دستاوردهای کمیسیون امنیت ملی در سفر به روسیه

 مجتبی ذوالنوری  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر خود همراه با دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه گفت: من در این سفر علاوه بر حضور در برنامه‌های عمومی هیئت عالی دیپلماتیک پارلمانی ایران، دیدارهای اختصاصی هم با همتایان روسی خود در مجالس دوما و شورای فدراسیون روسیه (سنا) داشتم.

وی ادامه داد:  در سفر به روسیه جلسه 3 ساعته‌ای با رئیس کمیسیون روابط خارجی دوما برگزار شد و این جلسه در روز سه‌شنبه بعداز ظهر هم ادامه پیدا کرد و مطالبات بسیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. جلسه دیگری هم روز سه‌شنبه با دو همتای خود در شورای فدراسیون روسیه یعنی رئیس کمیسیون روابط خارجی و رئیس کمیسیون دفاع داشتم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روسیه به صورت مجزا فعالیت می‌کند.

ذوالنوری تصریح کرد:‌ اولین موضوع مورد بحث در تمامی این جلسات تقویت روابط پارلمانی میان دو کشور بود زیرا پارلمان ها می توانند با تقویت روابط و رفع موانع از سر راه دولت‌ها به منظور تقویت ارتباطات به آنها کمک کنند. مجالس دو کشور در صورت آسیب به روابط سیاسی و یا کوتاهی دولت‌ها در برقراری ارتباطات و ادامه آن می‌‌توانند، دولت‌ها را وادار به برقراری و تقویت ارتباط کنند بنابراین اولین موضوع مورد بحث در این جلسات تقویت نقش مجالس در تحکیم ارتباطات میان دو کشور بود.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه برجام و رفتار نامتعادل، زشت، خودخواهانه و تجاوزگرانه آمریکا و قصور اروپایی ها در ایفای نقش موضوع دیگری بود که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: راه‌هایی را که روسیه برای رفع تحریم‌ها و ایفای نقش در برجام نیز باید انجام دهد، مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: همچنین مسائل صلح جهانی، هم افزایی دو کشور در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان‌های پیرامونی آن، جلوگیری از حضور یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه، صلح و ثبات جهانی، صلح منطقه‌ای و گسترش امنیت در منطقه و در کشورهایی که ایران و روسیه در آن تقریباً هم فکری و مواضع مشترک دارند مانند سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و ... و کمک به حل مناقشات و حاکم شدن امنیت در این کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ضمن تاکید براینکه مجالس و کمیسیون‌های کشورها در ایجاد اراده و کمک به دولت ها برای حل مشکلات اقتصادی بسیار اثرگذار هستند، گفت: نگاه ما به موضوع اقتصاد در حقیقت امنیت اقتصادی است بنابراین طی جلسات خود درباره امنیت غذایی، امنیت اقتصادی، امنیت فضای مجازی و سایبری مسایلی مورد بحث قرار گرفت.

ذوالنوری افزود: اگر در بحث امنیت سایبری و اقتصادی در هر کشوری مشکلاتی ایجاد شود، مسلما مشکلات امنیتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد. بنابراین نقش کمیسیون های مجالس برای جلوگیری از بروز ناامنی در اقتصاد بسیار مهم است و در این رابطه راه های تحکیم روابط اقتصادی هم با طرف روسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی از سوی دو طرف ارائه و مورد استقبال طرفین قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: پیشنهادات در حال بررسی است و مقرر شد، مجالس ایران و روسیه در کمیته‌های تخصصی با حضور دستگاه‌های اقتصادی این راه حل ها را بررسی و پیگیری کنند. همچنین اشتراکات فرهنگی و گسترش روابط میان ایران و روسیه بررسی شد، اکنون حدود ۸۰ درصد جمعیت روسیه مسیحی و حدود ۲۵ میلیون نفر از مردم روسیه مسلمان هستند و دو ملت اشتراکات مذهبی، دینی و فرهنگی بسیاری دارند.

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی فراتر از امور خود در مجلس با دعوت از کمیسیون‌های تخصصی دیگر تمامی مسایل مطروحه مانند سایبری، فرهنگی و اقتصادی را در نشست با طرف‌ روسی پیگیری و بررسی می‌کند و کمیسیون‌های دیگر کمک می‌کنیم تا کارها به خوبی پیش برود.

ذوالنوری با اشاره به اینکه روسیه در این سفر ضمن احترام و استقبال خوب نسبت به هیئت پارلمانی ایرانی، اراده قوی خود را در حل موانع میان ارتباطات دو کشور نشان داد، بیان کرد: پارلمان دو کشور می توانند با همکاری و پیگیری تمامی موارد مورد بحث در جلسات خود به افزایش همکاری ها و ارتباطات در حوزه های مختلف میان دو کشور کمک شایانی کنند.