توضیحاتی درباره حمایت دولت روحانی از نامزدی علی لاریجانی

 احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران درباره حمایت دولت روحانی از نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: بدون شک دولت در تلاش است تا روند اعتدالی قوه مجریه تداوم یابد؛ از سوی دیگر در بند ابتدایی راهبردی که اصلاح‌طلبان در نهاد اجماع‌ساز برای خودشان تعیین کرده اند به صراحت اعلام شده که در انتخابات آینده صرفا از یک گزینه تمام اصلاح طلب حمایت خواهیم کرد.

او ادامه داد: از سوی دیگر علی لاریجانی به هیچ عنوان در جبهه اصلاح طلبی نمی‌گنجد؛ نه خود لاریجانی چنین ادعایی دارد و نه هیچ کدام از اعضای جبهه اصلاحات ایران چنین ادعایی دارند و او هم تعهدی درباره پیگیری اهداف و گفتمان اصلاح طلبی ندارد.

شریف در این باره که اگر نامزد اصلاح طلب در انتخابات حاضر نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: به صراحت در راهبرد ما همین امر پیش بینی شده است و گفته شده که ما صرفا زمانی نامزد معرفی خواهیم کرد که نامزد اصلاح طلب در صحنه حضور داشته باشد. طبعا زمانی که یک طیف سیاسی از درون جریان خودش امکان معرفی نامزد نداشته باشد؛ منطقی نیست که از جریان رقیب برای خود نامزد دست و پا کند. اتفاقی هم که در سال ۹۲ افتاد  یک استثنا بود و آن هم به سبب اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاده بود صورت گرفت، زیرا نیاز به تلطیف فضای سیاسی داشتیم و باید این روند تغییر می‌کرد؛ از همین رو نیز اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردند.

فعال اصلاح طلب تاکید کرد: ناگفته نماند که در آن زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی نقش بسیاری در قانع کردن احزاب اصلاح طلب برای حمایت از روحانی داشت که الان نه دیگر وی در قید حیات است و نه لاریجانی شبیه به آن زمان روحانی است. الان در جبهه اصلاحات ایران ۲۷ حزب داریم که یکی از این ۲۷ حزب کاگزاران است و ۱۵ نفر هم مشاور داریم که در این باره تصمیم خواهند گرفت.

دبیرکل حزب  همبستگی دانش آموختگان ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رئیس دولت اصلاحات بر حضور لاریجانی تاکید کند، گفت: ما یک راهبردی را مشخص کردیم که همه اصلاح طلبان ملزم به رعایت آن هستند و تا به حال هم مشاهده نکرده‌ایم که  سید محمد خاتمی هم خارج از این راهبرد و نظر جمعی تصمیم بگیرد و بار‌ها هم تاکید کرده که تابع نظر جمعیِ اصلاح طلبان است؛ وقتی نتیجه تصمیم اتخاذ شده در سال ۹۲ موفق آمیز نبوده؛ دلیلی ندارد یک تجربه ناموفق را دوباره تکرار کنیم.

او تاکید کرد: اگر هر کدام از احزاب اصلاح طلب نامزدی به جز یک فرد اصلاح طلب معرفی کنند از سمت بدنه اصلاحات پس زده خواهند شد. البته اسم اصلاح طلبی هم شرط نیست و فردی که از سوی نهاد اجماع ساز معرفی می‌شود مورد حمایت نهاد اجماع ساز باشد؛ معتقدم که اگر هر کدام از احزاب اصلاح طلب بخواهند از لاریجانی حمایت کنند منجر به رویگردانی سایر اصلاح طلبان از خویش خواهند شد.