ما خَلقا و خُلقا و منطقا شبیه چه کسی هستیم؟

یازدهم شعبان سالروز ولادت علی بن حسین مشهور به  علی‌اکبر  فرزند  امام حسین علیه السلام و لیلی بنت ابی مرة است که برخی او را بزرگ‌ترین فرزند امام حسین علیه السلام دانسته‌اند.

او که در کلام معروف و مشهور امام حسین علیه السلام، شبیه‌ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله از نظر قیافه ظاهری، اخلاق و سخن گفتن معرفی شده و از ایشان نقل شده هنگامی که ما مشتاق دیدن پیامبر صلی الله علیه و آله می‌شدیم، به چهره علی اکبر نگاه می‌کردیم و چنین روزی در کشور ما به نام روز جوان نامگذاری شده است.

جوان در زبان عرب با دو کلمه "شاب" و "فتو" آمده است که در هر دو واژه از جهت لغوی، معنای شکوفایی و برخورداری از حرارت نهفته است. ریشه شاب از «شبب» به معنی شکوفایی و برخورداری از حرارت است و «فتو» هم به معنی طراوت و شادابی است.

لذا این دو معنا باید در جوان وجود داشته باشد؛ بنابراین جوان هم باید بانشاط و شاداب باشد و هم ایستا نباشد و همواره نوآوری و شکوفایی داشته باشد، تا به سوی کمال پیش برود و اتفاقا همین معنی در روایات ما مورد تأکید واقع شده است. مقالات و مباحث متعددی در زمینه جوانان و ویژگیهای جوانان در قالب احادیث و روایات و تحقیق و پژوهشها وجود دارد که چنانچه مراجعه کنید به اهمّ آنها دست خواهید یافت.

اینکه آموختن در سنین جوانی چونان حک شدن نقشی بر دل سنگ است، خداوند متعال به وجود جوان عبادت پیشه بر فرشتگان مینازد، دوست دارند که جوان را در دو حالت دانشمند و یا دانش آموز ببینند، محبوبترین آنها جوان نورسته خوش سیمایی است که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در راه اطاعت او بگذارد و ...تنها گوشه ای از آنها است ولی بینی و بین الله ما به عنوان یک جوان از لحاظ خَلق و ظاهر و خُلقیات و رفتار و شخصیت و منطق کلام و تفکر به چه کسی شبیه هستیم ؟ وقتی در بین دوستان و اقوام و فامیل به ما نگاه میکنند یاد چه کسی می افتند؟ این روزها بازار عملهای زیبایی داغ است. و بعضی افراد میکوشند در قالب عملهای مختلف ظاهر خود را تغییر داده و شبیه فلان هنرپیشه و بازیگر و شخصیت کارتونی و ... بشوند.

از لحاظ پوشش و آرایش، آنقدر خود را درگیر مُد و تجملات کرده اند تا به زور مورد جلب توجه قرار گیرند. فضای سلفی گرفتن و لایک و فالوئر جمع کردن آنقدر سنگین شده که حاضرند تن به هر کاری بدهند تا شاخ تر باشند. حتی متاسفانه عده ای از اقشار مذهبی و بعضا چادری هم به این رویه روی آورده و میخواهند به اسم شیک و امروزی بودن آن را هم عاملی برای جلب توجه کنند. از بعد خُلقیات و شخصیت و منش و رفتار، بعضی افراد ادبیات لمپن و کنایات و تکیه کلامهای سلبریتی ها را تقلید میکنند.

حضرت علی اکبر

بی حیایی و بی عفتی در کلام و رفتار موج میزند و شوخیهای رکیک و مبتذل جایگزین عفت کلام و متانت رفتار شده است.

از لحاظ منطق و تفکر نیز عده ای ذهن و گوش و چشم خود را به کسانی سپرده اند که جز دروغ و فریب و شبهه افکنی در اعتقادات و ارزشها و مقدسات کاری بلد نیستند .

رهبر معظم انقلابمان در معرفی جوان مومن انقلابی چند ویژگی مهم را بر شمرده اند:

اول «تقوا»! اگر جوان، در دوره‌ جوانى سعى کند تقوا داشته باشد با همان تعریفى که در فرهنگ دینى و قرآنى از تقوا شده است، بزرگترین سرمایه را هم براى درس، هم براى فعالیت‌هاى سازندگى، هم براى عزت دنیوى، هم براى به‌دست آوردن دستاوردهاى مادّى، هم براى معنویت، اگر اهل معنویت است،به دست آورده است. 

تقوا هم یعنى مراقب خود بودن. تقوا، یعنى یک انسان بداند که چه کار دارد مى‌کند، و هر حرکت خودش را با اراده و فکر و تصمیم انتخاب نماید.

دوم تحصیل علم. یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی است که جوانان باید به دنبال آن باشند تحصیل علم است. "از تحصیل علم، ذره‌ای فروگذار نکنید و آن را قدر بدانید. علم می‌تواند، زندگی شخص شما، ملت شما، و جهان را به شکل مطلوب بسازد، همان طور که می‌تواند جهان را ویران کند." 

سوم آگاهی سیاسی. آگاهی سیاسی از جمله مسائلی است که رژیم‌هایی مثل رژیم منحوس پهلوی، از آن واهمه داشتند و از این که جوانان و دانشجویان به سراغ مباحث و آگاهی‌های سیاسی بروند می‌هراسیدند، لذا نمی گذاشتند این امر تحقق بپذیرد. این موضوع با توجه به پیچیده تر شدن اوضاع در جهان ضرورتی مضاعف پیدا می‌کند، ضرورتی که شاید در ابتدای انقلاب کمتر احساس می‌شد.

چهارم جوان مؤمن و انقلابی نسبت به عرصه‌های گوناگون کشور احساس مسئولیت دارد و خود را نسبت به اوضاع و اتفاقات کشور بی تفاوت نمی‌بیند و روحیه دفاع، احساس مسئولیت و تکلیف در مقابل این کشور و آرمان های آن را در خود زنده نگه میدارد.

در این رابطه ایشان به دو مقوله مهم اشاره می‌کنند: «عمل به اندازه» و «عمل بهنگام». «لحظه‌ها را باید شناخت. اگر چنانچه انسان وقت‌شناس نباشد، نداند کدام کار را در کجا باید انجام داد، ممکن است خطاهاى بزرگى از انسان سر بزند.» ، « افراط نباید باشد، تفریط هم نباید باشد. توجه کنید که افراط هم همان اندازه ضرر میزند که تفریط. عمل نکردن یقیناً مضر است، عمل افراط‌‌آمیز هم به همان اندازه مضر است؛ مراقب باشید.

 پنجم ورزش. یکی از توصیه‌های همیشگی ایشان به جوانان، ورزش کردن و حفظ آمادگی جسمانی است. "اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه مى‌خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش." به قول ایشان جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به انجام‌ خدمات اجتماعى و به ورزش؛ اینها خصوصیّاتى است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد.

خوشا به حال آن جوانی که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند.

صفورا ترقی