واگذاری وظایف سازمان غذا و دارو به استاندارد خوب یا بد؟

گروه اجتماعی - این مساله با واکنش های مختلفی از سوی کارشناسان حوزه سلامت و فعالان بخش مواد غذایی و ... مواجه شد به طوری که برخی از کارشناسان اعلام کردند  وظیفه سازمان استاندارد، تهیه استاندارد‌ها بوده و نظارت بر غذا و دارو بر عهده وزارت بهداشت است و واگذاری بخشی از وظایف این سازمان به استاندارد در اصل شیوع موازی کاری و پاسخگو نبودن دستگاه هاست.

به گزارش افکارنیوز،‌ به اعتقاد این عزیزان، نشان درج شده استاندارد بر روی محصولات در اصل به منزله رعایت معیارهای حداقلی کالا‌هاست اما در حوزه سلامت مواد غذایی، سازمان غذا و دارو دستگاه نظارت تخصصی بوده و در برخی موارد ضوابط فنی این سازمان از استانداردهای تعیین شده، فراتر است.

این کارشناسان و مسوولان تاکید می کنند سازمان غذا و دارو بهترین و موثر‌ترین متولی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی است و موازی کاری  دستگاه‌های متعدد بر روند نظارت بر تولید و عرضه مواد غذایی باعث تشدید نگرانی مردم و سلب مسوولیت در زمان بروز تخلفات می‌شود.

این نکته مهمی است و نباید به هیچ عنوان از آن غفلت کرد اما بهتر است کارشناسان و مسوولان و دلسوزان حوزه غذا و دارو پاسخ دهند این سازمان چقدر به وظایف قانونی و حرفه ای خود عمل کرده است؟

اگر واقعا این سازمان به وظایف خودبه خوبی عمل کرده چرا هر از چندی اخبار متعدد در زمینه سالم نبودن مواد غذایی پرمصرف در جامعه منتشر می شود؟

برای نمونه سازمان غذا و دارو که مدعی نظارت جدی بر سلامت مواد غذایی باید پاسخگو باشد چرا در چند سال گذشته از روغن پالم در لبنیات استفاده می شده و متاسفانه این آش آنچنان شور شد که سرانجام وزیر بهداشت مجبور به علنی کردن مساله نزد افکار عمومی شد؛ همچنین چگونه است که تولید آبلیموهای تقلبی، سوسیس و کالباس از تاج خروس و پوست مرغ، آلوده بودن آب های معدنی و ... از چشمان تیزبین کارشناسان این سازمان دور مانده و با گسترش میزان تقلب ها و سرانجام رسانه ای شدن ماجرا این عزیزان به دنبال کشف حقیقت و ایجاد مانع برای مختلفان برمی آیند؟

 چند سالی است که مردم نسبت به سلامت مواد غذایی مصرفی خانواده خود هیچ اطمینانی نداشته و از سر اجبار اقدام به خریداری و مصرف این مواد بی کیفیت و بعضا خطرناک می کنند بنابراین مسوولان محترم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید پاسخ دهند که کارشناسان خبره و متخصصان کجا بوده اند که این تخلفات در واحدهای تولید مواد غذایی اتفاق افتاده است؟

همان طور که ذکر شد؛ در مصوبه اخیر مجلس بخشی از اختیارات در تعیین سلامت کالاهای سلامت محور خاص بر عهده شورای عالی استاندارد گذاشته شده که به مذاق برخی افراد و مسوولان خوش نیامده و این شائبه را به وجود آورده که شایعه های موجود در زمینه دست داشتن مسوولان سازمان غذا و دارو در واردات و ... دارو و مواد غذایی سبب شده تا افراد خاص از رانت ها و لابی ها استفاده کرده و به راحتی قوانین سختگیرانه حافظ سلامت مردم را دور زده و بارها بر تخلف خود اصرار ورزند،درست است.

حال بهتر است سازمان غذا و دارو اندکی صبر کرده و اجازه دهد تا شورای عالی استاندارد مدتی بر نحوه سلامت مواد غذایی نظارت کند و نشان دهد آیا در مقابله با تخلفات مصر است و آیا مانعی بر سر راه متخلفان خواهد بود یا خیر؟

اگر این سازمان بتواند با امکانات به گفته کارشناسان اندک و حتی غیر تخصصی سد راهی بر سرراه متخلفان بوده و نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد که بسیار خوب است زیرا مردم به جز پاسخگویی و تامین امنیت و سلامت مواد غذایی مصرفی خود خواسته دیگری ندارد حال این مهم  توسط سازمان غذا و دارو تامین شود و یا سازمان استاندارد پس بهتر است سلامت مردم را فدای دعواهای درون سازمانی و رقابت برای حضور بیشتر در جامعه نکنید.