افزایش آمار دستفروشی بین جوانان

گروه اجتماعی – رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: فعالیت مافیای دستفروشان و متکدیان، زباله گردها و ... در نتیجه بی توجهی مسوولان دولتی و شهری نسبت به ساماندهی این معضلات اجتماعی است.

به گزارش افکارنیوز، عبدالرضا عزیزی با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در چند سال گذشته آمار بیکاری افزایش یافته و این مساله سبب شده تا جوانان و افراد میانسال به دستفروشی روی آورند.

وی تصریح کرد: در زمینه معضلاتی مانند تکدی گری و زباله گردی متاسفانه باندها و مافیای فعال در این بخش با جذب کودکان و زنان کارهای خود را پیش می برند به طوری که این باندها فرزندان برخی از اتباع خارجی را به صورت ساعتی اجاره کرده و در مشاغلی مانند تکدی گری استفاده می کنند.

این نماینده مجلس افزود: در زمینه باندهای زباله گرد معمولا کودکان کار و خیابان به کار گمارده می شوند و در قبال میزان زباله قابل بازیافتی که جمع آوری کرده و تحویل می دهند، پول دریافت می کنند.

وی گفت: معمولا کودکان و نوجوانان اتباع خارجی به صورت گروه های چند نفره در طول روز و بیشتر در شب ها اقدام به جستجو در میان زباله ها کرده و هرآنچه قابلیت بازیافت داشته باشد را جمع آوری می کنند و معمولا شب ها نیز کامیون هایی برای حمل در محل های مخصوص توقف کرده و هرآنچه این کودکان جمع آوری کرده اند را بارگیری می کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شهرداری به راحتی می تواند معضل دستفروشی را در پایتخت تبدیل به فرصت کرده و از ادامه فعالیت مافیا و سودجویان نیز جلوگیری کند، البته مسئولان شهری می توانند بازارچه هایی را به دستفروشان نیازمند اختصاص دهند  که بتوانند محصولات خود را در آنجا به مشتریان عرضه کنند تا هم از بساط گستری و هم از فروش کالاهای تقلبی و بی کیفیت جلوگیری و از همه مهمتر معضل دستفروشی  رفع و به سمت بازار کار رسمی سوق یابد.

 وی ادامه داد: برای ممانعت از فعالیت باندهای جمع آوری زباله و به اصطلاح زباله گردها بهتر است نسبت به آموزش بیشتر شهروندان در مشارکت نسبت به تفکیک زباله از مبداء اقدام کند تا فرصت برای مافیای طلای کثیف از بین رود.

عزیزی گفت: اعمال زور و برخوردهای خشن با متکدیان، دستفروشان و... نتیجه ای نخواهد داشت و بدون برنامه ریزی و استفاده از روش های اصولی نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

وی نشان کرد: باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و با ساماندهای معضلات اجتماعی، وضعیت جامعه را بهبود بخشید.

وی گفت: ناهماهنگی بین سازمان‌های مسوول سبب بی‌توجهی به این معضل وگسترش آن در پایتخت شده این در حالی است که همه سازمان‌ها با همکاری هم این معضل اجتماعی را ساماندهی کرده و به تدریج حذف کنند.

وی بیان کرد: بارها گفته ام قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با مافیای تکدی‌گری برخورد جدی کنند زیرا این باندها با استثمار کودکان و زنان به سود و ثروت سرشاری دست می یابند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: با شناسایی متکدیان می توان سردسته آنها را به راحتی شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد.

وی توضیح داد: همکاری هماهنگ شهرداری، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و بهزیستی برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان مهم است بنابراین باید نیروی انتظامی متکدیان را جمع‌آوری، قوه قضائیه با صدور حکم و شهرداری هم با اسکان موقت آنها را ساماندهی کند و در نهایت سازمان بهزیستی نیز دسته‌بندی آنها را برعهده گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بارها گفته ایم چنانچه در زمینه جمع آوری و ساماندهی متکدیان خلاء قانونی وجود دارد، بهتر است دولت این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند تا خلاء موجود برطرف شود.