مجلس یازدهم وکیل ملت است نه وکیل دولت

حسن شجاعی نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به دخالت ها و مخالفت های دولت در روزهای اخیر با مصوبه « اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها » در مجلس، بیان کرد: در قانون اساسی شرح وظایف قوا تبیین شده است. طبیعتاً مجلس می تواند از ظرفیت های قانون اساسی در اختیارش قرار داده است حداکثر بهره را ببرد. ریل گذاری و امور کشور به عهده مجلس است و سایر نهادها از جمله دولت نیز موظف هستند طبق ریلی که مجلس معین می کند قطار پیشرفت کشور را جلو ببرند.

وی ادامه داد :گاهی اوقات مجلس یا بعضی از نمایندگان در دوره های قبلی دچار آفت و آسیب‌ شدند و به مماشات با دولت روی آوردند و از اختیاراتی که قانون اساسی در اختیار مجلس و نمایندگان گذاشته استفاده نکردند. عملاً در بعد تقنینی و نظارتی کوتاه آمدند و بسیاری از آن‌ها وکیل‌الدوله‌ها بودند اگر این اتفاق برای مجلس یازدهم بیفتد و این قوه مجدد منفعل شود طبیعتاً به نفع دولت نخواهد بود.

شجاعی تاکید کرد:مجلس در جایگاه خود باید نقش مناسب را ایفا کند. زیرا وکیل ملت است و وکیل دولت نیست. طبیعتاً دولت هم طبق قانون اساسی موظف است طبق ریلی که مجلس برای آن ها تبیین می کند قدم بر دارند و اگر خلاف این عمل کند خلاف مصالح کشور عمل کرده اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: بنابراین عملکرد مجالس گذشته نباید دولت را به اشتباه بیندازد و چنین بیاندیشد که باز می‌تواند این مجلس را کنترل کند مجلس نباید در کنترل دولت باشد به همین دلیل ما با ارتباطاتی که با مردم داریم مصالح کشور را می‌سنجند و چارچوب‌ها را تعریف می‌کنیم تا دولت نیز در آن چارچوب ها حرکت کنند و دولت نیز باید پیروی کنند

وی تصریح کرد: این قوه حق ورود به تمام مسائل کشور از جمله سیاست خارجی را دارد و در تمام دنیا نیز معمول است که پارلمان ها در موضوعات مربوط به سیاست خارجی ورود کنند از جمله مجلس کنگره آمریکا. بنابراین صحبت روحانی درست نیست.

*کسی که موفقیتی در روابط دیپلماتیک نداشته است اجازه دهد مجلس کارش را انجام دهد و به دولت کمک کند

شجاعی ضمن واکنش به صحبت های حسن روحانی مبنی براینکه دولت از توان بالای دیپلماتیک برخوردار است و نباید در امری که در آن مسلط است، دخالت کرد و نهایتا قوای دیگر می‌‌توانند نقش مشاور و یاور داشته باشند، اظهارکرد: کسی که واقعاً موفقیت‌های چشمگیری را در سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک داشته این حرف را می‌زند و صحبتش قابل تأمل است. اما دولت تدبیر و امید کارنامه بسیار ضعیفی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی دارد. حتی این ضعف در روابط دیپلماتیک به دو بخش تقسیم می‌شود هم در تعامل با غرب از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی کارنامه خوبی ندارد و هم در تعامل با شرق یا کشورهای همسایه و نزدیک به جمهوری اسلامی.

وی افزود: دولت حتی در ارتباط با کشورهای شرق اسیا و همسایگان نیز کارنامه موفقی نداشته است. و امیدوار بوده که گشایش امور کشور به دست کشورهای غربی و ارتباط با آنها رخ دهد. به همین دلیل در عمل کشورهای دسته اول را رها کرده و تمام انرژی را در کشورهای غربی صرف کرده است و در آنجا نیز با توجه به روحیه استکباری که در کشورهای غربی وجود داشته است نه تنها توفیقی نداشته است بلکه خسارت‌های بزرگی را به کشور وارد کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: بنابراین خدمت آقای روحانی عرض می کنم شما که در هر دو دسته از روابط خارجی ما توفیق نداشتید، ظرفیت‌های بسیاری از کشورهای دوست و همسایه را از دست داده اید و در تعامل با کشورهای غربی هم جز خسارت در ابعاد مختلف عایده دیگری برای کشور به ارمغان نیاوردید، نباید این حرف را بزنید.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: بهتر است روحانی اجازه دهد که مجلس وارد شود و از حق خود استفاده و به دولت کمک کند تا در تعامل با کشورهای غربی با قدرت بیشتری وارد عمل شود و از طرفی از ظرفیت‌های که در کشورهای شرقی و همسایه داریم استفاده کنیم.

مصطفی حسینی