دوران تهدید و تحریم ایران به پایان رسیده است

سیدمصطفی خوش چشم ، کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه در گفت و گو با افکارنیوز درخصوص فشار جمهوری اسلامی ایران به کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اجرای قانون « اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها » بیان داشت: ایران برای چندین سال به مفاد قرارداد هسته ای حتی پس از خروج آمریکا وفادار بود اما این صبر و استراتژی حتی از سمت اروپایی ها جواب مثبتی را در پی نداشت و ایران برای مدت ها از روزی که برجام را امضا کرد به شکل کاملا یک سویه درحال اجرای تعهدات هسته ای بود.

وی افزود: قطعا نیاز بود کشور نوع استراتژی خود را در مقابل اروپا و آمریکا تغییر دهد و اگر قرار باشد که کشورهای غربی به تغییر خط مشی و سیاست و انجام تعهدات خود پایبند شوند، قطعا تنها گزینه استراتژی مقابل آن ها، مقاومت فعالی است که درحال حاضر درحال اجرایی است و اکنون نیز در ابتدای راه هستیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: مصوبه اخیر مجلس یازدهم با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در یکی از بندها یک ماه به دولت جو بایدن وقت می دهد که تحریم ها را از روی ایران بردارد اگرنه ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کند. این مصوبه بسیار خوبی است و حتی باید زودتر از این ها تصویب می شد.

خوش چشم تاکید کرد: حال که کشور به این سمت رفته و چنین مصوبه ای را تصویب و غنی سازی 20 درصد را اغاز کرده و فشارهای ایران به آمریکا افزایش داشته، باید این مسیر هرچه قدرتمندتر جلوتر برود تا محاسبات طرف مقابل در شرایط بحران تغییر کند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: هرگونه ملاحظه کاری یا مدیریت بیش از حدِ وضعیت و روند اقدامات باعث می شود طرف غربی همانند سال گذشته که گام های کاهش تعهدات برجامی را انجام دادیم اما در جایی متوقف شدیم بی تفاوت باشد، چراکه با این رویکرد نتیجه مورد دلخواه نیز به بار نیامد.

وی ادامه داد: حالا که با افزایش فشار به طرف غربی به دنبال اجرای تعهدات از سوی آنها در برجام هستیم باید باید این مسیر را قدرتمندانه و بر سر تاریخ های اعلام شده انجام دهیم.

خوش چشم بیان داشت: باتوجه به این که دوره تاثیرگذاری حداکثری تحریم ها در اردیبهشت ماه به پایان رسیده و فشار حداکثری روبه نزول است و طرف آمریکایی و غربی در پایان مسیر فشار بر جمهوری اسلامی به ویژه با ابزار تحریم ها قرارگرفتند، اگرچه این فشارها هیچگاه از بین نخواهد کرد اما از اوج خود نزول کرده و باز هم نزول خواهد کرد. حالا ورق بازی به نفع ایران است که در ابتدای مسیر واردکردن فشار حداکثری متفاوت به آمریکایی ها قرارگرفته است.

این تحلیلگر روابط بین الملل معتقد است که بنابراین از آنجا که آمریکایی ها هیچ شک و تردیدی از خود بروز ندادند، ایران نیز باید با همیت قوت مسیر را طی کندتا با فشار بیشتر جو بایدن و دولتش را از ادامه بازی که اوباما آغاز کرده و در دولت ترامپ نیز ادامه داشت، بر حزر دارند.

وی افزود: باید به آمریکا این پالس را ارسال کنند که دوران این گونه بازی ها و استفاده از تحریم و تهدید برای تغییر محاسبات مردم و مسئولان جمهوری اسلامی به پایان رسیده است .

خوش چشم اظهارکرد: آمریکا از مذاکره به عنوان بخشی از استراتژی مهار ایران از آن استفاده می کرد و علی رغم اینکه برجام را با ایران به وجود آوردند، اوباما هیچگاه عملا تحریم ها را برنداشت چراکه برای مهار ایران همواره به اسلحه مذاکره نیاز داشت و بایدن نیز همین تصمیم را دارد و شدت فشار ایران روی بایدن می تواند این امکان را به وجود آورد که بایدن و دولتش محاسباتشان را بازبینی کنند.