رؤسای قوای مقننه و قضاییه  قبل از کاندیداتوری ریاست جمهوری استعفا دهند

 روح الله ایزدخواه ، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات با اشاره به گفته شهید بهشتی مبنی بر اینکه  «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» پیشنهاد کرد: رؤسای قوه مقننه و قوه قضاییه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند مگر آنکه ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات استعفا دهند و البته استعفایشان پذیرفته شود.

او ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد، زمانی که رؤسای قوه قضاییه و مقننه، بنای کاندیداتوری ریاست جمهوری دارند، در ماه‌های منتهی به انتخابات لطمه جدی به انجام وظایفشان وارد می‌شود. از طرف دیگر احتمال بروز کشمکش‌های سیاسی بین رؤسای قوا در اداره کل کشور وجود دارد.

ایزدخواه بیان کرد: رؤسای قوا از تریبون‌های رسمی برخوردارند و فعالیت‌هایشان روزانه از رسانه ملی اعلام می‌شود. این امکان استفاده حداکثری از رسانه ممکن است احتمال بروز تبعیض میان نامزدهای ریاست جمهوری را به وجود آورد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: در صورتی که این افراد شکست بخورند و منتخب ریاست جمهوری نشوند، امکان دارد همچنان رؤسای قوا باقی بمانند و در افکار عمومی و قوا جایگاهشان تضعیف شود که تأثیر منفی خواهد گذاشت.

او گفت: مشکل دیگری که احتمال وقوع آن وجود دارد، این است که هرکاری را قوا در قانونگذاری و برخورد با مفاسد اقتصادی انجام دهند، امکان دارد در افکار عمومی تلقی سیاسی شود و بگویند چون بنا دارند نامزد ریاست جمهوری شوند، چنین اعمالی را انجام می‌دهند. در نتیجه سرمایه اجتماعی از بین می‌رود. شبهه سیاسی‌کاری مورد دیگری است که در برخورد با تخلفات احتمالی رئیس جمهور ایجاد می‌شود.

ایزدخواه اظهار کرد: چرخش نخبگان مسئله بعدی است؛ باید فضا را باز کرد تا از تمام نیروها در مدیریت کلان استفاده حداکثری شود و در مصوبات جلسه پیش مجلس هم دیده شد. برای مجلس قوی، هیئت رئیسه قوی و رئیس قوی لازم است و باید پای رأی مردم ماند، محکم به وظایفمان عمل کنیم و جایگاه مجلس در رأس امور و حتی قوا حفظ شود.