اصلاحات قانونی مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعمال نمی‌شود

محمد صفری ملک میان با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: مساله برگزاری انتخابات یک امر اجتناب ناپذیر بوده و باید در موعد مقرر برگزار شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در طول چهل سال گذشته، برگزاری انتخابات در سخت ترین شرایط بوده به همین دلیل این موضوع را می توان جزو افتخارات نظام قلمداد کنیم. با توجه به قرار داشتن کشور در شرایط سخت ناشی از مبارزه با ویروس کرونا، انتخابات باید به گونه ای برگزار شود تا از تبعات کمی برخوردار باشد و تمام تلاش ستاد انتخابات وزارت کشور،مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد های دخیل در این راستا حفظ سلامتی مردم است.

صفری ملک میان تصریح کرد: افزایش تعداد صندوق شعب اخذ رای، یکی از پیشنهادات ارائه شده است که دولت در حال تلاش برای عملیاتی کردن این امر مهم بوده تا انتخابات بدون هیچ مشکلی برگزار شود. این اقدام موجب جلوگیری از هرگونه تجمع در شعب اخذ رای می شود و خطر ابتلای مردم به ویروس کرونا را به حداقل ممکن خواهد رساند.

مجلس نشان داد که به دنبال سیاسی کاری نیست

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به تهیه و بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: این طرح پس از آغاز مجلس یازدهم به درخواست کمیسیون شوراها در دستور کار قوه مقننه قرار گرفت و در این راستا جلساتی برای اصلاح این دو قانون برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به خلاء های جدی در قانون فعلی،نمایندگان بر اعمال اصلاحات جدید تاکید دارند به این دلیل که تجربه برگزاری پنج دوره برگزاری انتخابات شوراهای شهر روستا و دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان داده دارای نواقص قانونی هستیم که نیاز به پایش و اصلاح آن ها وجود دارد.

ملک میان تصریح کرد: پایش های صورت گرفته، مجلس را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مصمم تر و مصر تر از گذشته کرد اما به دلیل وقت اندک و مصادف شدن با ایام بررسی بودجه 1400، علیرغم تلاش های کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای  مجلس، به دلیل ایرادات شورای نگهبان این طرح مجددا به کمیسیون ارجاع شد.

وی تاکید کرد: با توجه به بروکراسی های قانون گذاری حتی با وجود تصویب، موفق به اعمال اصلاحات این قانون برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهیم شد.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ابراز کرد: طلیعه کاری مجلس بر اساس یکی از مهمترین سخن مقام معظم رهبری است که ایشان در دیدار با نمایندگان، مجلس یازدهم را یکی از بهترین مجالس بعد از انقلاب محسوب کردند، در این مصادیق مشخص شد که نمایندگان به دنبال تحقق بخشیدن به کلام ایشان هستند.

وی افزود: دربحث اصلاح قانون انتخابات همیشه شائبه های سیاسی مطرح بوده اما نمایندگان مجلس یازدهم در همان روزهای آغاز مجلس یازدهم با طرح این موضوع،  ضمن دامن نزدن به شائبه ها، از اختلال در افکار عمومی جلوگیری کرد. 

ملک میان اظهار کرد: هرچند که از همان روز های اول، برخی از فضاهای رسانه ای و سیاسی کشور به دنبال القای بحث سیاسی کاری مجلس در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بودند و قوه مقننه را به مهندسی انتخابات سال آینده متهم می کردند. اما کمیسیون مواردی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را مورد اصلاح قرار داده که برای نمایندگان و مردم مهم بوده و موجب وهن نظام می شد به همین دلیل اصلاح قانون انتخابات را تا پایان پیگیری می کنیم.