خروج از برجام به حیثیت سیاسی اروپا ضربه وارد می‌کند

جلال فیاضی کارشناس مسائل هسته ای در برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو، با تاکید بر اینکه برجام یک تعهد چندجانبه است که در سازمان ملل متحد  به ثبت رسیده است، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام یک کار غیر قانونی بود و این کشور با این اقدام قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشت.

اخبار سیاسی- وی با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی ها و تعهدات جدیدی را به ایران ارائه کردند به نحوی که تهران بتواند از منافع برجام برخوردار شود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ ماه از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام می‌گذرد ولی اروپایی‌ها در راستای اجرای تعهداتشان اقدام قابل توجه و ملموسی انجام نداده‌اند.

فیاضی با بیان اینکه ایران در این مدت، صبری راهبردی در چارچوب برجام از خود نشان داد و این فرصت را با اروپایی‌ها داد که به تعهداتشان عمل کنند، تصریح کرد: بعد از اینکه مشاهده شد اروپایی‌ها تلاشی در این زمینه نمی کنند ایران تصمیم گرفت تعهدات خود در برجام را کاهش بدهد و این تصمیم در چارچوب خود برجام اخذ شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چه میزان احتمال دارد که اروپا از برجام خارج شود، گفت:  اخباری غیررسمی در برخی از رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده که اروپایی ها تهدید کرده اند که اگر ایران گام چهارم خود را  در راستای کاهش تعهدات برجامی بردارد آنها از برجام خارج می‌شوند ولی تاکنون هیچ  مقام رسمی از اروپا در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ایران بر کاهش تعهدات برجامی خود مُصِر است و اگر بدعهدی اروپایی‌ها ادامه پیدا کند، گام چهارم خود را در این زمینه در چارچوب برجام بر می دارد، تاکید کرد: بعید می‌دانم که اروپایی ها تصمیم به خروج از برجام بگیرند، چرا که این اقدام ریسکی بزرگ است و به حیثیت و اعتبار سیاسی آنها در عرصه بین الملل ضربه وارد می‌کند.