تحریم‌های جدید آمریکا واردات اقلام بشردوستانه به ایران را دشوارتر می‌کند

وزارت خارجه آلمان به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و از آن‌ها انتقاد کرد. 

«ماریا آدِبار»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد این تحریم‌ها عملیات واردات اقلام با اهداف بشردوستانه به ایران را بیش از پیش پیچیده می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد کانال بشردوستانه برای تجارت با ایران در زمان کنونی که این کشور با بحران کرونا درگیر است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سخنگوی این وزارتخانه افزود کشورش با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران موافق نیست و همواره مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه عصر (به وقت تهران) ۱۸ بانک ایران را تحت تحریم قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص اعلام شد این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم بانک‌های ایرانی، مدعی شد این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

پیشتر کارشناسان اعلام کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند را مسدود کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از بانک‌های ایرانی را محکوم کرد.

ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند. ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد. اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه] که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد».