ایران با ثبات اقتصادی، فشار حداکثری آمریکا را خنثی کرد

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با آینده روابط ایران و آمریکا، اظهار کرد: روابط تهران و واشنگتن مسائل پیچیده و لاینحل بسیاری دارد که به راحتی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، دولت ترامپ بعد از خروج یک جانبه  سال گذشته اش از  برجام، فشار حداکثری را برای ایران در نظر گرفت اما جمهوری اسلامی  با استراتژی صبر توانست اقتصاد کشور را تا حدودی به ثبات برساند.

اخبار سیاسی-​ او افزود: بعد از سالگرد آمریکا از برجام" href="/fa/tags/%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC_%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85">خروج آمریکا از برجام ، بی اعتنایی و عدم تعهد اروپایی‌ها به ۱۴ شروط آقای ظریف، کشور ما  وارد مراحل گام به گام کاهش تعهدات برجامی خود شد و توانست نمایش قدرتی انجام دهد، این موضوع منجر شد تا حدودی سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست  بخورد.

فراهانی با اشاره به اجلاس سازمان ملل متحد، اضافه کرد: دیدار آقای روحانی و ترامپ در حاشیه نشست سازمان ملل با تلاش مکرون به نتیجه نرسید، ایران برای این شروع مذاکرات و دیدار با ترامپ سه ماه تعلیق تحریم های کشور مان را شرط قرار داده بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: برجام بهترین مدل حل یک پرونده هسته‌ای بود که می‌توانست به سرانجام برسد اما  شیطنت‌های عربستان و روی کار آمدن دولت پوپولیستی ترامپ آن را  تقریبا از مسیر خود خارج کرد.

او افزود: ایران گام سوم کاهش تعهدات خود را برداشته و در صدد برداشتن گام چهارمش است، در مقابل اروپا  ادعا می کند در تلاش حل پرونده برجام  است، اما تاکنون عمل به تعهداتش شعاری بود و در عمل هیچ کاری را بدون اجازه آمریکا انجام نداد البته  باید هزینه‌ی آن را پرداخت کند.

فراهانی گفت: برجام یک مسئله منطقه‌ای نیست بلکه تمامی پرونده‌ها به نوعی با هم در ارتباط هستند به عنوان مثال پرونده یمن، لبنان، فلسطین و سوریه در منطقه بحران زده خاورمیانه ارتباطات تنگاتنگی با هم دارند و می‌توانند بر هم تاثیر بگذارند و در آینده برای حل آن باید شوکی داده شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ترامپ استاد هیجان و غافلگیری است و ممکن است بازگشت به برجام در حد تعلیق تحریم‌ها را از طرف دولت آمریکا شاهد باشیم، در حقیقت اگر رئیس جمهور کاخ سفید بداند که بازنده انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری واشنگتن است، به برجام بر می گردد چراکه ایران می‌تواند برگ برنده ریاست جمهوری او باشد.

او افزود: ایران  باید از موقعیت خود استفاده  بیشتری ببرد و از آن برای به دست آوردن فرصت‌هایی که تاکنون واشنگتن نتوانست در فشار دولت‌های تندرو منطقه و دولت‌های ساختار کاخ سفید استفاده کند، امتیاز بگیرد؛ ایران توانسته با ثبات در اقتصاد تا حدودی فشار حداکثری آمریکا را خنثی کند، البته باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود.