چاره ای جز تعطیلی استان های قرمز کرونا نداریم/ دلیل اصلی فوتی های کرونا

سید محمد پاک مهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد محدودیت‌های اخیری که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس اتخاذ کرده در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان تلفات و شیوع اپیدمی بیماری کرونا شدت پیداکرده و میزان مراجعات به مراکز درمانی نیز افزایش‌یافته است، بسیاری از تخت‌های بیمارستانی اشغال‌شده و ظرفیت‌های محدود درمانی وجود دارد و هزینه‌هایی را بابت بیماران کرونایی متقبل می‌شویم و از همه مهم‌تر تعدادی بین 400 تا هزار نفر فوتی طبق آمار رسمی و غیررسمی در کشور داریم، بنابراین چاره‌ای جز اینکه تصمیم تعطیلی اجرایی شود وجود ندارد.

وی افزود: اکنون شاهد آن هستیم که برخلاف انتظار که فکر می‌کردیم این بیماری را کنترل کرده‌ایم، از تلفات 150 نفر به بیش از 450 نفر رسیده‌ایم و ممکن است این تعداد بازهم افزایش داشته باشد. بنابراین باید برای میزان تلفات و ابتلا یک حدی را قائل شویم و تصمیمات مهم‌تر و جدی‌تری گرفته شود. اکنون ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این بحث ورود پیداکرده است.

*استراتژی ما برای مقابله با کرونا باید بهداشت محور باشد نه درمان محور

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: استراتژی ما برای مقابله و مبارزه با کرونا نباید در ابتدا درمان محور باشد. ما باید به شکل بهداشت محور حرکت کنیم تا میزان ابتلا کاهش یابد و زنجیره انتقال را بشکنیم. زمانی که زنجیره انتقال ویروس را از فرد بیمار به افراد سالم بشکنیم، درنهایت میزان ابتلا و شیوع و بروز بیماری و تلفات کاهش پیدا می‌کند و سیر مراجعه به مراکز درمانی و هزینه‌های درمان نیز کاسته و از همه مهم‌تر تلفات کم می‌شود.

وی ادامه داد: این حجم از فرسایشی شدن بیماری موجب خستگی کادر بهداشت و درمان می‌شود. ما باید فرسودگی و خستگی کادر درمان را به حداقل برسانیم. ازآنجاکه سیاست بهداشت محور را کامل انجام نداده‌ایم و نتوانسته‌ایم پروتکل‌های بهداشتی را به‌خوبی انجام دهیم اکنون به این سطح هشدار رسیده‌ایم. قرنطینه یکی از پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت محور است. بنابراین باید مسافرت‌ها را به حداقل برسانیم و مجالس و مشاغلی که خدمات غیرضروری انجام می‌دهند به تعطیلی بکشانیم. درنهایت نیز مدارس و آموزش عالی و جلسات را آنلاین و محدودیت در تردد را اجرا کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: اگر این کار را نکنیم نتیجه‌ای نمی‌گیریم و هرروز باید شاهد گسترده‌تر شدن بیماری و آمار بالای تلفات باشیم. تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی خوب و به این دلیل است که نه درمان قاطعی برای این بیماری پیداشده و نه می‌توانیم تعداد زیادی را بدون بستری درمان کنیم.

پاک مهر عنوان کرد: همان‌طور که همه می‌دانند بیشترین فوتی‌ها به دلیل تأخیر در مراجعه در 24 ساعت اول بستری اتفاق می‌افتد. بنابراین نگاه درمان محوری که تأکید می‌کنم این است: کسانی که مبتلابه کرونا هستند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا بیماری پیشرفت نکرده است درمان به‌موقع صورت گیرد و فوتی‌ها به حداقل برسد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت که ما از اقدامات فعلی ستاد ملی مبارزه با کرونا که به معنای حرکت در سیاست‌های بهداشت محور است حمایت می‌کنیم و حتماً باید اجرایی شود و حتی باید بیش از این هم تشدید شود و همه باید قرنطینه دوهفته‌ای و حداکثر یک ماه را تجربه کنند.