تعمد دولت در تبعیض اجرای قانون برای ایجاد نارضایتی

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۴ فروردین) در جلسه علنی مجلس و در طرح سوال خود از امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره چرایی عدم اجرای قانون پرداخت فوق العاده مناطق جنگی به نیروهای مسلح اظهار داشت: متاسفانه سلیقه این دولت در عدم اجرای قانون و رفتارهای تبعیض آمیز است این درحالی است که نباید قشری از جامعه در مورد اجرای قانون مشمول عدم دریافت حق و حقوق خود شوند. 

وی افزود: به نظر می‌رسد در مورد اجرای قانون در برخی موارد تبعیض وجود دارد و عمدا به دنبال ایجاد برخی نارضایتی‌‌ها هستند. 

نماینده کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: تبعیض در اجرای قانون در موضوع حقوق جامعه کارگری، همسان سازی حقوق ها، اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاراج سکه بانک مرکزی وجود داشته است اما این ظلم آشکار نبایستی وضعیت را به سمت و سویی ببرد که فوق العاده مناطق جنگی نیروهای مسلح پرداخت نشود. 

مصری در ادامه با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، فوق‌العاده مناطق جنگی باید از سال 97 پرداخت می‌شد، اظهار داشت: سازمان مدیریت خدمات کشوری این قانون را ابلاغ کرد  و همه دستگاه‌های اجرایی این فوق‌العاده را به افراد پرداخت کردند که در این بین نیروهای مسلح استثنا شده و امروز دولت باید پاسخگوی این تبعیض باشد.

وی افزود: وزیر دفاع می‌گوید بودجه این موضوع باید در لایحه سالیانه دیده می‌شد؛ این موضوع برای سایر دستگاه‌ها نبوده است و فقط این ایراد را به نیروهای مسلح گرفته‌اند؛ بنده نیز از سال 98 پیگیر این موضوع هستم و از سردار باقری که کتباً دستور اجرای این قانون را صادر کرد، تشکر می‌کنم اما جلسات متعددی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم و نوبخت در 7 فروردین سال گذشته قول مساعد برای حل این موضوع را داد اما هنوز این تبعیض رفع نشده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: نیروهای مسلح نجیب و عزیز ما اهل اعتراض نیستند و حق آنها نباید به خاطر هزار میلیارد تومان ضایع شود؛ همسایه‌های من عضو ناجا، سپاه و ارتش هستند اما فوق‌العاده مناطق عملیاتی جنگی را که مسئولیت امنیت و پاسداری از کشور را برعهده دارند، دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که کارمندان اداری که کار خدماتی انجام می‌دهند از مزایای این فوق‌العاده بهره‌مند شده‌اند.

مصری در ادامه اساس و بنای تبعیض را سخت‌تر از محرومیت دانست و افزود: اینکه هر روز خانواده‌ای نان و پنیر بخورند مشکلی ندارند اما این بوی کباب همسایه است که آنها را اذیت می‌کند لذا این تبعیض که فقط برای نیروهای مسلح است که صورت گرفته باعث شرمندگی من نماینده است که می‌بینم دولت در روز روشن حق‌الناس می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که نهایت همکاری را برای تخصیص فوق‌العاده مناطق عملیاتی جنگی داشته‌اند تشکر می‌کنم؛ تا شب گذشته تلاش‌ها برای پرداخت این فوق‌العاده انجام شد اما اتفاقی از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت نگرفت لذا باید فکری برای این تبعیض‌ها که باعث از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی شده وبه دلیل ایجاد نارضایتی در گروه‌های مختلف اجتماعی، شاهد کاهش مشارکت نیز خواهیم بود، شود.

وی افزود: مجلس باید به خودسری و خودکامگی دولت و سازمان برنامه و بودجه رسیدگی کند تا شاهد این باشیم که علیرغم دو سال تأخیر، با پرداخت فوق‌العاده مناطق عملیاتی جنگی، تبعیض‌ها برطرف می‌شود.

مصری خاطر نشان کرد: طبق قانون همه وزرا باید در قبال تصمیم‌های دولت پاسخگو باشند لذا از رئیس مجلس تقاضا دارم کمیسیونی برای رفع این تبعیض تشکیل داده و دستور دهد کمیسیون برنامه و بودجه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، اولین دستور را برای پیگیری رفع این تبعیض صادر کند.