ایران راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب های آزاد را فراهم می کند

 محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در اولین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی در تاشکند پایتخت ازبکستان به سر می برد، امروز (دوشنبه) ۱۶ فروردین ماه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کشور و قدردانی از مهمان نوازی دولت و مردم ازبکستان گفت: جشن نوروز را به مردم ازبکستان تبریک می گویم که با ما در نوروز و بسیاری از موضوعات فرهنگی شریک هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدارش با همتای ازبکستانی افزود: امروز در زمینه های روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تقویت و گسترش این روابط بین ایران و ازبکستان و همین طور درباره همکاری های منطقه ای به ویژه در رابطه با صلح افغانستان گفت و گو کردیم.

ظریف با بیان اینکه امیدواریم این همکاری ها گسترش یابد، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران می تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب های آزاد را فراهم کند.

وی با ذکر این نکته که حوزه های مختلف همکاری وجود دارد، اظهار داشت: تاریخ مشترک بسیار طولانی ما زمینه را برای دوستی بین دو ملت بیش از پیش گسترش می دهد.

ظریف گفت: امیدوارم در ملاقات امروز بعدازظهر با آقای «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بتوانیم این زمینه ها را گسترش دهیم.

 وزیر امور خارجه صبح امروز با همتای ازبکستانی خود دیدار و گفت و گو کرده بود. ظریف قرار است در ادامه این سفر به قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان هم سفر کند.

وی در هفته گذشته نیز به تاجیکستان رفت و ضمن رایزنی با مقامات این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت و گو کرد.