دلخوش: راهی جز تایید کلیات بودجه نداریم

 کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس صبح امروز(سه‌شنبه) در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: اولاً که کشور را نمی‌توانیم بدون بودجه بگذاریم، چشم مردم به مجلس است. هم در بخش هزینه‌ای حقوق کارکنان و مستخدمین دولت و نظام باید پرداخت شود و هم بخش پروژه‌های عمرانی باید تامین شود. 

وی افزود: اگر مجلس بخواهد بلاتکلیف بماند، قطعاً مردم آسیب می‌بینند. کار مجلس و دولت این است که به مشکلات مردم توجه داشته باشد، آن هم با وجود شرایط سخت اقتصادی. از طرف دیگر بودجه را نمی‌توان به چند دوازدهم کشاند، اصلا این بودجه نمی شود. دوستانی که سال ۹۱ تجربه دارند و در مجلس بودند می‌دانند که شورای نگهبان بودجه سه‌دوازدهم را رد کرد و گفت ما در سال ۹۲ انتخابات را در پیش داریم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس اظهار داشت: الان شرایط فعلی ما، شاید حادتر و شدیدتر از سال ۹۱ و ۹۲ باشد. اولا ما در چند ماه آینده انتخابات شوراهای شهر و روستا را داریم و یک بخشی از نظارت بر این انتخابات با مجلس شورای اسلامی است. انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم، این انتخابات هم هزینه سنگینی را دارد، هم از جهت داخلی و هم از جهت بین‌المللی به این مساله توجه کنید.

دلخوش گفت: کار پایان دولت در چند ماهه اول سال آینده است، ما نمی‌توانیم این بودجه را بلاتکلیف بگذاریم و بگوییم یک بخشی را با دولت فعلی و یک بخشی را به دولت آینده واگذار کنیم. دولت آینده تا بخواهد مستقر شود چند ماه طول می‌کشد و ما سال را از دست دادیم.

وی افزود: من خواهش می کنم دوستان دقت کنند اگر این راه‌ را یک مقدار بیشتر مدیریت می‌کردیم، کار کمیسیون تلفیق را صحن مجلس بررسی می‌کرد و همکاران هم فرصت دارند و آئین نامه نیز این اجازه را به آنها می‌دهد. وقتی کلیات لایحه بودجه تائید نشد و فرصتی به دولت داده شد، دولت در ۷ مورد اصلاحاتی انجام داد، اصلاحاتی است که مورد قبول ماست. 

نماینده مردم صومعه سرا تاکید کرد: به هرحال دولت اصلاحات مورد نظر مجلس را در این مدت انجام داده است، اول بخشی از این قابل رسیدگی است، اگر شما به همکاران خود در کمیسیون تلفیق این فرصت را بدهید تا در هفته آینده بتوانند بررسی کنند. اگر این بودجه در کلیات هم رای بیاورد، باز باید دو هفته در صحن مجلس رسیدگی شود. اگر ما زمان را بیشتر از این تلف کنیم، قطعاً بودجه کشور دچار مشکل خواهد شد. 

دلخوش گفت: ما راهی جز این نداریم که کلیات را تایید کنیم. باید اصلاحات در قالب کلیات کار شود، در آیین نامه داخلی هم این مساله پیش‌بینی شده است. اگر به کلیات رای ندهید به سمت بودجه چند دوازدهم می‌رود و قطعا مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد. نظر رهبری نظام، دولت، مجلس و مردم این نیست که ما اطاله کنیم و وقت مردم را بگیریم و بودجه را به صورت غیر شفاف کنیم.

وی گفت: خواهش من از همه دوستان این است که به کلیات رای بدهند تا کمیسیون تلفیق این فرصت را داشته باشد که مابقی کارها را انجام دهد. از کمیسیون تلفیق هم بخواهید که جداول و ردیف ها را به صحن مجلس ارائه دهد و نظرات صحن را بگیرد و نهایتا مصوبات در صحن رسیدگی می‌شود.