چرا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برای عراقی‌ها اهمیت دارد؟

 عراقیها همانند بسیاری دیگر به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نگاه ویژه ای دارند، رقابتی که در آستانه رسیدن به خط پایانی قرار دارد که احتمالا به شکست دونالد ترامپ و به قدرت رسیدن جوبایدن و ورود وی به کاخ سفید ختم خواهد شد.

عراقیها باتوجه به بحرانهای اقتصادی و امنیتی که کشورشان با آن دست و پنجه نرم می کند، اهتمام ویژه ای به این انتخابات دارند و با وجود دور بودن مسافت جغرافیایی اما از نزدیک این انتخابات را رصد می کنند.برای آنها مهم است که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می کند.

با این حال دیدگاهها در عراق با یکدیگر متفاوت است و برخی آنرا منجر به تغییرات در سیاست خارجی آمریکا می دانند و برخی دیگر دیدگاه دیگری دارند.

برخی از تحلیلگران عراقی بر این باورند که روی کار آمدن بایدن تغییری در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نخواهد شد اما به آرامش بیشتر در منطقه طی چهار سال آتی کمک می کند.

به طور کلی می توان نگاه تحلیلگران و سیاستمداران عراقی را به چند دسته تقسیم کرد؛

نخست: طرفداران عدم تغییر در سیاست آمریکا

از نگاه این دست از تحلیلگران، ماندن «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه در کاخ سفید یا به قدرت رسیدن «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات فرق چندانی با هم نمی کند.

این افراد می گویند که سیاست خارجی آمریکا به ویژه در خاورمیانه واحد است و با تغییر روسای جمهوری تغییر نمی کند و اختلاف در این است که یک رئیس جمهور اهل گفتمان و دیگری اهل ماجراجویی و برهم زدن اوضاع است.

به گفته این تحلیلگران و ناظران امور، اصول بنیادین سیاست آمریکا با تغییر رئیس جمهور تغییر نمی کند.

به طور مثال،فادی الشمری عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق گفت: در سیاست خارجی آمریکا و راهبرد آن برای سیطره بر جهان، تفاوت زیادی بین بایدن و ترامپ نیست، هرچند که گفتمان آنها و رفتار آنها متفاوت است. به ویژه برای ما عراقی ها.

الشمری بیان کرد: با این حال من تمایل دارم که ترامپ در این انتخابات شکست بخورد؛ برای اینکه او به قتل فرماندهان پیروزی افتخار می کرد.

دسته دوم: حامیان نظریه تغییر در سیاست خارجی آمریکا

از نگاه این دسته با روی کار آمدن بایدن، ممکن است که تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا ایجاد شود. به نظر این گروه، اگر بایدن انتخاب شود، به کاهش تنشها در منطقه کمک خواهد کرد و وضعیت منطقه بهتر خواهد شد و تاثیر مثبتی هم بر عراق دارد.

از دیدگاه این گروه، پیروزی مجدد ترامپ به مثابه تداوم تنش و ویرانگری منطقه است؛ زیرا وی حامی رژیم صهیونیستی است و این بر کسی پوشیده نیست. ترامپ به طور حتم در مسیر فشار عادی سازی روابط میان عراق و رژیم صهیونیستی حرکت خواهد کرد و این در حالی است که مردم عراق به این موضوع حساسیت ویژه ای دارند و آنرا به شدت رد می کنند.

از نگاه این گروه ماندن ترامپ مساوی مشکلات زیاد برای عراق است. طبق دیدگاه این گروه از تحلیلگران و ناظران امور عراقی، اگر بنا بود تغییری ایجاد نشود که این همه جار و جنجال برای رقابت میان بایدن و ترامپ برای چیست؟

طبق نظر این گروه، جمهوری خواهان و دموکراتها نگاه یکسانی ندارند و دموکرتها به طور کلی میانه روتر و دیپلماتیک تر در قبال کشورها و خاورمیانه عمل می کنند.

دیدگاه سوم: نه ترامپ و نه بایدن هیچکدام مفید نیستند

از نگاه این دسته از تحلیلگران و سیاستمداران عراقی، نه دونالد ترامپ و نه جون بایدن فرقی با یکدیگر نمی کنند و هر دو برای عراق مخرب هستند. آنها به دنباله تحت سیطره درآوردن عراق و سرسپرده کردن آن هستند.

دسته چهارم: نگران روی کار آمدن بایدن هستند

از نگاه این دسته روی کار آمدن بایدن خطر زیادی برای عراق دارد. آنها بایدن را طراح تجزیه عراق و ایده پرداز طرح تجزیه این کشور می دانند. این دسته از تحلیلگران و ناظران امور عراقی، بر این باورند که امیدی به بایدن که طرح تجزیه عراق را دارد نیست.

این گروه نگران هستند که پس از انتخابات عراق تضعیف و تجزیه شود و نقش محوری برای عراق در منطقه و جهان قابل تصور نیست.

از دیدگاه این گروه، تجزیه عراق خواست رژیم صهیونیستی و برخی شیخ نشینان حوزه خلیج فارس است که منتظر هستند که با آمدن جو بایدن رخدادی خاص رخ دهد.

آمدن جو بایدن از نگاه این دسته از تحلیلگران و ناظران امور عراقی به مفهوم تجزیه عراق به سه اقلیم است. به اعتقاد اینها، اقلیم کردستان عراق که هم اینک از اختیارات زیادی برخوردار است و دولت و پارلمان برای خود دارد به دنبال رویای همیشگی خود یعنی مستقل شدن حرکت خواهد کرد و آنگاه باید شاهد حضور صهیونیستها و سرویس های جاسوسی آنها در مرزهای شمال عراق و نزدیکی بغداد بود. از نگاه این دسته از تحلیلگران، مناطق غربی عراق هم نیم نگاهی به آمدن بایدن و طرح اقلیم های سه گانه وی دارند تا شاید اقلیم سنی برپا شود.

در این راه یعنی تجزیه عراق همانطور که گفته شد تل آویو سردسته مشوقان و مروج تجزیه عراق خواهد بود. برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله سعودی ها، بدشان نمی آید که عراق تجزیه شود تا قدرت شیعیان در آن کم شود و از این رو آمدن بایدن و دنبال کردن طرح تجزیه خواست آنها را محقق می سازد.

با توجه به چهار سناریویی که هرکدام از تحلیلگران عراقی متصور شده اند باید منتظر ماند تا چه فردی چهار سال رئیس جمهور آمریکا خواهد بود و در کاخ سفید ساکن خواهد شد و اینکه چه موضعی در قبال عراق اتخاذ خواهد کرد؛ اما آنچه نمی توان نسبت به آن بی توجه ماند این است که ایالات متحده آمریکا در هر نقطه ای از دنیا منافع خود را دنبال می کند و عراق هم خارج از این قاعده نیست. باید دید که آیا ترامپ می ماند و ادامه سیاست های ماجراجویانه و تنش زای او؛ یا بایدن قدرت را در دست می گیرد و ایده خود یعنی تجزیه عراق را پیاده خواهد کرد.