محدودیت های جدید کرونایی برای مشاغل/ پایان کاری مشاغل غیر ضروری ساعت ۱۸

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: مردم ما هشتمین ماه است که با این بیماری و ویروس مواجه بودند و با مشکلات فراوانی مواجه شدند، مخصوصا دراین موج سوم که همه‌گیری آن بیشتر و میزان ابتلا شدیدتر بود و البته در همه دنیا چنین شرایطی وجود داشت.

وی افزود: امیدواریم با همکاری یکدیگر و چارچوب هایی که ستاد ملی کرونا مصوب می کند و همه مواردی که قرارگاه مرکزی ستاد کرونا در اجرای مصوبات پیگیری می‌کند، ما به تدریج شاهد کاهش این شرایط باشیم یعنی همانطور که مردم مراعات خودشان را بالاتر می‌برند، ما آرامش بیشتری را در جامعه اشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: مردم ما در طول سه سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند و در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایان توجه و بی‌نظیری از خود نشان دادند.

وی اضافه کرد: تصمیم ملت ما همیشه روشن بوده است و در هر شرایطی که باشد، ملت ما مقاومت و صبوری خود را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود بیاورد. ما امیدوار هستیم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم کنندگان متوجه شده باشند که راهشان نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و این تجربه سه ساله برای آنها درسی باشد. امیدواریم دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و ‌به همه تعهدات خود برگردد و مردم عزیز ما هم پاداش صبر، مقاومت و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در زمینه کویید-19 با توجه به موج جدید، هم در این جلسه و هم جلسات گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی نیاز داریم تمهیدات بیشتری را مدنظر قرار دهیم. موضوع کرونا تنها موضوع سلامت نیست. مهمترین مسأله سلامت است اما معیشت مردم، فرهنگ جامعه همه تحت تأثیر است و ما باید مراعات زنجیره وار انجام دهیم. مراعات یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند. ماسک زدن بسیار حائز اهمیت است و پروتکل بسیار مهمی است اما در عین حال، تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به نتیجه نهایی برساند. 

روحانی تصریح کرد: باید فاصله گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم. برای کاهش اجتماعات و افزایش فاصله فیزیکی تنها با قانون و مقررات به نتیجه نهایی نمی‌رسیم. مردم عزیز ما باید ما را در این زمینه یاری کنند. اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها از مشکلات ماست و این در فصل زمستان مرسوم‌تر و اجتماعات بیشتر است به همین دلیل در این زمینه گفتیم قرارگاه بررسی‌های خود را انجام دهد تا اگر مقرراتی لازم است برای هفته بعد در این جلسه تصویب کنیم.

روحانی افزود: در این جلسه مطرح شد، به هر حال فضاهای سرپوشیده با توجه به شرایط تهویه می تواند مشکل آفرین باشد، بنابراین زمستان غیر از آنفولانزا و سرماخوردگی این مشکل را هم ایجاد می کند که مردم مجبور هستند در فضاهای بسته قرار بگیرند و فضاهای بسته مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بنابراین در این فضاها باید پروتکل ها را بیشتر مراعات کرده و زمان اجتماعات را کوتاه‌تر کنیم. در این جلسه توضیحات خوبی در این زمینه داده شد. مردم ما صاحب حقوق شهروندی هستند. بر مبنای حقوق شهروندی رفت و آمد مردم آزاد است، انتخاب کوتاه مدت و بلند مدت محل سکونت برای مردم آزاد است، بر مبنای حقوق شهروندی حضور در جامعه و اجتماعات برای مردم آزاد است اما همه این حقوق یک قیدی دارد و آن قید این است که به یک حق مهم یعنی سلامت عموم و سلامت جامعه لطمه نزند. بنابراین در حقوق شهروندی باید به این اصل بنیادی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه، خودمان و مردم مهمترین اصلی است که می تواند مادر ماده قانونی و حقوق در این زمینه باشد و همه باید آن را مراعات کنیم، خاطرنشان کرد: همانطور که حقوق شهروندی حق مردم است مسئولیت های شهروندی و تکالیف شهروندی هم مسئولیت همه است و در این زمینه باید در مسائل دینی، اخلاقی و انسانی خود در کرونا مراعات بیشتری داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که تولید بتواند مسیر خود را ادامه دهد، معیشت مردم دچار مشکل نشود اما سلامت مردم هم تامین شود. تلاش ما در تصمیمات حول همه این محورها گردش می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: برای اینکه جهادگران ما در عرصه سلامت که امروز در خط مقدم هستند را بتوانیم پشتیبانی کنیم، هر چه مراعات کنیم آنها فرصت بیشتری پیدا می کنند و بیمارستان های ما شرایط مناسب تری خواهند داشت. موضوع کرونا موضوع سهل و ممتنع است و هم مردم می‌توانند با مراعات حداقل‌ها، فاصله گذاری و بهداشت لازم از کرونا عبور کنند و هم خدای ناکرده با مراعات نکردن و بی‌اعتنایی به پروتکل‌ها می‌توانند مشکلی یوجود بیاید که نجات از آن سخت و ممتنع باشد.

وی ادامه داد: ما چاره ای نداریم که ارتباطات اجتماعی را از چهره به چهره به ارتباطات الکترونیکی و فضای مجازی منتقل کنیم. چه در ارتباط با مسائل مربوط به مشورت ها و اقدامات اداری باشد چه مربوط به مسائل تولید و معیشت. تا جایی که می‌توانیم باید مسیر را در فضای مجازی ببریم تا از این شرایط عبور کنیم.

روحانی اضافه کرد: برای عبور از شرایط، دولت امروز نیازمند حمایت همه ارگان های نیروهای مسلح، هیئات، بسیج، مساجد، مردم و ... است. همه باید پای کار بیایند تا بتوانیم از این مسأله عبور کنیم. آمار امروز ما مطلوب نیست اما همه متخصصین ما می گویند آنچه برای ما نسبت به شهرها و مراکز استان های بیشتر در خطر بودند، مورد توجه بوده است می توانیم در هفته‌های آینده آثار مثبت آن را ببینیم و در عین حال ممکن است نیازمند محدودیت های بیشتری باشیم که باید آن محدودیت ها را هم مورد توجه قرار دهیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: محدودیت مهمی که امروز در جلسه تصویب شد مربوط به فعالیت کسب و کار در غیر از موارد ضروری است. بخش اول مانند مواد غذایی و داروخانه ها آزاد هستند و بخش دوم، سوم و چهارم، مشاغلی هستند که در تهران و مراکز استان ها و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر به مدت یک ماه پایان کارشان باید ۶ بعد از ظهر باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم این محدودیت‌ها گرچه برای مردم سختی‌های را ایجاد می‌کند اما همدیگر را یاری کنیم که بتوانیم از انتقال سریع این بیماری جلوگیری کنیم. موارد دیگری نیز هست که بنا شد قرارگاه بررسی کند تا در هفته بعد و جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.