ترور در حومه پایتخت

 انجام عملیات تروریستی عصر جمعه در آبسرد دماوند و در حومه پایتخت، شوک بزرگی بود. عملیاتی غافلگیرکننده، برنامه‌ریزی‌شده، متکی به اطلاعات جامع و شناسایی دقیق هدف، کاملا هدفمند و متأسفانه موفق و منجر به شهادت یکی از دانشمندان هسته‌ای و دفاعی کشور…

ابعاد این عملیات تروریستی هنوز مشخص نیست، اما علاوه بر این‌که قطعا به یکی از سرویس‌های اطلاعاتی و نفوذی مهم و قوی مستظهر است،

 ظاهر امر تا بدین‌جا حکایت از انجام یک اقدام دقیق دارد که توسط عوامل و عناصری متبحر و حرفه‌ای صورت پذیرفته و هیچ‌گونه ردپایی از خود نه پیش از عملیات و‌ نه پس‌ازآن، بر جای نگذاشته‌اند…  

تهیه مواد منفجره، تهیه یک نیسان برای لحظه انفجار، تدارک ریموت انفجار و آزمودن و کنترل آن، تهیه سلاح، کسب اطلاعات موردنظر، کنترل و تعقیب سوژه از رستم کلا  به سمت تهران، تماس‌های متعدد برای کنترل، مراقبت از محل انجام و لحظه اقدام، هماهنگی دقیق افراد از یک مرکز کنترل و فرماندهی صحنه و … نشان از چند مسئله دارد:

اول: تعداد زیاد افراد دخیل در انجام عملیات

دوم: آموزش و تمرین و قدرت بالای هماهنگی آن‌ها

سوم: موفق بودن دقیق سناریوی اقدام

چهارم: بهره‌گیری از نقاط کور و حفره‌های امنیتی

پنجم: عدم دستگیری هیچ‌یک از عوامل

ششم: چند شاخه‌ای بودن عملیات تروریستی (مقصود، استفاده از انفجار با کنترل از راه دور، استفاده از اسلحه و به رگبار بستن سوژه، تعقیب و کنترل سوژه از مبدأ و … )

پس از عملیات تروریستی خرداد ۹۶ در تلاش عوامل منتسب به داعش در ورود به ساختمان مجلس شورای اسلامی، این گمانه‌ها بسیار تقویت شد که ضریب امنیتی پایتخت جمهوری اسلامی، آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت، بالا و قابل‌اعتماد نیست.از منظر طبقه‌بندی سطوح و گریدبندی عملیات تروریستی، اقدام عصر جمعه در به شهادت رساندن دکتر فخری زاده

 در گرید یک (Grade A) می‌گنجد. در این گرید ویژگی‌های ذیل قابل‌توجه است:

 انجام عملیات در روز است نه شب، در شهرهای بزرگ یا پایتخت نه در یک نقطه خنثی و دور از مرکز انجام می‌شود، هدف عملیات فرد یا افراد بسیار کلیدی یا اماکن و تأسیسات مهم و راهبردی است، طراحی پیچیده دارد، دقیق و بسیار ظریف انجام می‌شود، غافلگیرکننده است، هیچ بخشی از عملیات حذف نمی‌شود، نفوذ و فریب و اخذ اطلاعات لحظه‌ای است و هیچ فردی دستگیر یا کشته نمی‌شود!

ازاین‌رو، عملیات تروریستی در قبال شهدای قبلی هسته‌ای و حتی حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در گریدهای B و C  می‌گنجند چون از پیچیدگی لازم طراحی و توان اجرایی حین و بعد از عملیات برخوردار نبودند.

احساس می‌شود رخنه‌ها و خلأهای موجود در سیستم امنیتی، اطلاعاتی و حفاظتی پایتخت مسئله‌ساز شده است؛ چراکه در این شرایط خطیر و حساس که در سالگرد حوادث آبان ماه سال گذشته هستیم و مشکلات زیادی که در زمستان ۹۹ پیش‌بینی می‌شد و علی‌الاصول نظامات امنیتی و کنترلی در کشور و به‌خصوص در پایتخت باید در وضعیت آمادگی نسبی و سطح بالایی به سر می‌بردند، یک گروه تروریستی با این پیچیدگی موفق می‌شوند عمل نموده و جرئت پیدا می‌کنند وارد اقدام شوند. باید اذعان داشت و هشدار داد شرایط انتظامی و امنیتی حومه پایتخت مطلوب نیست، زیرا اقدامات پرمخاطره و تروریستی و خرابکارانه در حومه کلان‌شهر تهران (دماوند، اسلامشهر، ورامین و …) به‌راحتی قابل طراحی و اجراست. ترور قاضی مشهور دیوان عالی کشور در ورامین دوهفته قبل و همچنین اغتشاشات خیابانی بسیار بحرانی منطقه شهریار و اسلامشهر و … در سال‌های ۹۶ و ۹۸ ازجمله شواهد این ادعاست. 

ضریب امنیتی پایتخت خلأهای زیادی دارد و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه نباید به شیوه‌های سنتی و بعضا ناکافی در کنترل و مراقبت از شرایط انتظامی و امنیتی تهران بزرگ اکتفا کنند. رصد هوشمند و پایش مستمر و کنترل سیستماتیک هر تحرک ضد امنیتی باید در تور نظارتی و مدیریتی نظام امنیتی کشور باشد. بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ابزارهای نوین و مدرن شنود و کنترل و پایش می‌تواند تا حد زیادی مانع از نفوذ و رسوخ عناصر وابسته به دشمن‌ در ارکان جمهوری اسلامی شود.

نکته دیگر این‌که برجام به‌عنوان معاهده‌ای بی‌ثمر و زیانبار علاوه بر این‌که موجب مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم پیشرفت در زمینه هسته‌ای و دفاعی کشور شده، دشمن را در تعرض به حیطه امنیتی و درنوردیدن خطوط قرمز و حریم اطلاعاتی ایران جسور ساخته است. دشمنان ما به‌ویژه اسرائیل و آمریکا در چند سال اخیر با ترور شهید سلیمانی و اینک شهید فخری‌زاده رویه‌ای را بدعت گذاشته‌اند و قدم در راهی نهاده‌اند که براساس عرف بین‌الملل و قواعد مرسوم جهانی، حق ایران در ضربه متقابل و اقدام لازم علیه تمام نخبگان نظامی، هسته‌ای، موشکی و عناصر نظامی و امنیتی این کشورها در خاک خودشان و یا هرکجای دنیا برای ما محفوظ است.

لازم است اقدام متقابل قاطعانه و بدون مماشات علیه مراکز جاسوسی و تروریستی شناسایی شده در خاک اسرائیل انجام شود و چنانچه قرار باشد با رویه‌های مرسوم چند سال اخیر دولت در قبال اروپا، آمریکا و … پیش برویم امنیت و انتظام پایتخت و خطوط قرمز ما بیش از این موجب تعرض و هجوم بی‌محابای دشمن قرار خواهد گرفت. برجام نباید موجب شود دشمنان ایران اسلامی بیش از این در توهمات و تخیلات خود نسبت به کلیت ایران و ملت ایران دچار اشتباهات تحلیلی و شناختی شوند.

ضربه متقابل انتقام‌جویانه براساس قاعده «یکی بزنید ده تا می‌خورید» باید در اوج اقتدار و هیبت و متناسب با غرور ملی ایرانیان و نظام جمهوری اسلامی انجام شود. ان شاء الله

 محمدمهدی انصاری