به جای راضی کردن غرب باید به فکر تأمین منافع ملی کشور باشیم

عباس مقتدایی ، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز ضمن اشاره به مباحث اخیر در مورد FATF‌ تأکید کرد: هم‌اکنون در شرایطی بحث FATF مطرح می‌شود که در مورد برخی از قواعد و پروتکل‌های مربوط به آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: یادمان باشد فضای عمومی متأثر از برجام نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی و آمریکا بنای بر همکاری با ایران و باز کردن مسیر رشد و پیشرفت ایران را ندارند.

وی افزود: کسانی که موافق FATF هستند باید این سؤال جدی را پاسخ دهند که مگر در قضیه برجام بالاترین حد همکاری و همراهی با کشورهای غربی را نداشتیم؟ مگر بیشترین امتیاز را به آنان ندادیم؟ مگر دولت دست و دلبازانه هر آنچه آنان گفتند را اجرایی نکرد؟

مقتدایی ادامه داد: پس چرا این وضعیت به وجود آمده است که مجلس یازدهم مجبور می‌شود برای صیانت از حقوق ملت، قانون جدید وضع کند و شرایطی را به وجود آورد که دولت از این موضع تنزل دائمی صرف‌نظر کند؟

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پاسخ این است؛ به این دلیل که غربی‌ها بنای همکاری با ایران را ندارند و پیشرفت ایران را نوعی رویارویی با نظام سلطه می‌دانند و می‌خواهند بیشترین حد فشار و اهرم‌های فشار را در اختیار داشته باشند، با ما سر همکاری ندارند.

او افزود: اگرنه خودشان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در زمینه های صلح و امنیت‌های بین‌المللی فعالیت‌های قابل‌توجهی داشته باشد.

مقتدایی تشریح کرد: بنابراین آنچه افراد دست‌اندرکار و دولت پافشاری می‌کند از اساس دچار یک نوع اشتباه محاسباتی است و تصور می‌کنند با پذیرش قواعد و مقررات خاصی که موردنظر غربی‌ها است می‌توانند موانع و مشکلات را برطرف کنند.

این نماینده مجلس ابراز کرد: از سوی دیگر افرادی که با این قبیل مقررات نظیر FATF مخالفت می‌کنند برای آن نیست که می‌خواهند چیزی را مخفی کنند، بلکه برای آن است که استدلال می‌کنند که چون غربی‌ها نمی‌خواهند با ما همکاری کنند پس پذیرش مقررات آن‌ها دست و پای کشور را می‌بندد و راه‌های دور زدن تحریم را یکی پس از دیگری سد می‌کند. چراکه کشور ما از سوی غربی‌ها تحریم شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: ما باید بتوانیم کارهایی را در عرصه‌های اقتصادی، فنی و تجاری پیش ببریم تا کشور و اداره کشور قفل نشود.

مقتدایی افزود: بنابراین در خصوص اینکه آیا باید FATF را بپذیریم یا نپذیریم اول‌ازهمه باید به این پرسش پاسخ بدیم که آیا غرب بنایش بر پیشرفت ایران است؟ آیا در این زمان خاص غربی‌ها و کشورهای اروپایی به دنبال بستن دست و پای ایران هستند یا به دنبال باز کردن گره‌ها؟

او ادامه می‌دهد: این هم که عمدتاً کلمه و اصطلاح غرب را به کار می‌بریم برای آن است که برخی فکر می‌کنند اشراف مالی، اقتصادی و تجاری با غرب است و سایر کشورها و حتی کشورهای آسیایی دارای قدرت اقتصادی نیستند و از سیاست‌های کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنند.

مقتدایی در انتها گفت: درمجموع باید این‌گونه جمع‌بندی کرد که ما اکنون بیش از هر چیزی باید به دنبال تأمین منافع ملی کشور خودمان باشیم تا راضی کردن غرب.