رویکرد فردی باید به رویکرد محله ای و اقلیمی تبدیل شود

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ آبان) با حضور در دانشگاه شهید بهشتی، با اعضای ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران دیدار کرد و ضمن دریافت گزارشی از وضعیت مواجهه مدافعین سلامت با همه گیری کرونا، بر تحقق انتظارات مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل ستاد منسجم، تامین نیازمندی های کادر درمان و یاری رساندن به مبتلایان و خانوارهای آسیب دیده تاکید کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با قدردانی از گزارش دکتر زالی و سایر اعضای ستاد و تبریک خجسته سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفرصادق(ع) گفت: شما عزیزان در خط مقدم یک جهاد قرار دارید و صمیمانه از طرف خودم و ریاست محترم مجمع و اعضای مجمع از شما تشکر می کنم و شما هم تشکر ما را به کادر تلاشگر حوزه بهداشت و درمان برسانید.

وی با اشاره به پیچیدگی های رفتاری ویروس کرونا افزود: واقعیت این است که ما با یک بیماری ناشناخته و فراگیر جهانی مواجه هستیم. هم ماهیت آن و هم رفتار آن ناشناخته است.

رضایی با تأکید بر اینکه تشخیص رفتار در مواجهه با ویروس و بیماری مهم است، اظهار داشت: در گذشته ممکن بود که رفتار یک ویروس ناشناخته را بر اساس تجربه پیش بینی کنند که در مورد این ویروس دشوار است. برخورد اولیه کشور با این بیماری خوب بود. در پیک یا موج اول که تا اواسط اردیبهشت ادامه یافت همکاری مردم و نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح قابل قبول بود. اما به نظر می رسد این سامانه تا تیر و مرداد از هم پاشید و اکنون در موج سوم مجددا نیازمند بسیج سراسری هستیم. با این تفاوت که سرعت انتقال و فراگیری این ویروس پنج برابر شده است.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد ملی کرونا گفت: از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنیم که دستور دادند که دولت قرارگاهی به ریاست آقای رحمانی فضلی تشکیل دهد تا با بسیج امکانات ویروس و بیماری کرونا پاکسازی و به کنترل در آید و به سلامت جامعه بیش از پیش رسیدگی شود. تشکیل این ستادها یک فرصت طلایی است که دولت ازهمه دستگاه ها به خوبی استفاده کنند. البته گاهی دیده می شود که از این فرصت ها به شکل مناسبی استفاده نمی شود مثلا از شورای هماهنگی سران سه قوه برای حل مشکلات کشور استفاده کافی نمی شود.

 رضایی گفت: امیدوارم همه نیروها در این قرارگاه جدید همکاری کنند و مساله را به کنترل در آورند و همزمان با پاکسازی کشور از ویروس کرونا یک سامانه جدید را برای پایدارسازی سلامت و جلوگیری از موج های آتی تشکیل دهند. اگر این همکاری ها به سامانه ای پایدار منجر نشود، باز انتشار ویروس از نقاط محدودی در کشور شروع می شود و از کنترل خارج می شود و سراسر کشور را فرا می گیرد.

وی افزود: طولانی شدن و امواج پی در پی حملات ویروس کرونا موجب فرسایش نیروها و امکانات می شود خستگی و نوعی بی حسی را ایجاد می کند و این یک چالش است که با خستگی کادر درمان و فرسودگی تجهیزات و امکانات و حتی خسته شدن مردم از قرنطینه خود را نشان می دهد. انتظار این است که در کنترل فوری ویروس و طراحی یک سامانه دراز مدت تلاش کنند چون تشخیص دقیقی از پایان این همه گیری وجود ندارد و برخی محاسبات نشان می دهد که ممکن است بیش از سی هزار فوتی جدید تا پایان سال و در ماه های آینده داشته باشیم که نگران کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ما در آستانه یک تصمیم ملی هستیم که فراتر از توان وزارت بهداشت است. در این مدت خدمت آقای دکتر زالی تماس هایی داشته‌ایم. از سه ماه پیش جلسات طولانی با اعضای کمیته سلامت دبیرخانه مجمع برگزار کرده ایم. پیشنهاد دبیرخانه مجمع این است که رویکرد فردی باید به رویکرد محله ای و اقلیمی یعنی شهرستان و استانی تبدیل شود.

وی افزود: انتقال و انتشار ویروس که فقط از بیرون شهرها نیست در داخل شهر و محله های مختلف انتشار ویروس وجود دارد. باید یک اقلیم را با عملیات سلامت ابتدا پاکسازی کرد لذا نقشه عملیاتی سلامت باید از یک منطقی که براساس رفتار ویروس است طراحی و اجرا شود. نسخه یکسان برای محله ها و شهرستان ها اشتباه بزرگی است. محله هایی هست که نفوذ و انتشار ویروس در آنها کمتر ازمحلات و شهرستانهای دیگر است آنها را باید شناسایی کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازم است که عملیات سلامت را برای اقلیم های گوناگون کشور طراحی و پیاده سازی کنیم. این ویروس ظاهرا به همه افراد و محلات اثر مشابه نمی گذارد و به همه اقوام و شهرها و استان ها اثر یکسان ندارد. برای هر استانی، باید با شناخت رفتار ویروس کرونا در آن استان، برنامه ریزی کرد.

وی افزود: در عملیات سلامت باید فاکتورهای گوناگونی را در نظر بگیریم که به عنوان مثال چطور در کشورهای عربی کمتر از ایران و فرانسه منتشر شده است. اگر این عملیات بخواهد انجام شود نیازمند فرماندهی یکپارچه استانی و ملی هستیم که با اختیارات به مسئولیت های خود بپردازند.

رضایی با اشاره به حضور نمایندگان ۲۵ دستگاه در ستاد فرماندهی عملیات در تهران گفت: همه نهادها می خواهند همکاری کنند و تجمیع همکاری ها را در قالب قرارگاه اقدام بسیار موثری است. این مسائل قابل برطرف کردن است. موضوع تامین منابع را باید به جدیت پیگیری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت گفت: اگر سیاست های کلی نظام سلامت اجرایی و عملیاتی می شد، مشکلات مردم در سلامت کمتر بود مثلا در این سیاست ها، آگاه سازی مردم و استفاده از ظرفیت های محیطی مورد تاکید قرار گرفته تا به مسئولیت های اجتماعی خود در امر مراقبت عمل کنند. رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، اولویت پیشگیری بر درمان و داشتن پیوست سلامت برای همه طرح ها و تامین اعتبارات پایدار مورد تاکید این سیاست ها است که باید در همه قوانین و دستورالعمل ها دیده شود. سهم سلامت در درآمد ملی و بودجه عمومی کشور باید به نحوی باشد که اعتبارات تخصیصی از همسایگان بیشتر باشد.

وی افزود: ویروس کرونا دارای تهدید و فرصتی است که آسیب های نظام سلامت را ببینیم و از بین ببریم که اگر موج دیگر یا حادثه ای دیگر در آینده پیش آمد با هزینه و آسیب کمتر با آن روبرو شویم. از تک تک شما تقاضا می کنم که نظرات خود را در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم پیشنهاد بدهید. نظرات شما می تواند یاری بخش ما در تقویت بخش سلامت در این برنامه باشد.

در ابتدای این نشست، زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت شیوع ویروس کوئید۱۹ و چالش های فراروی کادر درمان گفت: تا کنون ۳۵شهید مدافع سلامت در استان تهران داشته ایم و نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و جذب نیروی انسانی تخصصی و فنی و داوطلب برای مقابله با کرونا هستیم و لازم است پنجره واحدی برای تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز بویژه برای فصل زمستان تشکیل شود.

در این نشست، برخی از مدیران نظام سلامت، روسای بیمارستان های بقیه الله(عج) و لقمان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و نمایندگان بسیج، سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم الاوصیا(ص)، نیروی انتظامی، پلیس راهور و قوه قضائیه گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی خود را در مقابله با همه گیری کرونا به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردند.