میوه تلخ اقتصادِ امروز ثمره سیاست‌های هفت سال گذشته است

 مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت موجود اقتصاد کشور گفت: وضعیت فعلی اقتصاد کشور در واقع میوه تلخ درختی است که هفت سال قبل کاشته شده و رشد یافته و امروز اینگونه ثمر می‌دهد. 

وی افزود: عوامل مختلفی در وضعیت کنونی اقتصاد کشور نقش دارد که از آن جمله می‌توان به محدودیت منابع ارزی، افزایش نقدینگی و عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در هفت سال گذشته اشاره کرد. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: درحوزه محدودیت منابع ارزی، نحوه هزینه‌کرد این منابع در سال‌های 96 و 97 و حراج 25 میلیارد دلار آن در بازار باعث شده تا امروز ما با محدودیت در این بخش مواجه باشیم. 

طغیانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بحث صادرات کالا نیز مدیریت نمی‌شود و اقدام خاصی از سوی دستگاه‌های مختلف صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: هفته گذشته بازدیدی از گمرک ایران در مرز افغانستان داشتیم. 2 هزار کامیون در پشت مرز منتظر و بلاتکلیف مانده بودند و این وضعیت در حالی است که مرز افغانستان جزو گلوگاه‌های ارزی ماست و ما از این مرز فقط صادرات داریم و وقتی چنین وضعیت حاکم است که 2 هزار کامیون پشت مرز منتظر و معطل هستند، نشان‌دهنده آن است که اقدامات لازم از سوی مسئولان ذیربط انجام نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برای بحث صادرات تنها گمرک نیست که مسئولیت دارد بلکه وزارت امورخارجه و نمایندگانمان در خارج از کشور باید زمینه صادرات را فراهم کنند و اگر موانعی وجود دارد آن را برطرف سازند و در واقع همه عوامل باید دست به دست هم دهند تا صادرات انجام شود تا ارزی به دست آمده و در کیسه مردم ریخته شود. 

طغیانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید داشته و دارند که ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و گویا مدیران ما این موضوع را باور ندارند و همین موضوعی که درباره مرز افغانستان مطرح کردند، نمونه‌ای از همین باور نداشتن است که ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نیاز به تأمین منابع ارزی داریم. 

وی افزود: از سوی دیگر، بخشی از منابع ارزی ما در کشورهای مختلف بلوکه شده و امکان صدور حواله از این حساب‌ها و منابع وجود ندارد که باید وزارت امور خارجه ما به این کشورها فشار بیاورد و با یک دیپلماسی فعال زمینه را برای آماده‌سازی این منابع فراهم کند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در حوزه تأمین کالاهای اساسی نیز باید بگویم که در هفت سال گذشته هیچ اقدامی در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام نشده که اگر این سیاست‌ها اجرایی می‌شد امروزه ما در تأمین نیازها و کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه نبودیم. 

طغیانی خاطرنشان کرد: در حوزه تخصیص ارز دولتی به کالاهای وارداتی امروز با توجه به محدودیتی که در این منابع ایجاد شده ارز تنها به روغن خوراکی به نهاده‌های تولید تخصیص می‌یابد که درا ین بخش نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد نهاده‌ها و مواد اولیه تولید برای بخش تولید تخصیص نمی‌یابد و به صورت ناقص در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و تولیدکنندگان مابقی نیاز خود را با ارز نیمایی و بازار آزاد تهیه کنند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در حوزه تأمین مواد اولیه از بازار نیز ما دلالان را داریم که باعث افزایش بیش از حد قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه تولید شدند و امروز افزایش قیمت مواد اولیه در بازار بیش از افزایش قیمت ارز نیمایی است و همین مسئله ما تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده و طبیعی است که هزینه تولید را هم بالا می‌برد. 

طغیانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما بحث عدم مهار نقدینگی است. در دوره ریاست آقای سیف در بانک مرکزی نقدینگی مهار نشد و میزان نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم که 450 هزار میلیارد تومان بود امروز به 3 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. 

وی افزود: در دوره ریاست آقای همتی هم که قصد دارد نسبت به مهار نقدینگی اقدام کند دولت برای تأمین نیازهای کشور ناچار به استقراض است و طبیعی است که پایه پولی را بالا می‌برد و این کار (مهار نقدینگی) انجام نمی‌شود.

وی افزود: درست است که باید نظارت با بازار و زنجیره توزیع و امثال آن انجام شود و ضعف در این حوزه وجود دارد ولی واقعیت این است که نظارت یک عامل پسینی است و عوامل پیشینی باید اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: آنچه که امروز پیش آمده کار مربوط به یک روز و دو روز نیست بلکه ثمره عملکرد هفت سال قبل و سیاست‌های غلط اتخاذ شده است که امروز چنین میوه تلخی ثمره آن است. 

طغیانی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم منکر ضعف در بخش نظارت نیستم اما واقعیت آن است که برای حل مشکل و بهبود وضعیت فعلی ابتدا باید ریشه‌ها خشکانده شود که این کار هنوز انجام نشده است.