ع) از وجب به وجب خاک مرزهای آن به استشمام می‌رسد.