وزارت خارجه توضیحی درباره فعالیت اقتصادی خود به مجلس ارائه نکرد

  فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس  در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 30 دی ) قوه مقننه و در جریان سوال  از وزیر امور خارجه درباره‌ی این‌که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟، اظهار داشت: استکبار به دنبال این است که پاشنه آشیل مملکت ما را برهم بریزد و ما را از مسیری که آگاهانه در آن حرکت می‌کنیم دچار یاس کند، لذا فرصت‌های اقتصادی را از ما می‌گیرد. به هرحال استکبار به ویژه دونالد ترامپ شرایط سختی برای کشور ما ایجاد کردند و ضرورت دارد همه ما ید واحده شویم و تلاش کنیم جلوی دشمن را بگیریم.

 وی ادامه داد: دشمن همیشه از یک روش برای از پا درآوردن ملت استفاده نمی‌کند بلکه یک روز صدام را به جان کشورهای منطقه انداخت که با توپ و تانک و موشک حمله کرد و بعد از آن دونالد ترامپ با شیوه‌ی دیگری بی رحمانه تاخت. ما اگر در انزوا و گوشه گیری باشیم نمی‌توانیم با دنیا کار کنیم.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این سوال از 13 مهرماه مطرح شده، اضافه کرد: آقای وزیر و همکارانشان به دنبال این نبودند که سوال چه بوده و تا این تاریخ همکارانشان اصلا مراجعه نکردند. هیچ کسی از وزارت امور خارجه نیامد که مستندات و مدارکی بدهد که در حوزه اقتصادی چه فعالیت‌هایی شده است.

وی اضافه کرد: کارکرد بسیار قوی وزارت امور خارجه می‌تواند دیپلماسی اقتصادی باشد که باید به آن توجه شود آقای وزیر هم قانون اساسی، سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز را مطالعه کند و ببیند وزارت امور خارجه چه جایگاهی دارد؟. شما برای وحدت اقتصادی چه اقداماتی کردید؟ چرا این وحدت را در حوزه اقتصادی تقویت نمی‌کنید؟ استکبار بین ما شکاف ایجاد کرده و جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر کشور امری است که باید به آن توجه شود.

بشیری ادامه داد: مجموعه وزارتخانه‌های داخل کشور متولی سیاست داخلی و وزارت خارجه متولی اجرای سیاست خارجی است. در واقع وزارت خارجه وظیفه‌ای معادل مجموع وزارتخانه‌ها در خارج از کشور برعهده دارد، اما فعالیت وزارت خارجه در حوزه اقتصادی چقدر لمس می‌شود به نظر می‌رسد بازنگری در وظایف وزارت امور خارجه امری ضروری است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کدام لایحه را به مجلس آورده‌اید که مجلس شورای اسلامی به شما کمک نکرده است؟چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق 1404 مسائل را به ظرافت تبیین کرده ما ظرفیت‌های بالایی داریم که در سیاست‌های کلی هم به آن پرداخته شده است. امروز آنچه دشمن می‌تواند کشور ما را عاصی کند در حوزه اقتصادی است این موضوع را از هر کسی که وزیر بود قطعا پیگیری می‌کردم که چرا دیپلماسی اقتصادی ما فعال نیست و به نظرم پاسخ‌های وزیر هم قانع کننده نبود.