زاکانی: اما هنر انتقال فرهنگ و اقتصاد را نداشتیم

 علیرضا زاکانی ، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش  " پلاک‌ دیپلمات " که  به همت بسیج دانشجویی دانشگاه  صنعتی شریف برگزار شد،  با اشاره به تفاوت نگاه سیاست خارجه در دو دولت قبل اظهار داشت: در دولت آقای احمدی نژاد شعار سیاست خارجه، بازگشت به اصل آرمان های انقلاب و در دولت آقای روحانی شعار، گره زدن مشکلات داخلی به سیاست خارجی بود.

وی با بیان اینکه  در سیاست خارجه اگر در روابط با مستکبرین مصلحت ، عزت و حکمت نادیده گرفته شود مطالبات یک طرفه است، افزود: زمانی در این عرصه موفق می شویم که در روابط خارجی، الگویی مانند شعارهای اول انقلاب بسازیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: از یک طرف باید نگاه‌مان به ظرفیت های شرق باشد و از یک طرف نباید سیر ارتباط منطقی با غرب را از دست بدهیم البته اولویت اول تمام این موارد نگاه به ظرفیت های داخلی است.

زاکانی با بیان اینکه ما به حفظ منطقه کمک کردیم اما هنر انتقال فرهنگ و اقتصاد به منطقه را نداشتیم، یاداور شد: ترکیه در بعضی موارد بهتر از ما در انتقال اقتصاد و فرهنگ عمل کرد و تمام بازار های کشورهای منطقه را به دست گرفت.

وی ‌با اشاره به تجربه دور زدن تحریم ها در دوران قبل گفت:  به عنوان مثال آنها بانک های ما را تحریم کردند و این حلقه تحریم ها گسترده تر می شد و ما با استفاده از روابط مختلف توانستیم تحریم ها را دور بزنیم و انتقال مالی داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه رفع تحریم ها با التماس نمی شود و سیاست دولت فعلی به شدت سیاست التماسی است، اضافه کرد: عدم خودباوری و نشناختن توانمندی ها و 

خودباختگی در مقابل آمریکا و نظام غربی مشکلات اصلی در این زمینه است.