جزئیات طرح «جهش تولید و تأمین مسکن» در مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد طرح جهش تولید و تأمین مسکن که در کمیسیون عمران مطرح شد در گفت و گو با افکارنیوز گفت: ما از دست‌اندرکاران این طرح گله‌مند هستیم که این طرح را با شور و شعف به صحن علنی آوردند اما همچنان خبری از نتیجه آن نشده است. انتظار داریم با همان شور و شعفی که در ابتدای ارائه این طرح داشتند، اشکالاتش را نیز حل کنند. کشور منتظر است تا طرحی که برای حل مشکل مسکن طراحی‌شده است هرچه زودتر به صحن علنی بیاید و مصوب شود.

وی تأکید کرد: حتماً کار دقیقی در کمیسیون عمران در رابطه با این طرح صورت گرفته است اما باید دقیق و جدی‌تر دنبال شود تا زمانی که به صحن علنی می‌آید با کمترین مشکل مواجه باشد.

حاجی دلیگانی در تشریح اشکالات طرح مذکور ادامه داد: یکی از اشکالات طرح جهش تولید و تأمین مسکن این بود که در حوزه ارزان‌سازی و عرضه زمین کار دقیقی صورت نگرفته بود. ازآنجاکه یکی از تعیین‌کننده‌ترین مؤلفه قیمت مسکن ، زمین است اگر مشکل زمین را حل نکنیم بنابراین معضلات، کمبودها و گرانی مسکن حل نخواهد شد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود :بعضی از عناصر مؤثر در مسکن، مصالح، اجرا واصلی‌ترین آن موضوع زمین است. بنابراین در طرح کمیسیون عمران باید پیش‌بینی‌هایی شفاف در این موارد انجام شود. با توجه به اینکه در کشورمان مشکل زمین نداریم بنابراین باید این مسئله مبرهن شود و حتی زمین حتی مجانی در اختیار افراد قرار گیرد. به‌طور مثال به هر ایرانی یک زمین داده شود. این پیشنهاد شدنی و قابل‌اجراست. با این کار مردم می‌توانند یک قطعه زمین خود را بسازند و خانه‌دار شوند یا در صورت تمایل دارایی خود را جابجا کنند.

وی درواکنش به این‌که آیا در مدت باقی‌مانده می‌توان با این طرح دولت را ملزم به ساخت سالانه 1 میلیون واحد مسکن کرد و این طرح به نتیجه می‌رسد؟ اظهار کرد: بحث این‌که با این طرح دولت را ملزم به اجرا و تهیه مسکن کنیم جای خود. اکنون همین طرح مسکن ملی که دولت اجرا کرده است جز ایجاد بدهی برای دولت بعدی و جز اینکه زمین سوخته ایجاد می‌کند عائده دیگر ندارد.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: دولت با این طرح مردم را ثبت‌نام و امیدوار می‌کند. اما ما فکر می‌کنیم که در این دولت اقدام عملی صورت نمی‌پذیرد. بااین‌حال این انتظار از مجلس بوده و هست که مشکل مسکن را تعدیل کند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: از اولین طرح‌هایی که در صحن علنی برای رفع مشکلات مردم مطرح شد، در مورد مسکن بود. اما آن روز که این طرح از کمیسیون عمران در صحن علنی آمد قرار شد که حداکثر تا یک ماه آینده گزارش طرح جهش تولید و تأمین مسکن از کمیسیون به صحن برگردد. اما اکنون حدود دو ماه و نیم است که هنوز خبری از این گزارش کمیسیون عمران نیست.