مصوبه مجلس برنامه هسته ای را در خدمت لغو تحریم ها قرار می دهد

  مهدی محمدی که در برنامه پرونده ویژه شبکه سوم سیما سخن می گفت، در خصوص شهادت شهید فخری زاده ، خاطرنشان کرد: کسی که در دو دهه مورد تهدید قرار داشته این انتظار می رفت که روزی با شهادت از دنیا برود و مانند حاج قاسم سلیمانی آرزوی شهادت داشتند.

وی افزود: روند اقدامات و اتفاقات در کشور به شکلی پیش می رفت که دشمن تصور می کرد می تواند ضربه بزند بدون آنکه پاسخی مناسب دریافت کند و برخی دوستان در دولت با سیاست صبر استراتژیک در عمل به دشمن این پیام را داده بودند که فشارها را می تواند بیشتر کند البته آن ها از قدرت بخش دفاعی و امنیتی ما آگاه بودند اما فضای سیاسی در داخل مانع از این شده بود که این قدرت امنیتی و دفاعی پاسخ جدی به رفتارهای آن ها بدهد و من معتقدم اگر پاسخ جدی به برخی رفتارها داده می شد بسیاری از اتفاقات نمی افتاد و اقدامات دشمن شکل دیگری به خود می گرفت.

وی در خصوص وجهه علمی شهید فخری زاده اظهار داشت: ایشان معاون وزیر دفاع بودند و تصمیم در مورد اینکه بگوییم دانشمند هسته ای بودند یا خیر، پیچیدگی های خاص خود را داشت ضمن آنکه دشمن نیز ادعاهایی را مطرح کرده بود که به این پیچیدگی ها اضافه می کرد و باید با دقت عمل رفتار می شد. ایشان دانشمند بزرگی در عرصه هسته ای بودند و در مرز دانش حرکت می کردند و شاید بسیاری از فعالیت های ایشان تا سال ها مشمول محرمانگی باشد و نتوان از آن ها صحبتی شود. ضمن آنکه فعالیت های ایشان در مرز فعالیت های نظامی و هسته ای بود و از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بود و بعد از پیام مقام معظم رهبری دریچه و باب جدیدی در مورد فعالیت های ایشان باز شد و بعد از آن بود که به راحتی در خصوص عملکرد و نقش ایشان می توانستیم صحبت کنیم.

مشاور راهبردی رئیس مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر تفاوت نگاه غربی ها به مذاکره با برخی از مسئولان سیاسی داخلی، گفت: نگاهی که به مذاکره وجود دارد این است که به یک راه حل مشترکی دست پیدا کنیم که منافع دو طرف تامین شود و همان موضوع برد بردی که مطرح می شد اتفاق بیفتد و در مورد برجام نیز این موضوع گفته شد که برجام آفتاب تابان است و مشکلات را حل می کند و انتظارات را از برجام بالا بردند اما طرف آمریکایی هیچ گاه نگفت که قرار است گشایشی در بعد اقتصادی با توافق برجام برای ایران حاصل شود بلکه آن ها به برجام به عنوان توافقی برای خلع سلاح و محدود کننده برنامه هسته ای نگاه می کردند و قرار بر این بود که برنامه هسته ای تعطیل شود و آمریکا به دنبال یک فرمول برای این کار بود و اسم این فرمول را برجام گذاشت و هیچ گاه آن ها برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق به دنبال مذاکره نبودند.

وی ادامه داد: مذاکره از نظر آن ها راهکار مکملی برای به نتیجه رساندن پروژه فشار است و آن ها وقتی پای میز مذاکره می نشینند تا فشار را تبدیل به نتیجه و خروجی قابل قبول نمایند و به نوعی با مذاکره به فشار مشروعیت می دهند.

محمدی با انتقاد از طرح تئوری خویشتن داری توسط برخی از سیاستمداران داخلی خاطرنشان کرد: اساسا مطرح کردن چنین موضوعی یک فریب راهبردی است، اولا به این دلیل که شرایط و وضع تحریم و فشار از شرایط کنونی سخت تر نخواهد شد و دلیلی بر خویشتن داری وجود ندارد، همین طور ما نمی توانیم امیدی به سرکار آمدن افرادی داشته باشیم که خود مبتکر توافق بدون عمل بودند. تیمی که در حال ورود به کاخ سفید هستند همان کسانی هستند که در دوره آقای اوباما پایه گذار بسیاری از تحریم ها بوده و تئوری توافق بدون پایبندی و عمل را مطرح کردند پس این نظریه که خویشتن داری کنیم تا پس از ترامپ افرادی وارد کاخ سفید شوند که مقبولیت و عقلانیت بیشتری داشته باشند قابل اتکا نیست.

مشاور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، تاکید کرد: ما انتظار نداریم بخشی از دولت موافق این طرح باشد اما معتقدیم با نشستن و لبخند زدن تحریمی برداشته نمی شود و عقیده داریم با این روش ها تحریم ها از بین نمی رود.

وی افزود: پروژه مذاکره از سال 2003 در کشور تجربه شده است و پاسخ آن را دیده ایم و آن چیزی که تجربه نشده مقاومت است البته در مقطع کوتاهی در زمان آقای دکترلاریجانی در سال 87 ما مقاومت را تجربه کردیم و در آن زمان دیدیم که آقای سولانا مجبور شد بدون پیش شرط و بدون تعلیق غنی سازی مجددا با ایران سر میز مذاکره بنشیند. همین طور در اردیبهشت 98 نیز دیدیم که وقتی در قبال بی عملی اروپایی ها و خروج آمریکا تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفته شد مکرون با یک بسته 15 میلیارد دلاری به سمت ایران آمد.

وی ادامه داد: آن ها پروژه فشار را بیش از این نمی توانند ادامه دهند و مقاومت مسیری است که رستگاری به همراه دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: ما در تدوین و ارائه طرح اخیر در مجلس خودسرانه عمل نکردیم و بیش از دو ماه و نیم جوانب امر را سنجیده و با بخش های مختلف و در رده های مختلف امنیت ملی گفت وگو و مذاکراتی داشته و با گروه های درگیر در بخش هسته ای گفت وگو کردیم و به توافقاتی رسیدیم و امیدواریم بتوانیم با یک صدای واحد و با وحدت کلمه این طرح را به اجرا برسانیم و آن کسانی که حاج قاسم ما و شهید فخری زاده را ترور کردند نیز نگاه می کنند و می بینند که آیا ما در کشور بر سر مسائل استراتژیک وحدت کلمه داریم یا خیر و این وحدت کلمه چیزی است که امروز به آن نیاز داریم.

وی تاکید کرد: این طرح برنامه هسته ای را به طور مشروط و با زمانبندی احیا می کند، ما به تعهدات خود برمی گردیم به شرطی که طرف مقابل نیز به تعهدات خود برگردد و ما این زمانبندی را در این طرح گنجانده ایم تا مردم بدانند رفتارمان را مشروط به اقدام طرف مقابل کرده ایم و هر زمان تشخیص دادیم طرف مقابل شرایط را به نفع ما به ویژه در حوزه فروش نفت و عملیات بانکی مهیا کرد ما نیز به تعهدات خود عمل می کنیم و این آغاز مسیری است که اقدامات دیگری را نیز در ادامه راه خود دارد و البته این ابزاری است که مجلس در اختیار دولت قرار داده است و من معتقدم رفتار غربی ها ظرف مدت کوتاهی با مقاومت تغییر خواهد کرد.

مشاور راهبردی رئیس مجلس تاکید کرد: ما مصمم به اجرای این طرح هستیم و اجرای آن را پیگیری می کنیم و معتقدیم راه دیگری وجود ندارد و با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی پیچیده ای که در آن قرار داریم معتقدیم دست دولت و نظام باید پر باشد.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی من این است که مردم مصمم هستند که کشور باید از حالت انفعال و ایستادن و خواهش کردن خارج شود و باید یک هزینه بزرگی روی دست دشمن بگذارد تا دشمن در فرآیند فشار به ایران تجدیدنظر کند و یکی از منطق های درونی این طرح این است که از نظر راهبردی همین تغییر ریل را در کشور ایجاد کنند از طرف دیگر بحث معیشت نیز مورد توجه مجلس بوده و این مجلس نگاه ویژه ای نیز به طرح های مرتبط با معیشت دارد و معتقد است باید یک توازنی بین مسائل داخلی و بین المللی ایجاد کرد.

مشاور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود، با انتقاد از انتظارات واهی از طرف های اروپایی بر جریان مذاکرات برجام، گفت: تجربه به ما اثبات کرد که اروپایی ها در تصمیم های راهبردی استقلال ندارند و کارکرد آن ها در بهترین حالت واسطه گری بوده است و به همین دلیل اروپا در حفظ برجام بدون آمریکا ناتوان بود و تنها کاری که اروپایی ها در این مدت انجام دادند این بود که به نحوی زمان بخرند و ما را در سیبل نگه دارند تا فشارهای آمریکا به هدف برخورد کند و همه صحبت هایی که تحت عنوان اینستک یا عناوین دیگر نیز مطرح کردند در عمل نتیجه ای در برنداشت.