غرب در موضوع برجام بدهی سنگینی به ایران دارد

 مهدی شریفیان در تشریح خسارت‌های وارده برجام به کشور، گفت: اگر هفت سال معطل شدن مردم و اقتصاد کشور را برای پایبندی به برجام از طرف دولت در نظر نگیریم هم خسارات سنگینی در نتیجه خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن این کشور به قطعنامه 2231 به کشورمان تحمیل شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، افزود: دولت‌های اروپایی هم نشان دادند عملا توان و قدرت کنش مستقل در برابر سیاست‌‌های ظالمانه اقتصادی آمریکا را ندارند و آنها هم در مورد برجام به تعهدات خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا و سه کشور اروپایی تا همین لحظه در موضوع برجام بدهی سنگینی به ایران دارند و بدون تسویه این بدهی‌ها که شامل خسارات مادی و غیر مادی بسیاری است عاقلانه و منطقی نیست بخواهند از الزام ایران به برگشت به برجام دم بزنند و بهتر است به پرداخت این مطالبات قبل از هر گونه تصمیم در مورد برجام بیندیشند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی حرف قطعی ملت و مسئولان کشورمان را دیروز اعلام کردند و طرف‌های غربی برجام اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد باید آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل لغو کنند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و اساسا طرح راهبردی لغو تحریم در همین راستا تدوین و مصوب و ابلاغ شد.

شریفیان گفت: مواضع ایران در این قضیه کاملا روشن است و با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و اصلاح بلافاصله آن، می‌توان متوجه شد اختلاف شدیدی در کاخ سفید بر سر این مسئله میان مقامات این کشور در جریان است.

وی ادامه داد: پرداخت خسارات ایران، لغو تحریم‌ ها و راستی‌آزمایی این اقدامات، پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام نیست و این موارد اساسا باید از طرف کشورهای غربی طرف برجام انجام می‌شد و باید انجام بشود تا بازگشت آمریکا به برجام معنا پیدا کند و بدون این معنا قطعا تعهد یک طرفه به یک توافق‌نامه بی مورد است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمان تصمیم‌گیری به سرعت برای طرف‌های غربی در حال گذر است و مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم ایران با تصویب طرح راهبردی لغو تحریم‌ها اعلام کرده که بیش از این دیگر زمان را هدر نخواهد داد.